Trwa ładowanie...

Jak jeść mniej cukru?

Partnerem treści jest peater.wp.pl

Producenci żywności dostosowują smak produktów do preferencji konsumentów. To sprawia, że obecnie dostępne na rynku słodycze zawierają więcej cukru lub innych substancji słodzących niż kiedyś. Duże ilości tych składników znajdziemy również w produktach, w których się nawet tego nie spodziewamy, w tym np. w sosach, gotowych daniach czy ketchupie. Faktem jest, że żywność o dużej zawartości cukrów dodanych jest ubogim źródłem witamin i składników mineralnych. Wyeliminowanie słodkich przekąsek nie tylko wpłynie zatem na zredukowanie ilości przyjmowanych kalorii w ciągu dnia, ale także na zmniejszenie spożycia tłuszczów nasyconych, kwasów tłuszczowych trans, konserwantów czy sztucznych barwników.

Zobacz film: "Tłuszcze mogą być zdrowe. Sprawdź jakie są najlepsze dla dziecka"

Co zrobić, by jeść mniej cukru i odzwyczaić się od słodkiego smaku?

1. KROK 1: Czytaj etykiety

W pierwszej kolejności powinniśmy zwrócić uwagę na skład produktów. Starajmy się unikać cukru dodanego, gdy znajduje się na pierwszych miejscach w wykazie składników. Trudność polega jednak na tym, że, ze względu na rosnącą świadomość konsumentów, producenci żywności wprowadzają coraz to nowsze formy i nazwy tej słodkiej substancji. Cukier nazywany jest zamiennie m.in.: sacharozą, fruktozą, glukozą, melasą, syropem kukurydzianym, ryżowym, dekstrozą, maltodekstryną czy słodem jęczmiennym. Do najpopularniejszych źródeł cukru dodanego, oprócz słodyczy, należą także: produkty mleczne smakowe, soki, napoje, wody smakowe, ketchup, dżemy, płatki śniadaniowe oraz pieczywo cukiernicze.

2. KROK 2: Zaplanuj swoje posiłki

Przygotowanie i planowanie posiłków na cały dzień zmniejsza ryzyko, że w chwili głodu skusimy się na słodką przekąskę. Jedzenie regularnie, pozwoli uniknąć napadów głodu i niepowściągliwej chęci sięgnięcia po batonik ze sklepowej półki. Dodatkowo najlepiej usunąć wszelkie słodkości ze swojego otoczenia. Jeżeli nie będziemy mieć słodyczy na wyciągnięcie ręki, to po nie zwyczajnie nie sięgniemy. Nie kuśmy losu i pozbądźmy się zapasów łakoci z domowej szafki czy szuflady w pracy. Na zakupy wybierajmy się z pełnym brzuchem i przygotowaną listą.

3. KROK 3: Przygotuj zdrowe alternatywy

Jeżeli chęć na słodkie nie znika, mimo zjedzenia smakowitego posiłku, sięgnijmy po produkty, które są naturalnie słodkie np. suszone czy też świeże owoce. Możesz też przygotować zdrowsze alternatywy słodyczy. Domowe wypieki możemy posłodzić daktylami, dojrzałymi bananami, stewią czy erytrolem. Przygotowując słodkości samodzielnie dokładnie wiemy co się w nich znajduje, a nic nie smakuje lepiej niż domowe ciasto ze świeżymi owocami.

4. KROK 4: Bądź świadomy

Staraj się nie sięgać po słodycze pod wpływem emocji. Przeanalizuj w jakich sytuacjach najczęściej łapie Cię ochota na coś słodkiego i zastanów się czy jest to nawyk i czy naprawdę masz na nie chęć. Słodkości mogą znaleźć miejsce w każdej diecie, tylko trzeba je jeść świadomie i z umiarem. Kiedy je spożywasz delektuj się smakiem i nie miej wyrzutów sumienia.

Nawet podczas odchudzania możemy sobie pozwolić na słodkie przyjemności, trzeba jednak wiedzieć jak włączyć je do swojego jadłospisu, by nie przekroczyć zaplanowanego bilansu energetycznego. Pomoże w tym indywidualnie skomponowane menu, bogate w zdrowe i smaczne posiłki. Świetnie zbilansowaną dietę, w której jest miejsce również na słodkie przekąski znaleźć można w kompleksowej aplikacji dietetycznej Peater. W ramach subskrypcji dostaniesz plan dobrany do indywidualnych potrzeb, umiejętności kulinarnych, preferencji smakowych i stylu życia, a także szereg funkcjonalności ułatwiających drogę do zdrowia, dobrego wyglądu i samopoczucia.

Autor: Justyna Jessa, dietetyk aplikacji żywieniowej Peater

Dr n. med. Justyna Jessa - kieruje zespołem dietetyków Peater. Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Doktorat na temat diety w autyzmie kończyła w Instytucie Matki i Dziecka. Doświadczenie zawodowe nabywała w ramach pracy w szpitalnym oddziale pediatrycznym oraz prywatnym gabinecie, konsultując pacjentów z różnymi jednostkami chorobowymi. Jest autorką licznych artykułów naukowych i popularnonaukowych oraz webinarów na temat zdrowego żywienia dzieci i kobiet w ciąży. Prowadzi wykłady i warsztaty zarówno dla profesjonalistów, jak i pacjentów oraz osób zainteresowanych zdrowym stylem życia.

Partnerem treści jest peater.wp.pl
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.