Trwa ładowanie...

8 największych mitów na temat metabolizmu

O metabolizmie najczęściej wiemy zazwyczaj niewiele. Najczęściej tylko to, że łączy się ze spalaniem kalorii oraz przyczynia się do odchudzania. W dostępnych źródłach istnieje wiele informacji dotyczących przyspieszenia przemiany materii. Nie wszystkie jednak są prawdziwe. Sprawdźmy, które z nich są mitami, a które można potraktować na serio.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

Spoczynkowa przemiana materii odpowiedzialna jest za ok. 60 proc. spalanych przez nas kalorii. Jest to ilość energii, jakiej potrzebujemy do oddychania czy prawidłowej pracy serca.

Proces spalania kalorii, którego wynikiem jest zmniejszenie się masy ciała, uaktywnia się dopiero podczas wysiłku. Większość osób przechodząc na dietę odchudzającą nie wie w jaki sposób działa metabolizm człowieka. To często prowadzi do niepożądanych efektów.

1. Mit 1 – Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia

Często słyszymy opinie, że dzięki zjedzeniu śniadania pobudzimy metabolizm do pracy po nocy i szybciej zaczniemy spalać kalorie. Badania Amerykańskiego Dziennika Żywienia Klinicznego z 2014 roku wykazały jednak, że osoby, które spożywały śniadanie każdego ranka, nie traciły na wadze szybciej niż pozostali.

Okazuje się, że spożycie sytego śniadania może mieć również negatywny wpływ. W nocy organizm jest w trybie przywspółczulnym układu nerwowego, który jest odpowiedzialny za odpoczynek oraz trawienie.

Rozpoczęcie dnia dużym śniadaniem może utrudnić zmianę trybu na współczulny, czyli mobilizujący organizm do pracy. Z powodu sytego, tłustego śniadania na nowo staniemy się ospali i brakuje nam energii.

Śniadanie powinniśmy jeść dopiero wtedy, gdy poczujemy głód. Dzieje się tak, ponieważ organizm przechowuje nieograniczoną ilość tłuszczu, cukier natomiast występuje tylko w pewnej dawce. Opóźnienie spożycia węglowodanów sprawi, że organizm zacznie spalać kalorie.

2. Mit 2 – Posiłki należy jeść co 3 godziny

Kulturyści jedzą ok. 5000 kcal dziennie, więc w tym wypadku rozłożenie dawek na sześć posiłków jest wskazane. Osoby, które nie przechodzą forsownych treningów nie muszą trzymać się tej zasady. Optymalna ilość kalorii dla dorosłego człowieka wynosi ok. 2000 kcal. W związku z tym nie istnieje potrzeba dzielenia jej na tak dużą ilość posiłków.

Aby zachować prawidłową wagę należy wystrzegać się wielu mitów
Aby zachować prawidłową wagę należy wystrzegać się wielu mitów (123rf)

3. Mit 3 – Pomijanie posiłków spowolni metabolizm

Pominięcie jednego posiłku nie wpłynie na poważny deficyt energii, więc przemiana materii również nie zostanie naruszona. Inaczej będzie w przypadku długotrwałego stosowania diety niskokalorycznej – wówczas organizm automatycznie przejdzie na tryb głodu, co wpłynie na mniej intensywne spalanie kalorii.

Pomijanie posiłków może jednak skutkować nadwagą. Po niezjedzonym śniadaniu czy obiedzie, istnieje większe ryzyko objadania się podczas kolacji. Otyłość związana jest więc z wielkością posiłku, a nie przemianą materii.

4. Mit 4 – Osoby z nadwagą mają wolną przemianę materii

Powolny metabolizm istnieje u takiej samej ilości szczupłych osób, jak u osób z nadwagą. Masa ciała nie powinna być więc wskaźnikiem metabolizmu, ważniejszy jest jej skład.

Dwie osoby o takiej samej wadze, ale o różnej zawartości mięśni, będą spalać kalorie w inny sposób. Osoba z mniejszą zawartością tłuszczu będzie miała lepszą przemianę materii.

Zdarza się, że szczupli ludzie mają szybszy metabolizm. Wiąże się to często z ich aktywnością i dużą ilością posiadanej energii.

5. Mit 5 – Niektórzy ludzie muszą jeść mniej niż 1000 kalorii dziennie, by schudnąć

Osoby przechodząc na dietę oczekują szybkich rezultatów. Właśnie dlatego często wybierają diety niskokaloryczne, które nie zawsze są dla nich zdrowe. Lepszą opcją jest wybór takiej o większej zawartości kalorii, ale dobraną do prowadzonego trybu życia, stanu zdrowia i wieku.

Ćwiczenia fizyczne i dieta to najlepsze sposoby na pozbycie się nadmiernych kilogramów
Ćwiczenia fizyczne i dieta to najlepsze sposoby na pozbycie się nadmiernych kilogramów (123rf)

6. Mit 6 – Efekt jojo zniszczy twój metabolizm

Efekt jojo powstaje, gdy wahania wagi po pięciu miesiącach od odchudzania są większe niż 10 proc. osiągniętej wagi.

Badania z 2013 roku opublikowane w „Metabolism Journal” wykazały jednak, że nie istnieje związek pomiędzy wahaniami wagi a problemami z przemianą materii.

Osoby, które przechodzą po raz kolejny na dietę czują stres i frustrację. Gdy waga nie chce drgnąć, zrzucają winę na coraz słabszy metabolizm, co jest dużym błędem.

7. Mit 7 – Nie masz kontroli nad przemianą materii

Metabolizm jest dziedziczny, ale nie znaczy to, że w żaden sposób nie możemy go podkręcić. Przemianę materii warto przyspieszyć, np. poprzez wzmożoną aktywność fizyczną.

Statystycznie w wieku 30-80 lat tracimy ok. 15 proc. swojej masy mięśniowej. Im szybciej zaczniemy ćwiczyć, tym łatwiej będzie nam tracić na wadze w późniejszym wieku.

8. Mit 8 – Najzdrowsza dieta to ta z zieloną herbatą i papryczkami chilli

Niektórzy ludzie wierzą, że częste spożywanie zielonej herbaty czy dosypywanie ostrych przypraw do każdej potrawy sprawi, że szybciej schudniemy.

Jest to po części prawda, ponieważ produkty te przyspieszają spalanie kalorii, jednak tylko o 4-5 proc. i to przez bardzo krótki czas. Dzieje się tak, gdyż chilli jest odpowiedzialne za odczuwanie gorąca, co powoduje minimalny wzrost temperatury ciała. Wtedy przemiana materii przyspiesza, a ilość spalanych kalorii zwiększa się.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.