Trwa ładowanie...

Indeks glikemiczny – co to jest i czy warto na niego zwracać uwagę?

Partnerem treści jest peater.wp.pl

Czym jest indeks glikemiczny?

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

spis treści

Indeks glikemiczny (IG) jest wskaźnikiem, pokazującym jak szybko wzrasta stężenie glukozy (glikemia) we krwi po spożyciu danego produktu w porównaniu do wzrostu stężenia tego cukru po spożyciu 50g czystej glukozy (cukru prostego), dla której IG wynosi 100. Im wyższy jest IG danego produkty, tym węglowodany w nim zawarte są szybciej przyswajane i szybciej dochodzi do wzrostu glikemii. Spożycie takiego produktu powoduje duży wyrzut insuliny – hormonu, odpowiedzialnego za obniżenie stężenia glukozy we krwi poprzez wprowadzenie jej do komórek organizmu, np. mięśni.

Produkty spożywcze można podzielić na te z niskim, średnim i wysokim indeksem glikemicznym.

1. Niski indeks glikemiczny (< 55)

Do tej grupy produktów, które nie powodują dużego wyrzutu glukozy i insuliny do krwi należą m.in.: - zielone warzywa liściaste, np. sałata, szpinak, kapusta - warzywa, jak ogórek, pomidor, papryka, brokuł, kalafior, rzodkiewka - owoce, jak awokado, grejpfrut, śliwki, żurawina - nasiona roślin strączkowych, np. fasola, soczewica, ciecierzyca - orzechy i pestki, np. słonecznik, orzechy włoskie, migdały, pestki dyni - produkty zbożowe, jak otręby, razowe pieczywo, makaron gryczany, ryż dziki

2. Średni indeks glikemiczny (55-70)

Do pokarmów z tej grupy, które są bezpieczne, jednak należy bardziej uważać na ich ilość lub łączyć je w danym posiłku z pokarmami z niskim IG należą: - warzywa, jak marchew, ziemniaki i buraki gotowane - owoce, jak banany, winogrona, ananas, mango - większość produktów zbożowych, np. ryż biały, basmati, płatki owsiane, chleb chrupki - ziarna sezamu

3. Wysoki indeks glikemiczny (>70)

Tę grupę należy ograniczać ze względu na duży wzrost glikemii po ich spożyciu. Przykłady pokarmów z wysokim IG to: - napoje słodzone - cukier - słodycze - płatki śniadaniowe kukurydziane, czekoladowe, miodowe - suszone owoce, np. banany, daktyle - pieczywo cukiernicze, jak rogale, chałki, pączki

4. Indeks glikemiczny a insulinooporność

Jeżeli często spożywamy żywność z wysokim indeksem glikemicznym, dochodzi wówczas do częstego dużego wyrzutu insuliny, a to z kolei przekłada się na ryzyko różnego rodzaju problemów zdrowotnych. Przede wszystkim, komórki różnych tkanek zaczynają być oporne na działanie insuliny (insulinooporność). Dochodzi wówczas do sytuacji, gdzie glukoza nie jest wpuszczana do komórki, pomimo dużego stężenia insuliny. Spadek wrażliwości na insulinę jest kompensowany przez coraz większą produkcję insuliny - dochodzi wówczas do tzw. hiperinsulinemii, czyli nadmiaru insuliny krążącej we krwi. Z czasem dochodzi do samonapędzającej się spirali problemów - hiperinsulinemia nasila insulinooporność, a insulinooporność nasila hiperinsulinemię.

W momencie wyczerpania się mechanizmów regulacyjnych dochodzi do rozwoju zaburzeń węglowodanowych i stanu przedcukrzycowego, a następnie cukrzycy typu 2. Ale to nie koniec listy chorób, u których podłoża leży insulinooporność. W jej konsekwencji mogą rozwinąć się: niealkoholowe stłuszczenie wątroby, choroby układu sercowo-naczyniowego czy zespół policystycznych jajników (PCOS).

Rozwinięcie wszystkich tych schorzeń niesie za sobą szereg dużych konsekwencji zdrowotnych. Na skutek cukrzycy może dojść do niszczenia nerwów wzrokowych, czy tzw. „stopy cukrzycowej”. Choroby układu sercowo-naczyniowego są przyczyną zawału mięśnia sercowego. Zespół policystycznych jajników może utrudniać kobiecie zajście w ciążę. Natomiast na skutek niealkoholowego stłuszczenia wątroby może rozwinąć się nawet nowotwór.

Dlatego dieta z niskim i średnim IG jest uważana za jeden z najzdrowszych sposobów odżywiania się i jest polecana wszystkim, niezależnie od wieku, czy stanu zdrowia jako profilaktyka bądź terapia problemów z gospodarką węglowodanową.

Dieta oparta na produktach o niskim i średnim indeksie glikemicznym jest optymalnym sposobem żywienia nie tylko dla osób z cukrzycą, czy insulinoopornością, ale dla każdego, kto świadomie chce dbać o swoje zdrowie za pomocą żywienia. Setki urozmaiconych przepisów na potrawy z niskim i średnim indeksem glikemicznym można uzyskać dzięki rewolucyjnej platformie dietetycznej peater.wp.pl/diety/cukrzycowa. Aplikacja ta umożliwia ponadto kontakt z wykwalifikowanymi dietetykami oraz wiele różnych funkcjonalności, m.in. gotowanie dla całej rodziny.

Dr n. med. Justyna Jessa - kieruje zespołem dietetyków Peater. Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Doktorat na temat diety w autyzmie kończyła w Instytucie Matki i Dziecka. Doświadczenie zawodowe nabywała w ramach pracy w szpitalnym oddziale pediatrycznym oraz prywatnym gabinecie, konsultując pacjentów z różnymi jednostkami chorobowymi. Jest autorką licznych artykułów naukowych i popularnonaukowych oraz webinarów na temat zdrowego żywienia dzieci i kobiet w ciąży. Prowadzi wykłady i warsztaty zarówno dla profesjonalistów, jak i pacjentów oraz osób zainteresowanych zdrowym stylem życia.

Partnerem treści jest peater.wp.pl

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.