Cynk - właściwości, objawy niedoboru, skutki nadmiaru

Zdrowa dieta to podstawa prawidłowego funkcjonowania organizmu. Owoce, warzywa, chude mięso, rośliny strączkowe, pełnoziarniste pieczywo, orzechy i ryby – zdrowe jedzenie jest niezbędne dla twojego dobrego samopoczucia. Jeśli twój organizm jest osłabiony, to niepokojący sygnał niedoboru elementarnych składników odżywczych. Być może brakuje ci cynku? Mimo, że w organizmie są go śladowe ilości, odgrywa ważną rolę. Jak cynk wpływa na zdrowie?

spis treści

Zobacz film: "Objawy niedoboru cynku"

1. Cynk - właściwości

Cynk jest mikroelementem potrzebnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jest niezbędny w syntezie białka oraz kwasów nukleinowych, kieruje kurczliwością mięśni i bierze udział w tworzeniu insuliny.

Cynk umożliwia utrzymywanie optymalnego stężenia witaminy A we krwi i jej zużycia przez tkanki. Poprawia sprawność intelektualną, szczególnie u osób w podeszłym wieku.

Uczestniczy w procesie mineralizacji kości i regeneracji tkanek. Wpływa korzystnie na pracę układu odpornościowego.

Cynk jest również potrzebny dzieciom. W skutek niedoborów tego pierwiastka, dzieci osiągają mniejszy wzrost i nie rozwijają się właściwie; mogą w tym zakresie odstawać od swoich rówieśników.

Cynk usprawnia również pracę tarczycy. Przyjmowanie suplementów cynku jest zalecane osobom, które cierpią na chorobę wrzodową, ponieważ cynk przyspiesza gojenie się zmian chorobowych.

Zmniejsza także ból przy problemach reumatycznych, a także wzmacnia naczynia krwionośne, przez co zapobiega powstawaniu żylaków.

Poza tymi właściwościami, cynk:

Naturalne źródła cynku
Naturalne źródła cynku [7 zdjęć]

Cynk spełnia wiele ważnych funkcji w organizmie. Wspomaga aktywność enzymów, produkcję limfocytów T i...

zobacz galerię

2. Cynk w ciąży

Cynk pełni mnóstwo ważnych funkcji w organizmie, które mają wpływ na prawidłowy przebieg ciąży oraz rozwój i wzrost płodu.

Jest niezbędny, aby w ogóle mogło dojść do zapłodnienia (odpowiada za właściwy proces produkcji plemników i ich ruchliwość).

Jest niezbędny do produkcji komórek rozrodczych i hormonów, oraz do wchłaniania folianów. Jest składnikiem 200 enzymów, bierze udział w ważnych procesach metabolicznych i reakcjach enzymatycznych (m.in. w biosyntezie białek), które są niezbędne do rozwoju i wzrostu młodego organizmu.

Cynk współdziała z insuliną, hormonami płciowymi i hormonem wzrostu.

Wspomaga układ immunologiczny (działa bakteriostatycznie i przeciwzapalnie, chroniąc przed infekcjami bakteryjnymi i wirusowymi). Cynk przyspiesza gojenie się ran i poprawia sprawność intelektualną.

Ogrywa ważną rolę w procesie mineralizacji i kostnienia tkanki kostnej zarówno u dorosłych, jak u powstającego płodu.

3. Cynk w jedzeniu

Zalecane dzienne spożycie cynku waha się od 4 do 15 mg. Podczas gdy niemowlętom wystarczy mniejsza ilość związku, nastolatkowie i osoby dorosłe powinny włączać do diety większe jego ilości.

Wchłanianie cynku bywa utrudnione, jeśli spożywamy alkohol lub cukier
Wchłanianie cynku bywa utrudnione, jeśli spożywamy alkohol lub cukier (123rf.com)

Produkty zawierające cynk to przede wszystkim:

  • małże,
  • ostrygi wędzone,
  • zarodki pszenne,
  • wątroba wieprzowa,
  • pieczeń wołowa,
  • migdały,
  • fasola,
  • węgorz,
  • groszek zielony,
  • jajka,
  • pieczywo pełnoziarniste,
  • kasze,
  • orzechy.

