Trwa ładowanie...

Dlaczego warto wprowadzić chociaż 15 minut aktywności dziennie?

Partnerem treści jest peater.wp.pl

Aktywność fizyczna jest jednym z elementów zdrowego stylu życia. Jednakże wielu z nas z niej rezygnuje, tłumacząc, że nie ma czasu. Natłok obowiązków w domu i pracy sprawia, że ruch jest ostatnią rzeczą, o której myślimy. Zapominamy jednak, że jest on niezbędny do zachowania zdrowia, gdyż wpływa między innymi na obniżenie ryzyka otyłości oraz innych chorób cywilizacyjnych, a także poprawia samopoczucie.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

spis treści

    Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca zdrowym osobom dorosłym poświęcać 150 minut na umiarkowany wysiłek lub 75 minut na intensywny wysiłek (bądź ekwiwalent ich kombinacji) w ciągu tygodnia. Należy pamiętać, że nie muszą to być ściśle zaplanowane jednostki treningowe. Za aktywność fizyczną uznaje się również ruch związany z pracą lub zabawą oraz szybki marsz, który w łatwy sposób możemy wykonać w drodze do pracy lub na zakupy. Statystyki pokazują, że jedynie 39 proc. Polaków jest aktywnych w czasie wolnym w stopniu zalecanym przez WHO. Dodatkowo, wraz z wiekiem liczba osób podejmujących regularną aktywność fizyczną niestety maleje.

    Brak czasu często ogranicza możliwości wprowadzenia aktywności fizycznej. Należy jednak pamiętać, że wysiłek nie musi trwać jednorazowo 2 h. Wystarczy już 20-30 minut dziennie, aby zrealizować wyznaczoną rekomendację i poprawić stan zdrowia oraz samopoczucie. Aktywnością możemy nazwać również kilkukrotnie wykonywane 10-minutowe ćwiczenia. Z drugiej strony warto pamiętać, że wykonując zbyt intensywny i niedostosowany do naszych możliwości trening, zwiększamy ryzyko kontuzji oraz stresu.

    Dylematem często staje się również wybór rodzaju aktywności fizycznej. Mamy jednak wiele możliwości, a najskuteczniejszym treningiem będzie ten, który podejmowany jest systematycznie. Treningi powinny sprawiać nam przyjemność, a zarazem nie szkodzić. Rekomendowane są wysiłki ogólnorozwojowe, obejmujące duże partie mięśniowe. Może to być trening aerobowy jak i oporowy, a najkorzystniejsza będzie kompilacja dwóch wspomnianych.

    Wiele badań wskazuje na korzyści płynące z podejmowania regularnej aktywności fizycznej. Nie dotyczą one jedynie poprawy wydolności czy wyglądu sylwetki oraz zmniejszenia nadprogramowej masy ciała, ale przede wszystkim zapobiegania wielu chorobom cywilizacyjnym (np. chorobom układu krążenia, miażdżycy, cukrzycy, insulinooporności, nadciśnienia). Dostosowana odpowiednio aktywność fizyczna wpływa na poprawę parametrów biochemicznych, w tym gospodarki lipidowej oraz węglowodanowej. Aktywność fizyczna zapobiega również osteoporozie i chorobie zwyrodnieniowej stawów. Ponadto regularnie wykonywane ćwiczenia odgrywają dużą rolę w poprawie samopoczucia psychicznego, pomagają w zmniejszeniu symptomów depresji oraz lęku. To także świetna forma odstresowania się, by chociaż na chwilę zapomnieć o trudnościach dnia codziennego i zmniejszyć ogólne napięcie.

    Drugim nieodłącznym elementem zdrowego stylu życia jest dieta bazująca na żywności nieprzetworzonej, bogatej w substancje odżywcze. Połączenie odpowiedniej aktywności fizycznej i prawidłowo zbilansowanej diety przynosi największe korzyści w zapobieganiu wystąpieniu chorób cywilizacyjnych np. cukrzycy typu 2, chorób układu krążenia czy udaru. Pamiętaj, że nigdy nie jest za późno, by podjąć walkę o swoje zdrowie. Jeżeli nie wiesz, jak zacząć to nowoczesna platforma dietetyczna peater.wp.pl pokaże ci,jak łatwo można wprowadzić zmiany w swoim żywieniu, dostosowując je do podejmowanej aktywności fizycznej. Dla osób, które już są zaawansowane w treningach, platforma oferuje również dietę dla aktywnych.

    Kamila Pawłowska – w zespole Peatera odpowiada za tematy z obszaru dietetyki sportowej. Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku Dietetyka. Pasjonatka aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia. Certyfikowany Instruktor Fitness. Jej konikiem jest żywienie osób aktywnych fizycznie. Wiedzę z tego obszaru zdobywa uczestnicząc w licznych szkoleniach i warsztatach. Interesuje się również psychodietetyką, a temat zgłębia studiując na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS.

    Partnerem treści jest peater.wp.pl

    Polecane dla Ciebie

    Pomocni lekarze

    Szukaj innego lekarza

    Komentarze

    Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.