Trwa ładowanie...

Czy ziemniaki naprawdę tuczą?

Partnerem treści jest peater.wp.pl

Ziemniaki, podobnie jak chleb, bardzo często obwiniane są za tycie, a wyeliminowanie ich w wielu przypadkach wiąże się z redukcją nadmiernej masy ciała. Produkt ten jest wciąż etykietowany jako tuczący i wysokokaloryczny, ale czy słusznie?

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

spis treści

    Wartość energetyczna i odżywcza ziemniaków

    Wbrew pozorom ziemniaki należą do produktów niskokalorycznych i zawierają wielokrotnie mniej kalorii niż inne produkty zbożowe (np. kasze i makarony), bo do tej grupy są zaliczane, a nie, jak się powszechnie uważa – do warzyw. Dostarczają mniej więcej 50-90 kcal/ 100 g w zależności od odmiany i pory roku. Z uwagi na to, że w wielu domach niemal codziennie goszczą na stołach, stanowią źródło witaminy C. Jej zawartość nie jest zbyt wielka, gdyż w zależności od odmiany wynosi 11-28 mg/100 g, jednak to, że są często spożywane przez Polaków, powoduje, że stają się ważnym jej źródłem w diecie.

    Znajdziemy w nich również witaminy z grupy B (B1, B2, B6, B3), jednakże ilość ich nie jest satysfakcjonująca, a 200 g ziemniaków pokrywa około 1/5 zapotrzebowania dorosłego człowieka. W bulwach znajdziemy cenne przeciwutleniacze (np. związki fenolowe, karotenoidy i polifenole). Wpływają one także na smak oraz barwę ziemniaka, a im barwa bulwy jest intensywniejsza (np. fioletowa) tym zawartość związków neutralizujących wolne rodniki jest większa. Dodatkowo, ziemniaki słyną z sporej ilości potasu, a przy tym niskiej zawartości sodu (no chyba, że je mocno posolimy podczas gotowania).

    Czy ziemniaki są przyczyną tycia?

    Nie sam ziemniak, a sposób jego przygotowania i podania ma tutaj znaczenie. Obróbka wstępna, termiczna jak towarzystwo produktów na talerzu wpływa na ich wartość energetyczną i odżywczą. Najwięcej witamin i składników mineralnych znajduje się tuż pod skórką, dlatego warto je cienko obierać lub też gotować w mundurkach i jak najmniej rozdrobnione. Istotny jest również sposób obróbki termicznej – rekomendowane jest gotowanie w wodzie (najlepiej w małej ilości wody i od wrzątku), na parze czy też pieczenie z niewielkim dodatkiem tłuszczu (np. olej, oliwa). Najzdrowsze i najmniej kaloryczne będą ziemniaki bez dodatku tłuszczowego np. masła, śmietany, oleju, boczku czy smalcu.

    Kolejną kwestią są jest indeks glikemiczny ziemniaka. Również zależy on od zastosowanej obróbki termicznej, jej długości czy rozdrobnienia produktu, a także przechowywania. Najwyższym indeksem glikemicznym charakteryzuje się ziemniak w formie puree (76), nieco niższy będzie posiadał ziemniak pieczony (69), a najniższy gotowany (50-56). Jeżeli zatem mamy problemy z gospodarką węglowodanową lub chcemy działać profilaktycznie, należy unikać puree, ziemniaków gniecionych czy też drobno tartych. Dodatkowo warto pamiętać, że chłodzenie ich po przygotowaniu również pozwoli na powstanie w nich skrobi opornej, która jest oporna na działanie enzymów trawiennych w jelicie. Dzięki temu ma właściwości podobne do błonnika pokarmowego i spowalnia wchłanianie się cukru do krwi.

    Co najważniejsze, kartofle mają wysoki indeks sytości, dzięki czemu po ich spożyciu będziemy dłużej nasyceni, a to z kolei pozwoli nam uniknąć pojadania między posiłkami. Jeżeli zatem chcemy zrezygnować z tego produktu zacznijmy od eliminacji z diety smażonych w głębokim tłuszczu placków ziemniaczanych czy frytek, a także ziemniaczków polanych okrasą.

    Na rynku dostępna jest nowoczesna aplikacja dietetyczna peater.wp.pl, dzięki której można otrzymać wiele inspiracji kulinarnych na różne dania w ramach kilkunastu różnych diet. Aplikacja umożliwia dodawanie treningów i przelicza kaloryczność tak, aby dieta była dostosowana do naszych potrzeb i celów żywieniowych, jak odchudzanie.

    Ewelina Ogrzewała – w zespole Peatera odpowiada za zagadnienia z dziedziny dietetyki klinicznej. Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku Dietetyka. Stypendystka lokalnego programu „Agrafka Agory” 2017/2018, dzięki któremu zrealizowała swój projekt z zakresu zdrowego odżywiania dla kobiet ciężarnych oraz warsztaty dla dzieci. Doświadczenie w zawodzie zdobywa prowadząc indywidualnych pacjentów. Swój wolny czas poświęca na regularną aktywność fizyczną, która jest niezbędnym elementem zdrowego stylu życia.

    Partnerem treści jest peater.wp.pl

    Polecane dla Ciebie

    Pomocni lekarze

    Szukaj innego lekarza

    Komentarze

    Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.