Trwa ładowanie...

Kontrola wagi z wykorzystaniem technik terapii poznawczo-behawioralnej

Wiele osob zadaje sobie pytania: „Dlaczego mimo stosowania diet nie udaje mi się trwale schudnąć?”. Innymi słowy: co niedobrego jest w tych wszystkich szeroko propagowanych cudownych sposobach na osiągnięcie właściwej wagi? Przeanalizowanie (nawet tylko pobieżne) różnych zaleceń i diet pozwala zauważyć jedną podstawową zależność: każda z tych propozycji dotyczy jedynie wprowadzania zmian w zachowaniu. Nakazuje np. wyeliminować węglowodany, znacznie ograniczyć spożywanie tłuszczow, nierzadko zawiera też elementy głodowki. [...] Tymczasem mądre rozwiązanie problemu jedzenia i nadwagi wymaga czegoś innego. Przede wszystkim – zrozumienia mechanizmów własnych działań i zachowań, a następnie przekształcenia ich w takie, ktore będą służyć zdrowym nawykom i sposobom kontroli wagi.

1. Krok po kroku do pożądanej wagi i wymarzonej sylwetki

Krok 1. Zrozumienie własnych nawyków jedzeniowych

Zacznij obserwować, jak często jesz, w jakich ilościach i – co najważniejsze – z jakimi emocjami i myślami wiąże się u ciebie wystąpienie potrzeby jedzenia.

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

Krok 2. Praca z przekonaniami na temat odchudzania się i jedzenia

Gdy myślisz o odchudzaniu się i zmienianiu nawykow żywieniowych, czujesz przede wszystkim lęk przed tym, że znow się nie uda? A może złość, że po raz kolejny musisz robić coś, czego nie chcesz, i rezygnować z przyjemności? Dopóki tak jest, dopóty zrzucanie zbędnych kilogramow okazuje się bardzo trudne. Odchudzanie się i dbanie o siebie to przyjemność, nie kara – tylko takie myślenie może cię przybliżyć do sukcesu.

Przykłady przekonań związanych z jedzeniem, które utrudniają kontrolę wagi:

  • Jeśli zaraz czegoś nie zjem, to zwariuję.
  • Nie potrafię sobie odmowić jedzenia, po prostu muszę jeść.
  • Jedzenie jest jedyną przyjemnością w moim życiu.
  • Jedyne, co mi zostało, to jedzenie, nie będę sobie tego odmawiać.
  • Jeśli zaraz czegoś nie zjem, to zemdleję lub upadnę.

Krok 3. Sprawdź swoją motywację do odchudzania się i kontrolowania wagi

Zbadanie własnej motywacji do schudnięcia i kontrolowania wagi w dużym stopniu przyczynia się do ostatecznego sukcesu. Warto więc pamiętać o kilku zasadach:

  • Odrzuć wszystkie powody, ktore opierają się na poczuciu winy, np. „Muszę schudnąć, bo inaczej zawsze będę wyglądać jak wieloryb”.
  • Powody do schudnięcia formułuj w kategoriach pozytywnych, np. „Gdy schudnę, będę się lepiej czuć i mniej się męczyć. Łatwiej mi będzie kupować ubrania”.
  • Szczerze przyznaj, że odchudzanie wiąże się z wyrzeczeniami, np. „Aby schudnąć, będę musiał znacznie ograniczyć ilość spożywanych słodyczy, wiem jednak, że temu podołam, bo utrata wagi jest dla mnie naprawdę ważna”.
Kontrola wagi z wykorzystaniem technik terapii poznawczo-behawioralnej
Kontrola wagi z wykorzystaniem technik terapii poznawczo-behawioralnej
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.