Trwa ładowanie...

Jak oczyszczać organizm przez cały rok?

Okres jesienno-zimowy sprzyja lenistwu i pobłażaniu sobie w kwestii diety. Gdy za oknem panuje niska temperatura, chętniej spędzamy wolny czas na kanapie przed telewizorem i częściej sięgamy po kaloryczne jedzenie. W rezultacie początek wiosny witamy zwykle ciężsi o kilka kilogramów. Pogorszeniu ulega także nasz wygląd – brak ruchu, nadmiar kalorii i zbyt mała podaż wartościowych produktów spożywczych sprawiają bowiem, że skóra traci zdrowy koloryt i jest bardziej podatna na wystąpienie niedoskonałości cery. Skutkom zimowych zaniedbań możemy na szczęście przeciwdziałać, poddając się detoksowi organizmu.

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

spis treści

1. Dieta oczyszczająca

Żywność wysokoprzetworzona, którą często spożywamy w zimie, zawiera dużo konserwantów, sztucznych barwników i dodatków smakowych. Substancje te są wprawdzie niegroźne dla organizmu, gdy znajdują się w niskim stężeniu, ale duże ich ilości mają niekorzystny wpływ na funkcjonowanie poszczególnych narządów wewnętrznych. Aby mieć pewność, że nadmiar szkodliwych substancji, toksyn i zanieczyszczeń nie zaszkodzi naszemu zdrowiu, z nadejściem wiosny powinniśmy pomyśleć o diecie oczyszczającej. Jak wygląda detoks organizmu?

  • Dietę oczyszczającą poprzedza eliminacja używek oraz czarnej herbaty i kawy.
  • Kolejny etap detoksu to ograniczenie spożycia cukru, mięsa wieprzowego i wołowego, słodkich napojów gazowanych i cukru.
  • Następnie należy zmniejszyć podaż pomarańczy, winogron oraz bananów.
  • W jadłospisie powinny znaleźć się warzywa surowe, pieczone lub gotowane na parze, soczewica, fasola, mleko kokosowe, kasza gryczana, ryż brązowy, orzechy, mięso indyka lub kurczaka, ryby, owoce morza, suszone owoce, oleje tłoczone na zimno. Do picia warto wybrać soki z owoców, herbatki ziołowe i zieloną herbatę.

Nie należy mylić detoksu z głodówką – pamiętajmy, że odmawianie sobie jedzenia bez powodu to nie najlepszy pomysł. Organizm potrzebuje bowiem pożywienia, by funkcjonować w sposób prawidłowy.

2. Aktywność ruchowa podczas detoksu

Dietę oczyszczającą warto uzupełniać ćwiczeniami, by usprawnić pracę układu pokarmowego, zoptymalizować proces oczyszczania organizmu z toksyn i wzmocnić odporność. Systematyczny wysiłek fizyczny nie tylko poprawia wydolność organizmu, ale także zapobiega zaparciom i pomaga zachować szczupłą sylwetkę, dlatego warto przełamać niechęć do ćwiczeń i zacząć regularne spacery oraz przejażdżki na rowerze. Korzystne są również inne formy aktywności: taniec, pływanie, zajęcia fitness, ćwiczenia na siłowni, bieganie i nordic walking.

3. Jak zadbać o jelita?

Efektywne usuwanie toksyn z przewodu pokarmowego to w dużej mierze zasługa właściwej mikroflory jelitowej. Aby zapewnić sobie obecność bakterii probiotycznych, możemy spożywać jogurty naturalne lub gotowe preparaty probiotyczne. Na stan jelit korzystnie wpłynie także stosowanie suplementów diety zawierających błonnik, który usprawnia pracę przewodu pokarmowego.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.