Trwa ładowanie...

Jak znaleźć motywacje do odchudzania i wytrwać w swoich postanowieniach?

Partnerem treści jest peater.wp.pl

Motywacja – czyli stan gotowości do działania, często bywa ulotna. Trzeba wiedzieć jak ją w sobie odnaleźć i nauczyć się ją podtrzymywać na wysokim poziomie, aby osiągnąć zamierzony cel. W procesie odchudzania również jest niezbędna, a brak natychmiastowej gratyfikacji może skutecznie ją obniżyć. Jak więc przygotować się do odchudzania, aby być zmotywowanym aż to osiągnięcia wymarzonej sylwetki?

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

1. Znajdź odpowiedni czas

Natłok obowiązków domowych i dopinanie projektów w pracy to nienajlepszy czas na zmianę sposobu żywienia. Kształtowanie nowych nawyków wymaga energii Stare zachowania np. zajadanie stresu można zwizualizować sobie jak przetarty szklak narciarski – dobrze znany i łatwy do pokonania. Nowy nawyk jest jak zjazd niewyznaczoną trasą - wymaga skupienia, energii, a opanowanie jej wymaga czasu. W trudnych sytuacjach, kiedy nie wszystko idzie zgodnie z planem, mózg chętniej korzysta ze znanych ścieżek – utartych nawyków czy przyzwyczajeń, ponieważ jest to dla niego łatwiejsze i nie zużywa pokładów energii.

2. Nie porównuj się do innych

Otaczające z każdej strony wyidealizowane sylwetki, perfekcyjne posiłki i skomplikowane treningi dają poczucie, że jest to jedyna i najlepsza metoda na odchudzanie. Porównywanie się do innych osób niestety bywa złudne i nie prowadzi do niczego dobrego. Każde ciało jest inne, a jego budowa uwarunkowana jest genetycznie. Trzeba sobie uzmysłowić, że nigdy nie będziemy wyglądać jak ktoś inny i nie będą na nas działać te same metody. Fakt, że koleżanka schudła na danej diecie nie oznacza, że jest to rozwiązanie odpowiednie dla każdego. Niepowodzenie diet odchudzających związane jest głównie z niedostosowaniem planu do siebie. Zacznij od zastanowienia się jakie zmiany możesz wprowadzić, aby przybliżyły Cię do celu i nie powodowały dużego dyskomfortu.

3. Przygotuj plan awaryjny

Nadgodziny w pracy, choroba dziecka, zamknięta siłownie czy urodziny koleżanki to sytuacje, których nie przewidujemy w naszym idealnym planie. Warto zdać sobie sprawę, że nie zawsze wszystko będzie szło po naszej myśli i musimy być na to gotowi. Niekiedy nie uda się odbyć 3 założonych treningów w tygodniu czy odmówić słodkiego poczęstunku. Zastanów się co zrobisz w takich sytuacjach - zamiast treningu możesz zaplanować spacer, a po spożyciu małej słodkości wrócić do zdrowego żywienia. Ważne, aby po drobnych przeciwnościach losu, kiedy nie wszystko idzie tak jak planowaliśmy nie rezygnować ze zmian i wrócić do kształtowania nowych, dobrych nawyków.

4. Nagradzaj się

Na pierwsze efekty odchudzania trzeba trochę poczekać. Niestety, stosowanie diety przez tydzień nie przyniesie prawdopodobnie żadnych widocznych rezultatów. Oczekiwanie na pierwsze zmiany często powoduje rezygnację. Mózg szybko chce być nagrodzony, a brak natychmiastowej nagrody utrudnia walkę z nadprogramowymi kilogramami. Dlatego w procesie odchudzania warto nagradzać się za wprowadzone zmiany. Niech to jednak nie będą nagrody w postaci jedzenia – takie podejście uczy złego stosunku do żywności. Swój trud możesz docenić chwilą relaksu – masażem, długą kąpielą, spotkaniem z przyjaciółmi czy wieczorem z książką.

5. Czerp radość z samego procesu

Należy sobie uświadomić, że pozbywanie się zbędnych kilogramów nie trwa chwili. Jest to proces wymagający cierpliwości i wytrwałości. Czekając na efekty na wadze zdarza się zapomnieć o tym, ile w międzyczasie udało się już osiągnąć. Obserwuj zmiany swoich nawyków – wypijanie odpowiedniej ilości wody, unikanie podjadania, regularne posiłki, większa ilość warzyw w diecie. Dzięki regularnie podejmowanej aktywności fizycznej poprawia się kondycja, a czerpanie inspiracji z różnych przepisów poszerza horyzonty kulinarne i pozwala odkryć nowe smaki.

W zaplanowaniu procesu odchudzania w sposób bezpieczny i smaczny pomaga nowoczesna platforma peater.wp.pl, gdzie znajdziemy wiele urozmaiconych planów żywieniowych, które możemy modyfikować wg własnych preferencji smakowych, a także korzystać z funkcji gotowania dla rodziny. W ramach abonamentu możemy także skorzystać z pomocy dietetyka.

Kamila Pawłowska, dietetyk aplikacji żywieniowej Peater. W zespole Peatera odpowiada za tematy z obszaru dietetyki sportowej.

Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku Dietetyka. Pasjonatka aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia. Certyfikowany Instruktor Fitness. Jej konikiem jest żywienie osób aktywnych fizycznie. Wiedzę z tego obszaru zdobywa uczestnicząc w licznych szkoleniach i warsztatach. Interesuje się również psychodietetyką, a temat zgłębia studiując na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS.

Partnerem treści jest peater.wp.pl

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.