Trwa ładowanie...

Langosz - co to jest, składniki, przepis, langosz z ziemniakami

Langosz to prosta do przygotowania przekąska, charakterystyczna przede wszystkim dla kuchni węgierskiej, słowackiej oraz czeskiej. Do jej wykonania wykorzystuje się m.in. mąkę oraz drożdże, czasem także ziemniaki. Langosze można kupić także w Polsce – głównie w okolicach Cieszyna, ale także podczas festiwali foodtruckowych na terenie całego kraju. Jak wykonać langosz w domu?

Zobacz film: "Langosz – węgierski specjał"

spis treści

1. Czym jest langosz?

Langosz to charakterystyczny pszenny lub pszenno-ziemniaczany placek, popularny przede wszystkim w kuchni węgierskiej, gdzie uznawany jest za podstawowy fast food. Smażony jest na głębokim tłuszczu i podawany z różnymi dodatkami.

Chętnie przygotowują go także Czesi i Słowacy. W Polsce prawdziwy langosz można dostać w okolicach Cieszyna – tam też jest popularną przekąską (odpowiednikiem lubelskiego cebularza lub poznańskiego rogala świętomarcińskiego).

Najczęściej placki te podaje się z masłem czosnkowym albo startym serem. Często można spotkać także langosze na słodko – ze śmietaną i cukrem.

Dawniej placki były opalane w specjalnym piecu chlebowym przy użyciu bardzo wysokiej temperatury. Zwykle wypiekano je po zrobieniu chleba, aby wykorzystać tlące się jeszcze piece. Obecnie langosz jest smażony na głębokim tłuszczu – w ten sposób jego forma i smak bardziej przypomina ten tradycyjny placek sprzed wieków.

Głównymi składnikami ciasta na langosz jest:

  • mąka
  • drożdże
  • mleko
  • olej
  • cukier oraz sól

Niektóre przepisy wykorzystują także ugotowane i utłuczone ziemniaki jako składnik ciasta

Rekomendowane przez naszych ekspertów

2. Kalorie i wartości odżywcze w langoszu

W 100 gramach placka typu langosz bez żadnych dodatków znajduje się ok. 260 kalorii, w tym:

  • białko: 7 g
  • tłuszcze: 1 g
  • węglowodany: 56 g

Dodatkową kaloryczność uzyskuje się poprzez dodatki - można położyć na placek odrobinę chudej wędliny albo polać go śmietaną i posypać serem żółtym. W obu przypadkach finalna kaloryczność i liczba wartości odżywczych będzie się różnić.

3. Jak przygotować langosz?

Do przygotowania klasycznego ciasta na langosz (na ok. 6 placków) potrzebne będą:

  • ok. 400g mąki pszennej (najlepiej tortowej)
  • opakowanie suchych drożdży (7g) lub ćwierć kostki świeżych (25g)
  • ok. 250ml mleka lub wody
  • płaska łyżeczka soli
  • płaska łyżeczka cukru

Dodatkowo przyda się patelnia z grubym dnem. Mleko należy podgrzać do ok. 30 stopni i rozpuścić w nim drożdże. Zbyt wysoka temperatura mleka sprawi, że ciasto nie wyrośnie, dlatego dobrze zaopatrzyć się w termometr cukierniczy.

Mieszamy mleko z drożdżami do ich całkowitego rozpuszczenia i uzyskania gładkiej konsystencji. Następnie do miski z mlekiem należy wsypać mąkę (można od razu całość) oraz sól i cukier.

Wymieszać delikatnie i rozpocząć zagniatanie ciasta. Musi być idealnie gładkie i sprężyste. Można je wyrabiać rękami lub przy pomocy miksera z hakiem. Tak przygotowaną kulkę ciasta należy przykryć ściereczką i zostawić na godzinę w ciepłe miejsce. Może to być lekko nagrzany piekarnik albo blat przy kuchni, na której coś się gotuje.

W tym czasie ciasto powinno lekko urosnąć. Kiedy już osiągnie odpowiedni rozmiar, dłonie należy natłuścić w oleju lub oliwie i przenieść na blat albo blaszkę do pieczenia i podzielić na kilka równych kawałków.

Uformować kule, a następnie spłaszczyć je tak, aby powstały okrągłe placki. Tak przygotowane ciasto ponownie należy odstawić na około pół godziny, aby placki wyrosły. Dobrze jest przykryć je czystą ściereczką lub ręcznikiem papierowym.

Na patelni należy rozgrzać sporą ilość oleju. Po wyrośnięciu placków każdy z nich należy smażyć na mocno gorącym tłuszczu przez kilka minut z każdej strony (aż będą rumiane). Przed wrzuceniem placka na patelnię dobrze jest jeszcze rozpłaszczyć go nieco na desce, zachowując grubsze brzegi.

Usmażone langosze należy lekko osuszyć z tłuszczu i podawać z ulubionymi dodatkami.

3.1. Langosz z ziemniakami

Część osób chętniej sięga po langosze z ziemniakami. Aby je prygotować, można bazować na tym samym przepisie, ale dodać do ciasta ok. 150g ugotowanych, mocno mącznych ziemniaków (bardzo dobrze utłuczonych lub przeciśniętych przez praskę).

Po wyrobieniu ciasta należy postępować dokładnie tak, jak w przypadku langosza bez ziemniaków.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.