Zdrowa żywność, bogata w cynk, jest niezbędna dla twoich włosów. Pragniesz, aby były piękne, zdrowe i lśniące? Dostarczaj do organizmu jak najwięcej witamin i mikroelementów. Pamiętaj, że włosy są twoim barometrem zdrowia.

Jeżeli masz problemy ze zbilansowaniem diety i doświadczasz takich objawów, jak obniżenie odporności, łamliwe włosy i paznokcie, być może niezbędna będzie suplementacja cynku odpowiednimi preparatami.

Pomocne będą zioła, m.in pokrzywa i łopian, których działanie przywróci twoim włosom zdrowy wygląd.

Cynk, podobnie jak żelazo, lepiej jest przyswajany z produktów zwierzęcych niż z roślinnych.

4. Cynk - objawy niedoboru

Wchłanianie cynku bywa utrudnione, jeśli spożywamy alkohol, cukier i otręby, produkty wzbogacane w miedź i żelazo.

Na niedobór cynku narażone są osoby z chorobami alkoholowymi, wegetarianie, makrobiotycy, amatorzy słodyczy, sportowcy. Jedz zdrowe jedzenie zawierające cynk, a twoje włosy i paznokcie będą mocne.

Do najczęstszych symptomów świadczących o niedoborze cynku należą:

  • brak apetytu,
  • suchość w ustach,
  • choroby skóry,
  • zmniejszenie libido,
  • podatność na infekcje wirusowe,
  • utrata smaku i węchu,
  • pogorszenie pamięci,
  • wypadanie włosów,
  • łamliwość paznokci,
  • uczucie znużenia,
  • zmniejszenie tolerancji na alkohol.

5. Cynk- skutki niedoboru

Biorąc pod uwagę, że cynk wspomaga pracę układu immunologicznego, jego niedobór powoduje spadek ilości przeciwciał, co powoduje zmniejszenie odporności.

Częstsze zapadanie na infekcje może być połączone z ciągłym uczuciem zmęczenia i zaburzeniami koncentracji.

Niedobór cynku negatywnie wpływa także na działanie zmysłów. Osoby z niedoborem cynku, odczuwają suchość w ustach oraz pogorszenie smaku i węchu, przez co tracą apetyt.

Związek cynku z metabolizmem witaminy A może sprawiać, że długotrwały niedobór tego pierwiastka może skutkować kurzą ślepotą. Zmniejszenie stężenia cynku może powodować także anemię.

Zbyt niskie stężenie cynku w organizmie powoduje, że mogą powstać uszkodzenia układu oddechowego, może też spadać liczba komórek odpornościowych, a ich funkcje mogą się upośledzać.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

6. Cynk - skutki nadmiaru

Ilości cynku występujące w żywności raczej nie prowadzą do przedawkowania tego pierwiastka. Możliwe jest to jednak podczas sztucznej nim suplementacji. Skutkami długotrwałego przyjmowania znacznych dawek cynku w tabletkach mogą być:

  • zmniejszenie stężenia cholesterolu HDL
  • obniżenie odpowiedzi immunologicznej.

Wśród objawów ostrego zatrucia cynkiem znajdują się:

Przy wysokich stężeniach cynk odkłada się w wątrobie i nerkach, może powodować niedokrwistość.

Przyjmowanie cynku w zbyt dużych ilościach może zmniejszyć przyswajalność takich pierwiastków, jak:

Z badań przeprowadzonych przez polskiego lekarza, profesora Lubińskiego wynika, że cynk może być groźny, jeśli poziom stężenia wynosi powyżej 6 tys. mikrogramów na litr krwi u kobiet po 60. roku życia.

Ryzyko nowotworu zwiększa się w takiej sytuacji nawet 70-krotnie. Wysoki poziom cynku nie jest tak rzadko spotykany. Wg badań prawie 70% kobiet po 60. roku życia ma za wysokie jego stężenie.

Duże ilości cynku znajdują się w wieprzowinie, wołowinie, produktach zbożowych i drobiu.

Badania pokazały także, że u ponad połowy mężczyzn po 60. roku również odnotowywany jest zbyt wysoki poziom cynku. Wiąże się to z 10-krotnym zwiększeniem zagrożenia nowotworem.

Wg profesora Lubińskiego mężczyźni po sześćdziesiątce powinni zrezygnować z jedzenia wołowiny, właśnie z powodu ilości cynku, jaka się w niej znajduje.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.