Trwa ładowanie...

Miedź – rola w organizmie, dawkowanie, występowanie, niedobór, nadmiar

Miedź pełni w organizmie bardzo wiele, ważnych funkcji. Dzięki miedzi nie cierpimy z powodu infekcji, a nasze kości są mocne i zdrowe. Miedź powinna być regularnie dostarczana do naszego organizmu i nigdy nie powinno jej zabraknąć. Jakie są właściwości miedzi i jak ją dawkować?

Zobacz film: "Chcesz żyć dłużej? Jedz więcej owoców i warzyw"

spis treści

1. Rola miedzi w organizmie

Miedź jest pierwiastkiem, który występuje głównie w nerkach, sercu, wątrobie i mózgu.

W mniejszych ilościach znajduje się także w pozostałych tkankach organizmu. Bardzo ważne jest zachowanie równowagi pomiędzy cynkiem a miedzią, ponieważ jej brak może powodować choroby.

Miedź wchłaniana jest poprzez jelito cienkie, następnie transportowana jest do wątroby. Miedzi, organizm pozbywa się wraz z żółcią.

Miedź występuje w organizmie w śladowych ilościach, jednakże jest bardzo ważna i pełni wiele ważnych funkcji. Przede wszystkim miedź odpowiada za wzrost i prawidłowy rozwój organizmu.

Ponadto miedź odgrywa kluczową rolę w tworzeniu melaniny, dzięki której mamy konkretny kolor włosów czy skóry. Poprzez miedź tworzony jest kolagen, który ma bardzo duży wpływ na poprawne funkcjonowanie kości i stawów.

Miedź ma zdolność zwalczania wolnych rodników i wzmacniania odporności, dzięki miedzi możliwe jest uniknięcie częstych infekcji.

2. Dzienna ilość zależna od wieku

Miedź należy przyjmować zgodnie z zaleceniami. Przyjmowanie miedzi uzależnione jest najczęściej od wieku osoby i przedstawia się następująco:

  • dzieci od 1 do 3 roku – 1 mg na dobę;
  • dzieci od 4 do 9 lat – 1,5 mg na dobę;
  • dzieci od 10 do 18 lat – 2 mg na dobę;
  • dorośli – 3 mg na dobę.

Miedź należy dawkować codziennie, jeżeli nie przez produkty naturalne, to poprzez suplementację w postaci tabletek.

3. Naturalne źródła miedzi

Miedź występuje w pożywieniu i z łatwością można ją regularnie dostarczać w postaci naturalnej. Podkuty bogate w miedź, to:

  • wątróbka;
  • makarony pełnoziarniste;
  • pieczywo pełnoziarniste;
  • owoce morza;
  • orzechy;
  • grzyby;
  • gorzka czekolada;
  • kakao;
  • ser żółty;
  • pomidory;
  • awokado;
  • banany;
  • śliwki.

Bardzo dużo miedzi znajdziemy także w zielonych warzywach, które są najlepszym źródłem pozostałych pierwiastków.

4. Jakie są skutki niedoboru miedzi

Jeżeli cierpimy na niżej wymienione dolegliwości, to mogą one świadczyć o niedoborach miedzi:

  • problemy z koncentracją;
  • zaburzenia pamięci;
  • częste infekcje;
  • kruche i często łamiące się kości.

Problemy z niedoborem miedzi mogą występować także u osób mających przewlekłe biegunki lub wymioty, u osób odchudzających się lub z problemami wchłaniania.

Warto mieć na uwadze też to, iż cynk, kadm czy fluor znacznie obniżają wchłanianie miedzi.

5. Jakie są skutki nadmiaru miedzi

Nadmiar miedzi zdarza się bardzo rzadko, gdyż trudno ją przedawkować. Jednak jeżeli dojdzie do takiej sytuacji, to można odczuwać:

  • bóle mięśni;
  • bóle brzucha;
  • mdłości;
  • zaburzenia układu oddechowego;
  • zaburzenia wątroby;
  • zaburzenia widzenia.

Czasami nadmiar miedzi może powodować zaburzenia psychiczne, w postaci złych nastrojów, ale może pojawić się także depresja. Możemy być lekko poddenerwowani lub mieć gorsze samopoczucie.

Miedź należy przyjmować o stałych porach, w odpowiednich dawkach, najlepiej podczas posiłku.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.