Trwa ładowanie...

Na odbudowę energii najlepsza jest kawowa drzemka

Niezależnie od tego czy jesteś nauczycielem, przedsiębiorcą, kierowcą a może prowadzisz dom, niemal codziennie odczuwasz spadek energii. Co najczęściej wówczas robisz? Według badań ponad 60 proc. osób sięga po kawę. Wierzymy, że kofeina nas rozbudzi i doda energii. Naukowcy są w tej hipotezie ostrożni i ostatnio orzekli, że kofeina może nam dodać energii, o ile umiejętnie ją zastosujemy.

Zobacz film: "Wady i zalety kawy"

Mimo naszych najszczerszych intencji bywają takie dni, kiedy oczy same się zamykają. Kolejna filiżanka kawy nie skutkuje przypływem energii, a my sami poszlibyśmy najchętniej spać. Co robimy? Sięgamy po kolejną kawę i jeszcze jeszcze jedn... Tylko dlaczego nic na nas nie działa?

Sprawdź koniecznie:

Piękne i bezpieczne plaże dla ciebie i twojej rodziny. Podpowiadamy miejsca

1. Co ty wiesz o kofeinie?

Działanie kofeiny polega na tym, że pobudza ośrodkowy układ nerwowy, wpływając na wzrost koncentracji, refleksu i poprawę nastroju. Z drugiej strony, znamy również jej skutki uboczne. Szczególnie jeżeli spożywamy kawę po południu, skazujemy siebie na bezsenność w nocy. Dlaczego tak się dzieje?Kawa może zakłócić produkcję melatoniny – hormonu odpowiedzialnego za zdrowy sen. Co zatem zrobić by zmaksymalizować wydajność pracy i jednocześnie nie popaść w bezsenność w nocy? Odpowiedź jest prosta. Zastosujmy kawową drzemkę.

Sprawdź koniecznie:

Czy wiesz co zrobić, gdy twoje dziecko się zgubi?

2. Drzemka najlepszym sposobem na zastrzyk energii

Warto wiedzieć jedno, krótki sen, który ma nam dostarczyć energii nie powinien być dłuższy niż 30 minut. To wystarczający czas na regeneracje organizmu. Dłuższy sen rozleniwi i trudniej będzie się wybudzić. A co do tego ma kawa? Kofeina potrzebuje ok. 30 minut, by zacząć działać w naszym organizmie. To nie wszystko. Około 200-250 mg kofeiny jest uważane za optymalne i nieszkodlliwe dla naszego zdrowia.

Filiżanka kawy rozpuszczalnej zawiera ok. 95 mg kofeiny, szklanka czarnej kawy - 80-120 mg. Jeżeli zależy ci na dostarczeniu energii, to wybór wydaje się prosty. Naukowcy udowadniają, że taka ilość kofeiny w kawie nie wpływa negatywnie na nasze zdrowie.

3. Zainteresowany, ale nie przekonany?

To sprawdźmy co na ten temat mówi nauka? Grupa badaczy doszła do wniosku, że drzemka po spożyciu kofeiny, lepiej na nas oddziałuje niż krótki sen bez kawy. Badanie zostało przeprowadzone na grupie kierowców. Dziesięciu zdrowych mężczyzn zaproszono do testów. Kawa plus krótka drzemka przyczyniły się do większej wydajności i czujności. Inaczej było w grupie pozbawionej drzemki.

Badaną kwestią zainteresowano się również później. Tym razem analizowano wydajność pracy: kontrolerów ruchu powietrznego oraz lekarzy. Wyniki były takie same. Drzemka plus kofeina poprawiają czujność, a szczególnie jest to zalecane osobom pracującym w systemie zmianowym.

4. Dobry sen, lepsza praca

Nie dla wszystkich kawa jest odpowiednim napojem. Nie da się ukryć, że nadmiar kofeiny może przyczynić się do problemów ze snem. Na bezsenność cierpi coraz więcej osób. Przyczyn jest wiele: długotrwały stres, praca w systemie zmianowym, nadmiar obowiązków.

Konsekwencje nieprzespanych nocy odbijają się zarówno na naszym zdrowiu fizycznym (ryzyko chorób serca, udaru, otyłości), jak i psychicznym (wzmożona agresja, stany lękowe). Dowody sugerują, że nie można przyzwyczaić się do mniejszej ilości snu. Kawowa drzemka jest idealnym rozwiązaniem na utrzymanie energii przez długi czas. Pamiętaj jednak, że równowaga to podstawa. Przy wytężonej pracy potrzeba odpowiedniej ilości wypoczynku.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.