Trwa ładowanie...

Jaki wpływ na organizm ma witamina D?

Witamina D jest kluczowa dla dobrej kondycji organizmu oraz dla samopoczucia fizycznego i psychicznego. Niestety, szczególnie zimą bardzo łatwo o niedobory tej substancji. Sprawdź, jak działa witamina D na organizm i dlaczego koniecznie trzeba dbać o jej prawidłowy poziom.

Witamina D jest bardzo ważna dla naszego organizmu
Witamina D jest bardzo ważna dla naszego organizmu

Witamina D jest bardzo nietypowym mikroelementem. Z jednej strony jest kluczowa dla prawidłowego działania organizmu, a z drugiej strony bardzo trudno dostarczyć ją z jedzeniem. Pod wpływem działania promieni UV organizm sam wytwarza tę substancję, jednak w okresie jesienno-zimowym jest to niemożliwe ze względu na brak słońca. W tej sytuacji warto zatroszczyć się o suplementację.

Zobacz film: "Tłuszcze mogą być zdrowe. Sprawdź jakie są najlepsze dla dziecka"

1. Niedobór witaminy D a stan kości

Niedobór witaminy D może mieć opłakane skutki dla stanu kości, skóry i oraz samopoczucia psychicznego. Substancja ta odgrywa bardzo ważną rolę podczas procesu remineralizacji kości. Zwiększa wchłanianie fosforu i wapnia z przewodu pokarmowego i wyrównuje stosunek wapnia do fosforu tak, aby był na prawidłowym poziomie.

Witamina D bierze też udział w procesach budowy kości, dlatego jej niedobory mogą prowadzić do osteoporozy albo do osteomalacji. Choroby te polegają na zmniejszeniu gęstości mineralnej kości lub ich rozmiękczenia i prowadzą do wzmożonej łamliwości. Aby ich uniknąć, warto suplementować witaminę D szczególnie zimą i jesienią.

2. Witamina D a samopoczucie

Nieprawidłowy poziom witaminy D w organizmie może powodować obniżenie samopoczucia, a nawet depresję. Apatia, bezsenność oraz jesienna chandra mogą mieć przyczynę waśnie w niedoborze tej substancji, gdyż bierze ona w produkcji serotoniny czyli hormonu odpowiadającego za samopoczucie.

Badania wskazują, że niedobór witaminy D zwiększa też ryzyko wystąpienia depresji. Dotyczy to zwłaszcza osób, które cierpią na nawracającą depresję kliniczną. Brak dostatecznego poziomu witaminy D może także powadzić do bezsenności, kolejnej dolegliwości która może prowadzić do obniżenia samopoczucia i wzmożonej produkcji kortyzolu czyli hormonu stresu.

3. Recepta na skuteczne odchudzanie

Chcesz schudnąć? W takim razie koniecznie zadbaj o odpowiednią suplementację witaminy D. Badania wskazały że wśród osób z nadwagą ryzyko wystąpienia depresji jest wyższe niż u osób o wadze mieszczącej się w normie. Może być to związane nie tylko z faktem, że witamina D wpływa na prawidłowy poziom serotoniny we krwi.

Relacja pomiędzy witaminą D a nadwagą może też wynikać z tego, że substancja ta odgrywa ważną rolę w regulowaniu metabolizmu oraz hormonów odpowiedzialnych za regulowanie łaknienia. Gdy poziom witaminy D jest w normie, organizm wydziela więcej leptyny, czyli hormonu który wysyła do mózgu informację o sytości po posiłku, a to znacząco wpływa na wielkość posiłków i pozwala uniknąć podjadania. Dodatkowo witamina D wraz z wapniem zmniejszają produkcję kortyzolu, czyli wspomnianego już wcześniej hormonu stresu powodującego odkładanie się tkanki tłuszczowej w okolicach pasa.

Jaki wpływ na organizm ma witamina D?
Jaki wpływ na organizm ma witamina D? (mat. prasowe)
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.