Trwa ładowanie...

Zdrowe posiłki

Duży wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie odgrywają zanieczyszczenie środowiska, styl życia - stres, aktywność fizyczna, a przede wszystkim dieta. Dlatego, planując posiłek, warto zadbać, aby zawierał wszystkie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania składniki odżywcze oraz witaminy i sole mineralne. W tym celu należy spożywać przynajmniej 5 różnorodnych porcji warzyw i owoców dziennie, ponieważ tylko wtedy dostarczą nam wszystkich witamin.

1. Jak zaplanować zdrowy posiłek?

Na każdy dzień tygodnia przygotuj sobie siedem różnych deserów lub przystawek z owoców. Również sałatki i surówki wzbogacą twoją dietę. Jakie mogą być dania? Oto kilka przykładów:

  • sałatka lub galaretka owocowa,
  • banan w karmelu smażony na patelni,
  • duszone jabłka w sosie śmietankowym,
  • melon z szynką parmeńską,
  • warzywa w galarecie,
  • grzanka z suszonymi pomidorami.

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

Aby sałatka zawierała najważniejsze witaminy i minerały, należy pamiętać o ich różnorodności – sałatki mogą być wielowarzywne, pomidorowe, ziemniaczane, groszkowe, ogórkowe, szparagowe i porowe. Jest wiele zdrowych posiłków, które można przygotować z warzyw i owoców. Wystarczy odrobina wyobraźni. Zaangażuj w przygotowywanie posiłku całą rodzinę, może razem wymyślicie jakąś nową potrawę warzywno-owocną, a przy okazji spędzicie trochę czasu razem.

Jeśli nie próbowałaś jeszcze wszystkich egzotycznych owoców czy warzyw, najwyższy czas to zmienić! Urozmaicisz dzięki temu swoją dietę i odbędziesz podróż po całym warzywnym i owocowym świecie.

Te zdrowe produkty warto mieć zawsze pod ręką. Trzymaj je w domu, w miejscach, w których spędzasz najwięcej czasu. W trakcie codziennych czynności, np. oglądania telewizji, czytania książki, surfowania w Internecie, zamiast słodyczy czy niezdrowych przekąsek sięgnij po jabłko, banana, pomarańczę i oczywiście szklankę soku. Ważne jest, abyśmy codziennie spożywali owoce i warzywa bogate w witaminy, ponieważ nasz organizm nie potrafi magazynować niektórych witamin, dlatego muszą być one dostarczane z pożywieniem.

2. Warzywa i owoce dla dzieci

Dla prawidłowego rozwoju dzieci niezbędne są witaminy i minerały. Zadbaj, aby twoje dziecko miało zapewnioną ich odpowiednią podaż. Im wcześniej zadbasz o to, aby spożywało owoce i warzywa, tym lepiej. W ten sposób wyrobi sobie zdrowy nawyk i jako osoba dorosła chętnie samo będzie je konsumować. Często zdarza się, że nasze pociechy nie chcą jeść zdrowych składników odżywczych. Należy je wtedy zachęcić w ciekawy sposób, np. poprzez zabawę w gotowanie. Pamiętaj, aby dziecku podawać warzywa i owoce w różnych formach, np. starte, pokrojone, przyozdobione buźkami.

Zadbaj o zdrowie swojego dziecka również poza domem. Dając mu do szkoły jabłko, kanapkę z ogórkiem czy pomidorem, będziesz wiedziała, że maluch spożywa odpowiednią ilość witamin.

Picie soków też jest bardzo ważne. Jedna szklanka dziennie jest obowiązkowa. Pamiętaj, aby sok w 100% pochodził z owoców i warzyw. Jest on wtedy łatwą w podaniu i smaczną porcją warzywno-owocową. Dawaj go swojemu dziecku zawsze, gdy wychodzi z domu do szkoły lub na plac zabaw.

Dr n. med. Aneta Kościołek
Zdrowe posiłki
Zdrowe posiłki
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.