Trwa ładowanie...

Jajka - klasyfikacja, wartości odżywcze, jajko na miękko i w koszulce

Jeszcze do niedawna panował pogląd, że jajka są niezbyt zdrowe i nie powinny być często spożywane. Jednak obecnie dietetycy są zgodni, że jajko ma na tyle istotne właściwości, że warto jeść je co drugi-trzeci dzień. Substancje odżywcze w nim zawarte mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu i przyczyniają się do dobrego stanu zdrowia. Jajka można przygotować na wiele sposobów, dzięki czemu łatwo uniknąć monotonii. Jajka na miękko, jajka faszerowane, omlet, jajecznica oraz jajka po wiedeńsku - to tylko jedne z wielu przykładów dań z jajkami.

Zobacz film: "Jak sprawdzić, czy jajko jest świeże?"

spis treści

1. Różne pochodzenie dostępnych na rynku jajek

Na rynku dostępne są jajka różnego pochodzenia - kurze, gęsie, kacze, indycze, przepiórcze, a nawet jajka strusie. Najczęściej wybieramy jajka kurze, zwykle jednak nie mamy nawyku sprawdzania ich stanu.

Warto to robić, bo nie każde jajko jest równie smaczne. Sięgając po opakowanie, zawsze sprawdzajmy nie tylko to, czy jajka nie są zbite, ale też czy mają gładką powierzchnię skorupki i czy przy potrząśnięciu nie wydają dźwięku.

Warto także zwrócić uwagę na oznaczenia na skorupce. W handlu detalicznym dostępne są kurze jajka klasy A. Na skorupce mają stemple z informacjami na temat systemu chowu, kodu państwa, w którym zostały wyhodowane oraz zakładu. Kod systemu hodowli odnosi się do sposobu, w jakim chowane są kury.

  • 0 - jajka pochodzą z produkcji ekologicznej,
  • 1 - jajka z chowu na wolnym wybiegu,
  • 2 - jajka z chowu ściółkowego,
  • 3 - jajka z chowu klatkowego.

Specjaliści od żywienia zalecają spożywanie jajek o możliwie niskim kodzie systemu hodowli. Takie jajka są zdrowsze i bardziej wartościowe. Na oznakowaniu jest także informacja o kodzie państwa członkowskiego Unii Europejskiej. W przypadku Polski jest to PL. Z kolei oznaczenie zakładu składa się z:

  • kodu województwa,
  • kodu powiatu,
  • kodu zakresu działalności zakładu,
  • kodu firmy w danym powiecie.
7 powodów, dla których warto jeść jajka
7 powodów, dla których warto jeść jajka [8 zdjęć]

To zaskakujące, ale z biegiem lat zmieniło się nasze postrzeganie jajek. Jeszcze kilka lat temu twierdzono,...

zobacz galerię

2. Jaka jest wartość odżywcza jajka?

Najprościej rzecz ujmując, jajko składa się z przezroczystej i ciągnącej się części - białka, oraz niewielkiego, okrągłego środka, czyli żółtka. Jajko kurze w 75% składa się z wody, pozostałe 13% to białko, a 4% to cenne tłuszcze nienasycone oraz węglowodany.

W produkcie można znaleźć też substancje, takie jak:

  • witamina A,
  • witamina D,
  • witamina E,
  • witamina K,
  • witamina B2,
  • witamina B12.

Najcenniejszym składnikiem jajka jest pełnowartościowe białko, które zawiera wszystkie niezbędne dla funkcjonowania organizmu aminokwasy (także te, których nie potrafimy sami wyprodukować). Spożywając jajka, dostarczamy organizmowi także wapnia, żelaza, magnezu, fosforu i potasu.

Bez tych składników mineralnych wiele narządów wewnętrznych, kości i stawy nie pracowałyby tak wydajnie. Szczególnie istotne substancje dla ochrony przed szkodliwymi czynnikami zawiera żółtko.

Jest źródłem lecytyny, która nie pozwala, by cholesterol odkładał się na ścianach naczyń krwionośnych, a także luteiny, która zmniejsza wpływ promieniowania słonecznego i pozytywnie oddziałuje na wzrok.

Sposób przygotowania jajek a ich wpływ na zdrowie
Sposób przygotowania jajek a ich wpływ na zdrowie [5 zdjęć]

Jajka są smaczne, odżywcze i bardzo zdrowe. Można je przygotowywać na wiele różnych sposobów, choć w...

zobacz galerię

3. Smaczne i zdrowe jajka na miękko

Wiele osób uwielbia jajka na miękko. Są zdrowe, pyszne i pożywne. Jak przygotować idealne jajko na miękko? Najprostszą metodą jest włożenie jajka do wody i czekanie aż do momentu zagotowania. Gdy woda zacznie wrzeć, mamy gotowe jajko na miękko.

Wielu ludzie nie wyobraża sobie ugotowania jajka na miękko beż minutnika. Nie potrzebnie, ponieważ sposób na ugotowanie jajka na miękko jest bardzo prosty.

4. Jak przygotować jajko w koszulce?

Jajko w koszulce to jajko na miękko gotowane bez skorupki. Wyróżnia się ściętym z góry białkiem oraz płynnym żółtkiem. Sposób przygotowania nie należy do trudnych. Do garnka nalewamy wody, dolewamy około 2 łyżek octu i czekamy aż się zagotuje, następnie delikatnie zmniejszamy ogień.

Do szklanej miseczki wbijamy jajko, uważając żeby żółtko się nie rozlało. Następnie w wodzie robimy wir, mieszając płyn łyżką. Zanurzamy miseczkę w wodzie i wylewamy jajko.

Gotujemy je przez trzy minuty, następnie delikatnie wyjemujemy za pomocą łyżki cedzakowej i odsączamy. Tak przygotowane jajko na miękko wygląda inaczej i ciekawie. Możemy podawać je zwyczajnie tylko z solą i pieprzem, ale także z plastrem boczku. Świetnie skomponuje się także z sałatkami oraz daniami mięsnymi.

Zobacz także:

Jajka - klasyfikacja, wartości odżywcze, jajko na miękko i w koszulce
Jajka - klasyfikacja, wartości odżywcze, jajko na miękko i w koszulce (123rf)

Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g

Brak produktów w wybranej kategorii.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.