Trwa ładowanie...

Prawda o waflach. Zapytaliśmy eksperta o popularną przekąskę

Wiele osób spożywa je codziennie. Są smaczne, lekkie i uważane za niskokaloryczne. Świetnie sprawdzają się jako szybka przekąska w pracy, szkole i podróży. Jednak czy na pewno nam nie szkodzą? Postanowiliśmy przyjrzeć im się bliżej. O pomoc poprosiliśmy naszego eksperta, dietetyka Roberta Liperta.

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

1. Wafle – codzienna przekąska

Wafle to dla wielu osób stały element codziennej diety. Zdarza się też, że zastępują nam tradycyjne pieczywo. Z dodatkiem sera, dżemu lub masła orzechowego są alternatywą dla klasycznych kanapek. Warto jednak pamiętać, że wafle to produkt przetworzony. Czy w związku z tym osoby dbające o zachowanie zdrowej diety powinny je jeść?

- Najważniejszy jest umiar i rozsądek – mówi dla WP abcZdrowie Robert Lipert, dietetyk. - Na pewno będzie to wybór lepszy niż chipsy, krakersy i inne wyroby ciastkarskie lub piekarnicze ze względu na niską zawartość kalorii.

Czy codzienne jedzenie produktów przetworzonych, czyli także wafli, może negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie? - Wafle ryżowe to produkt przetworzony o zmniejszonej ilości składników odżywczych. Nie powinien więc stanowić podstawowego składnika w diecie. Natomiast jako urozmaicenie odżywiania można go od czasu do czasu włączyć do naszego menu - tłumaczy nasz ekspert.

Mimo że wafle są bardzo popularną przekąską, istnieją grupy, które powinny szczególnie na nie uważać i ograniczać ich spożycie. - Wafle mają wysoki indeks glikemiczny, więc osoby z problemami na tle gospodarki węglowodanowej, które chcą schudnąć, powinny na nie uważać – wyjaśnia dietetyk. - Wafle ryżowe pełnoziarniste nie zawierają glutenu. Natomiast inne ich odmiany wieloziarniste itp. mogą mieć go w swoim składzie, więc na pewno wtedy nie nadają się dla osób z celiakią – dodaje.

2. Czy warto jeść wafle?

Ostatnio narosło sporo kontrowersji wokół różnego rodzaju wafli. Główny Inspektorat Sanitarny wycofał z rynku 3 partie wafli kukurydzianych marki Good Food, ponieważ poziom dopuszczalnego zanieczyszczenia rakotwórczymi alfatoksynami został w nich przekroczony. Coraz więcej mówi się też o niewielkich ilościach arsenu w ich składzie. - Arsen używany jest w pestycydach na polach uprawnych, dlatego może się pojawić nie tylko w waflach, ale też innych produktach ryżowych. W małych ilościach arsen nie jest szkodliwy – wyjaśnia dietetyk. Lepszym wyborem będą pełnoziarniste wafle np. gryczane – mówi.

Niskokaloryczna przekąska
Niskokaloryczna przekąska

Gdy pojawia się ochota na przekąskę, warto sięgać po owoce. Są one dobrym sposobem na zapokojenie chęci...

zobacz galerię

Częstym zjawiskiem wśród osób odchudzających się jest zastępowanie pieczywa waflami ryżowymi. Przekonani, że te produkty są mniej kaloryczne i zdrowsze niż chleb, wykorzystują je do tworzenia kanapek. Czy aby na pewno jest to dobre rozwiązanie? Jak wyjaśnia nasz ekspert, zastąpienie pieczywa waflami nie jest najlepszym pomysłem.

- Pieczywo zawiera więcej składników odżywczych, w tym błonnik, który odpowiada za prawidłową pracę jelit. Dodatkowo wysoki indeks glikemiczny i niska zawartość błonnika w waflach nie dają uczucia sytości na długo. Za to powodują szybki wzrost cukru i potem jego spadek - tłumaczy dietetyk.

3. Zdrowe przekąski

Jeżeli nie chcemy rezygnować z jedzenia wafli, warto zwrócić większą uwagę na ich skład podczas zakupów. Czym sie kierować, aby wybrać najlepsze? - Im dłuższa lista składników, tym gorzej – wyjaśnia Robert Lipert. Najwięcej szkodliwych składników mają wafle smakowe i z dodatkami – tłumaczy. - Najlepszym wyborem są wafle pełnoziarniste, naturalne i bez zbędnych dodatków. Te, które nie zawierają tłuszczów trans, soli, emulgatorów oraz cukru - wyjaśnia.

Jednak jeżeli obawiamy się czyhających w waflach sztucznych składników i planujemy wykreślić je z diety, możemy na ich miejsce wprowadzić inne, bardziej wartościowe przekąski. Zdaniem naszego eksperta w ich miejsce możemy wprowadzić np. ciasteczka pełnoziarniste. - To produkt mniej przetworzony. Ma niższy indeks glikemiczny i jednocześniej większą zawartość błonnika, witamin i minerałów. Jeżeli więc wybierzemy ciasteczka bez sztucznych dodatków, będą bardziej wartościową przekąską niż wafle - twierdzi dietetyk. Innymi zdrowymi przekąskami, które sprawdzą sie w ciągu dnia mogą być m.in. batony musli, bakalie, kulki mocy, jogurty lub po prostu świeże owoce i warzywa.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.