Trwa ładowanie...

Polacy powinni suplementować jod i potas

Wcale nie magnez i wapń, a jod i potas - właśnie te związki powinni suplementować Polacy. - Tych pierwiastków brakuje w diecie, a soli używamy coraz mniej - mówi prof. Iwona Wawer z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

Są niedocenianymi związkami, mimo że pełnią ważne funkcje. Jod potrzebny jest do wytwarzania hormonów tarczycy (wydzielanie tyroksyny i trijodotyroniny jest niemalże są od niego uzależnione). Gdy jodu w organizmie brakuje, szwankować zaczyna układ nerwowy, kostny, zaburzona jest prawidłowa praca mózgu.

Z kolei potas to lepsza praca mięśni, dobra pamięć i koncentracja, ale nie tylko. Potas należy do elektrolitów, a to oznacza, że bierze udział w procesie nawadniania organizmu. Z potasu zbudowane są wszystkie ludzkie komórki. Bez tego mikorelementu nasz organizm nie będzie pracował prawidłowo.

Przeczytaj także:

Tymczasem, jak się okazuje, Polacy jodu i potasu spożywają coraz mniej. Winą obarcza się naszpicowane nawozami sztucznymi i konserwantami warzywa i owoce.

- Ich jakość nie jest już taka, jak kiedyś. A co za tym idzie, nie ma w nich takich pokładów składników odżywczych, jakie prezentowały owoce i warzywa np. 10 lat temu – mówi prof. Iwona Wawer z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. - Dlatego też należy suplementować zarówno jod, jak i potas – zaleca.

1. Kto powinien suplementować jod?

Jod to pierwiastek, który reguluje wydzielanie hormonów tarczycy. Powinny więc przyjmować go osoby, które borykają się z chorobami tego narządu. W wyniku braku jodu dochodzi do powiększenia tarczycy, występują tzw. wole, większe jest także ryzyko zachorowania na nowotwór tarczycy. Doniesienia medyczne wskazują również, że brak tego pierwiastka w diecie może zwiększać częstość występowania nowotworu żołądka.

O niedoborze jodu wśród Polaków mówi się już od wielu lat. To dlatego w 1997 roku Polska wprowadziła obowiązkową profilaktykę jodową. Od tamtego czasu każdy producent soli ma obowiązek wzbogacania soli kuchennej właśnie w jod. W 100 g produktu znajdziemy więc 0,77 mg jodu.

Czy cierpisz na niedobór potasu? Sprawdź te 4 objawy
Czy cierpisz na niedobór potasu? Sprawdź te 4 objawy [6 zdjęć]

Kiedy mowa o składnikach odżywczych ważnych dla zdrowia, potas nie jest jednym z pierwszych, które przychodzą...

zobacz galerię

Niestety, nie prowadzi to do zwiększenia zawartości jodu w diecie, ponieważ samej soli nadużywać nie wolno. - Dlatego tak ważna jest suplementacja. Można również wzbogacić swoją dietę w odpowiednie produkty – mówi prof.Wawer.

Warto więc spożywać ryby morskie (te ze sprawdzonych źródeł), orzechy laskowe, płatki owsiane, groszek zielony i brokuły.

2. Komu potrzebny jest potas?

Potas znajdziemy głównie w bananach, pomidorach, suszonych morelach, selerze, awokado czy ziemniakach. Na niedobory tego pierwiastka narażone są osoby, które biorą leki moczopędne, ponieważ one przyczyniają się do nadmiernego wydalania potasu z organizmu. Również chorzy na serce powinni suplementować ten pierwiastek - leki kardiologiczne również przyczyniają się do szybszej utraty potasu.

- Pierwszymi objawami, które świadczą o tym, że powinniśmy przyjmować dodatkowe ilości potasu są: nadciśnienie, zmęczenie, poddenerwowanie, a także obrzęki – mówi prof. Wawer. - Osoby, które zauważą u siebie takie symptomy, powinny włączyć do swojej diety specjalistyczne preparaty – dodaje ekspertka.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.