Trwa ładowanie...

Dieta zasadowa - zasady, produkty żywnościowe

Dieta zasadowa jest bezpieczna i dobra dla organizmu. Zapobiega groźnemu dla zdrowia zakwaszeniu organizmu. Produkty alkaliczne powinny na dobre zagościć w naszej codziennej diecie. Jakie to produkty i jaki jest ich wpływ na nasz organizm? Żywność zasadowa to przede wszystkim warzywa i owoce, oleje roślinne, orzechy i woda.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

spis treści

1. Co to jest dieta zasadowa?

Dieta zasadowa
Dieta zasadowa

Każdej wiosny, gdy nadchodzi czas pozbycia się kilku warstw ubrania, znowu zadajemy sobie pytanie: jak...

zobacz galerię

Przejście od żywności kwasowej (mięso, mleko i produkty mleczne, cukier, alkohol, kofeina itd.) do zasadowej odbywa się w różny sposób w zależności od osoby i może trwać dłużej lub krócej. Dieta zasadowa, inaczej dieta alkaliczna, powinna być wprowadzana stopniowo. Głównym celem diety zasadowej powinna być stała zmiana nawyków żywieniowych. Wyjątek stanowią osoby chore, u których zalecana jest drastyczna zmiana diety.

To musisz wiedzieć

2. Produkty żywnościowe

2.1. Warzywa w diecie zasadowej

  • Zielone warzywa są bogatym źródłem soli mineralnych i mikroelementów, mają silne działanie alkalizujące.
  • Warzywa powinny być spożywane na surowo lub ewentualnie gotowane na parze.
  • Nie należy gotować pomidorów, ponieważ stają się wtedy kwasowe.
  • Soki warzywne mają silne działanie alkalizujące (oprócz soków z marchwi, które są bardzo słodkie).
  • Warzywa bogate w węglowodany (ziemniaki, dynie itd.) nie powinny być spożywane częściej niż trzy razy w tygodniu (podczas ich przyswajania przez organizm wytwarzane są kwasy).

2.2. Owoce w dieci

  • W diecie zasadowej zalecane jest spożywanie wszystkich owoców w formie surowej.
  • Najbardziej alkaliczne są grejpfruty i cytryny (pomimo ich kwaśnego smaku).
  • Najlepiej jest spożywać owoce miedzy posiłkami.
  • Soki owocowe powinny być przygotowywane w domu, należy unikać gotowych soków ze względu na dużą zawartość cukru.

2.3. Kiełki

  • Kiełki) zawierają ogromne ilości witamin i minerałów.
  • Kiełki mają silne działanie alkalizujące - kiełkowanie zmniejsza ilość kwasu fitynowego w nasionach, zwiększając tym samym zasadowość.
  • Najczęściej stosowane są: kiełki fasoli mung, kiełki lucerny i kiełki soczewicy.

2.4. Nasiona roślin oleistych

  • Migdały (najbardziej alkaliczne), orzechy laskowe, ziarna słonecznika i dyni.
  • Wszystkie nasiona roślin oleistych, oprócz migdałów, należy przed spożyciem namoczyć, dzięki temu zwiększa się ich zasadowość.

2.5. Soja

Soję można spożywać pod wieloma postaciami:

  • kiełki soi,
  • tofu - bardzo dobre źródło białka,
  • desery na bazie soi - jogurty lub desery sojowe, które mogą zastąpić produkty mleczne,
  • mleko sojowe (uwaga, żeby nie było słodzone).

2.6. Dieta zasadowa - zdrowe tłuszcze

Około 20% kalorii powinno pochodzić z dobrych tłuszczów. Źródła dobrych tłuszczy to:

  • awokado,
  • nasiona roślin oleistych,
  • oleje tłoczone na zimno - należy unikać podgrzewania takich olejów, najlepiej stosować je do sałatek lub dodawać już po gotowaniu.

Produkty alkalizujące organizm powinny stanowić 75-80% codziennej diety. Zapewnia to utrzymanie odpowiedniego poziomu pH w organizmie. Dieta zasadowa sprzyja zachowaniu dobrej kondycji i dobrego samopoczucia oraz zapobiega ryzyku chorób nowotworowych, chorób serca i otyłości.

Następny artykuł: Jak zapobiegać nowotworom?

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.