Trwa ładowanie...

Czy kawa powoduje problemy ze snem? Lepiej nie pić jej o tej porze

Problemy ze snem może powodować wiele czynników. Stres, niewłaściwa temperatura w sypialni, używanie telefonu komórkowego w łóżku. Dla niektórych osób groźne może być nawet wypicie kawy w nieodpowiednim momencie. Dlatego lekarze ostrzegają, by uważać z piciem tego napoju w określonych porach dnia.

Zobacz film: "Co się dzieje w organizmie, gdy pijesz kawę?"

1. Problemy ze snem

Problemy ze snem mogą być powodowane wieloma czynnikami. Nasza aktywność w trakcie dnia, dieta, a nawet stan psychiczny mogą powodować problemy z prawidłowym odpoczynkiem. Często zbyt szybko obwiniamy technologię dookoła nas za zaburzenie snu. Zamiast zrzucać winę na sprawy, na które wpływu nie mamy, warto przyjrzeć się naszemu stylowi życia i nawykom.

Kawa pita o złej porze dnia może sprawić, że gorzej śpimy (iStock)
Kawa pita o złej porze dnia może sprawić, że gorzej śpimy (iStock)

Zobacz też Kawa nie wszystkim pomaga na zmęczenie

Okazuje się bowiem, że najczęstszą pułapką w jaką wpadamy jest picie kawy w trakcie dnia. Kofeina zawarta w kawie stymuluje układ nerwowy. Takie działanie może powodować, że ciało nie będzie w stanie naturalnie zregenerować się w trakcie snu.

2. Ile kaw można wypić w trakcie dnia?

O tym, że kawy nie należy pić tuż przed snem, wie chyba każdy. Okazuje się jednak, że działać na nas może nawet kawa wypita po południu. Badania naukowców z Wayne State College of Medicine w Detroit pokazały, że kofeina może oddziaływać na system nerwowy nawet do sześciu godzin po wypiciu. Nie czujemy już wtedy bezpośrednio działania pobudzającego, natomiast możemy mieć problem z efektywnym odpoczynkiem.

Wszechobecna elektronika rówież źle wpływa na nasz odpoczynek (iStock)
Wszechobecna elektronika rówież źle wpływa na nasz odpoczynek (iStock)

Zobacz też Herbata z czystka – charakterystyka, zdrowotne właściwości

Dlatego lekarze zalecają, by unikać picia kilku kaw dziennie. Niestety, dla większości z nas 3-4 kawy dziennie to absolutne minimum. Jeśli mamy problemy ze snem, nie powinniśmy w ciągu dnia pić nawet dwóch kaw.

3. Co wypić przed snem?

Zamiast kawy możemy wieczorem wypić ciepły napój, który pomoże nam się zrelaksować, a w efekcie szybciej zasnąć. Szczególnie pomocne w tej dziedzinie są herbaty ziołowe. Działanie odprężające wykazuje przede wszystkim rumianek. Jego właściwości w działaniu antystresowym sprawiają, że jest idealnym napojem na koniec dnia.

Rumianek może być wieczorną alternatywą dla kawy (iStock)
Rumianek może być wieczorną alternatywą dla kawy (iStock)

Zobacz też Kalkulator snu - ile snu potrzebujemy?

Eksperci przypominają też, że nie należy zapominać o wodzie. Dobrze nawodniony organizm skuteczniej odpoczywa. Tym bardziej jeśli mamy zbyt suche powietrze w sypialni. Może pojawić się wtedy potrzeba budzenia się, by uzupełnić płyny. Z kolei zbyt duże ilości wody wypitej przed snem prowadzą do częstego wstawania do toalety w nocy. Dlatego wodę należy pić regularnie przez cały dzień.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.