Trwa ładowanie...

Ryż jaśminowy – charakterystyka, właściwości zdrowotne, wartości odżywcze, zastosowanie

Ryż jaśminowy ma lekko słodki zapach, który przypomina woń miodu i jaśminu. Stad też wzięła się jego nazwa. Ryż jaśminowy stosuje się bardzo często w kuchni azjatyckiej, choć coraz częściej sięgają po niego także Polacy. Jakie właściwości ma ryż jaśminowy? Dlaczego warto go wybrać?

Zobacz film: "Ryż smażony [Bułka z masłem]"

spis treści

1. Charakterystyka ryżu jaśminowego

Ryż jaśminowy pochodzi z Tajlandii. Jest zdecydowanym numerem jeden jeżeli chodzi o rodzaj ryżu spożywanym w tym kraju. W Tajlandii występuje pod nazwą Hom Mali.

Ryż jaśminowy jest ryżem długoziarnistym. Ma charakterystyczny aromat oraz śnieżnobiały kolor. Ryż jaśminowy jest bardzo delikatny w smaku, a po ugotowaniu jest lepki. Ryż jaśminowy stosuje się nie tylko do potraw mięsnych, ale także do dań z warzywami, jak i do dań na słodko.

Warzywa podane z ryżem
Warzywa podane z ryżem

Ryż i warzywa to jedno z najzdrowszych połączeń, jakie można sobie wyobrazić! Do tego takie warzywne...

zobacz galerię

2. Czy ryż jaśminowy jest zdrowy?

Ryż jaśminowy powoli wkrada się na nasze stoły. Istnieje wiele cennych właściwości ryżu jaśminowego. Ryż jaśminowy poleca się osobom na dietach odchudzających. Dieta bogata w ryż jaśminowy zapewnia dawkę zdrowych węglowodanów i błonnika pokarmowego.

Ryż jaśminowy może być podstawą diety dla sportowców. Spożywanie ryżu jaśminowego po treningu nie będzie powodowało problemów, ponieważ jest to danie lekkostrawne, nie powodujące problemów z trawieniem. Ryż jaśminowy uzupełnia także witaminy, elektrolity, tłuszcze i minerały w naszym organizmie.

Ryż jaśminowy na długo pozostawia uczucie sytości, dzięki czemu nie odczuwamy głodu.

Nie zawiera glutenu, dlatego jest polecany osobom cierpiącym na celiakię. Ryż jaśminowy wpływa pozytywnie na procesy trawienia i obniża poziom cholesterolu we krwi .

3. Wartości odżywcze ryżu jaśminowego

Ryż jaśminowy zawiera różnego rodzaju sole mineralne. Należą do nich magnez, żelazo, fosfor, cynk oraz potas. To także źródło cennych witamin. Ryż jaśminowy dostarcza witamin z grupy B oraz witaminę E.

100 g ugotowanego ryżu zawiera 118 kalorii. Niska kaloryczność ryżu jaśminowego pozwala na zastosowanie go w diecie redukcyjnej.

Zobacz też:

4. Zastosowanie ryżu jaśminowego

Ryż jaśminowy nie musi być tylko dodatkiem do dań z mięsa, ryb czy warzyw. Bardzo często jest wykorzystywany przez kucharzy jako baza do deserów. Można wykorzystać go np. jako składnik sałatki z mango, brzoskwinią czy pomarańczą.

Ryż jaśminowy warto używać do dań kuchni tajskiej. Ta odmiana ryżu bardzo dobrze sprawdza się przy daniach egzotycznych. Ciekawą propozycją może być kurczak po tajsku, risotto z ananasem czy wegetariańskie placuszki warzywno-ryżowe.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.