Miedź – rola w organizmie, dawkowanie, występowanie, niedobór, nadmiar

Miedź pełni w organizmie bardzo wiele, ważnych funkcji. Dzięki miedzi nie cierpimy z powodu infekcji, a nasze kości są mocne i zdrowe. Miedź powinna być regularnie dostarczana do naszego organizmu i nigdy nie powinno jej zabraknąć. Jakie są właściwości miedzi i jak ją dawkować?

Zobacz film: "Chcesz żyć dłużej? Jedz więcej owoców i warzyw"

spis treści

1. Miedź – rola w organizmie

Miedź jest pierwiastkiem, który występuje głównie w nerkach, sercu, wątrobie i mózgu.

W mniejszych ilościach znajduje się także w pozostałych tkankach organizmu. Bardzo ważne jest zachowanie równowagi pomiędzy cynkiem a miedzią, ponieważ jej brak może powodować choroby.

Miedź wchłaniana jest poprzez jelito cienkie, następnie transportowana jest do wątroby. Miedzi, organizm pozbywa się wraz z żółcią.

Miedź występuje w organizmie w śladowych ilościach, jednakże jest bardzo ważna i pełni wiele ważnych funkcji. Przede wszystkim miedź odpowiada za wzrost i prawidłowy rozwój organizmu.

Ponadto miedź odgrywa kluczową rolę w tworzeniu melaniny, dzięki której mamy konkretny kolor włosów czy skóry. Poprzez miedź tworzony jest kolagen, który ma bardzo duży wpływ na poprawne funkcjonowanie kości i stawów.

Miedź ma zdolność zwalczania wolnych rodników i wzmacniania odporności, dzięki miedzi możliwe jest uniknięcie częstych infekcji.

2. Miedź – dawkowanie

Miedź należy przyjmować zgodnie z zaleceniami. Przyjmowanie miedzi uzależnione jest najczęściej od wieku osoby i przedstawia się następująco:

  • dzieci od 1 do 3 roku – 1 mg na dobę;
  • dzieci od 4 do 9 lat – 1,5 mg na dobę;
  • dzieci od 10 do 18 lat – 2 mg na dobę;
  • dorośli – 3 mg na dobę.

Miedź należy dawkować codziennie, jeżeli nie przez produkty naturalne, to poprzez suplementację w postaci tabletek.

3. Miedź – występowanie

Miedź występuje w pożywieniu i z łatwością można ją regularnie dostarczać w postaci naturalnej. Podkuty bogate w miedź, to:

Bardzo dużo miedzi znajdziemy także w zielonych warzywach, które są najlepszym źródłem pozostałych pierwiastków.

4. Miedź – niedobór

Jeżeli cierpimy na niżej wymienione dolegliwości, to mogą one świadczyć o niedoborach miedzi:

  • problemy z koncentracją;
  • zaburzenia pamięci;
  • częste infekcje;
  • kruche i często łamiące się kości.

Problemy z niedoborem miedzi mogą występować także u osób mających przewlekłe biegunki lub wymioty, u osób odchudzających się lub z problemami wchłaniania.

Warto mieć na uwadze też to, iż cynk, kadm czy fluor znacznie obniżają wchłanianie miedzi.

5. Miedź – nadmiar

Nadmiar miedzi zdarza się bardzo rzadko, gdyż trudno ją przedawkować. Jednak jeżeli dojdzie do takiej sytuacji, to można odczuwać:

Miedź ma zdolność zwalczania wolnych rodników
Miedź ma zdolność zwalczania wolnych rodników (123rf.com)

Czasami nadmiar miedzi może powodować zaburzenia psychiczne, w postaci złych nastrojów, ale może pojawić się także depresja. Możemy być lekko poddenerwowani lub mieć gorsze samopoczucie.

Miedź należy przyjmować o stałych porach, w odpowiednich dawkach, najlepiej podczas posiłku.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.