Trwa ładowanie...

Superfoods, które nie zrujnują twojego budżetu

Partnerem treści jest peater.wp.pl

Superfoods to żywność o wysokiej wartości odżywczej. Najczęściej kojarzy nam się z obcobrzmiącą nazwą i rośliną z odległego regionu, np. z jagodami acai, nasionami chia czy chlorellą. Okazuje się jednak, że w każdej strefie klimatycznej uprawia się produkty posiadające niezwykłe właściwości zdrowotne, które zasługują na miano superfoods. Wystarczy jedynie dodać je umiejętnie do swojego codziennego jadłospisu. Najpopularniejsze polskie grupy produktów superfoods to:

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

1. Owoce jagodowe

Należą do nich między innymi: maliny, jagody, truskawki, borówki, porzeczki czy aronia – zawierają polifenole, które wykazują silne działanie bioaktywne. Niwelują nadmiar wolnych rodników, chroniąc tym samym śródbłonek przed uszkodzeniami, a co za tym idzie np. przed rozwojem blaszki miażdżycowej. Świetnie wpływają także na pracę mózgu i chronią przed procesami neurodegeneracyjnymi, które mogą prowadzić do choroby Alzheimera czy demencji. Warto czekać, na szczyt sezonu, wtedy ich cena jest niższa, a my możemy kupić większe ilości owoców i przygotować z nich smaczne przetwory. Poza sezonem warto sięgać również po owoce jagodowe w formie mrożonej, gdyż zachowują swoje cenne wartości.

2. Warzywa krzyżowe

– do tej grupy produktów zaliczamy np.: kapustę, brokuł, kalafior, jarmuż czy brukselkę. Przygotowanie dań z nimi wydaje nam się pracochłonne (np. smażona kapusta, gołąbki czy pieczona brukselka), dlatego odchodzimy od ich spożycia. Okazuje się, że ich spożywanie, a dokładniej zawarte w nich substancje bioaktywne doskonale sprawdzają się w profilaktyce nowotworów, zwłaszcza tych które dotykają przede wszystkim kobiet (np. rak piersi). Unikane są często z uwagi na zawartość substancji antyodżywczych, których nadmiar może kolidować z powstawaniem hormonów tarczycy. Jednak warto pamiętać, że związki te są substancjami lotnymi, a dzięki prawidłowej obróbce kulinarnej (gotowanie w dużej ilości wody bez przykrycia) z łatwością obniżymy ich zawartość.

3. Pełnoziarniste produkty zbożowe

Przede wszystkim kasza gryczana czy jaglana, które były wykorzystywane przez naszych przodków. Kasze oraz płatki z nich powstałe są skarbnicą składników odżywczych (np. witamin z grupy B czy magnezu), związków fenolowych, a także błonnika, którego spożycie zmniejsza ryzyko wielu chorób m.in. przewodu pokarmowego. Dodatkowo są one naturalnie bezglutenowe, o czym warto pamiętać, eliminując gluten z diety.

4. Orzechy i nasiona

Nie musimy szukać daleko i sięgać po sprowadzane z odległych zakątków świata orzechy, np. brazylijskie czy pekan oraz nasiona szałwii brazylijskiej (chia). Dobrym odpowiednikiem będą orzechy włoskie, laskowe czy siemię lniane, które jest tanie i łatwo dostępne. Są one bogate w prozdrowotne kwasy tłuszczowe, które pełnią funkcje strukturalne mózgu oraz układu nerwowego. Mają również wpływ na poprawę profilu lipidowego więc są polecane również osobom z zbyt wysokim cholesterolem, a w szczególności frakcją LDL. Dodatkowo zawierają również spore ilości błonnika pokarmowego, który między innymi reguluje pracę jelit, ale także pozytywnie wpłynie na zmniejszenie cholesterolu we krwi.

Dobrze zbilansowana dieta nie musi być droga, by była zdrowa i smaczna. Wystarczy skorzystać ze wsparcia ekspertów. Na rynku dostępna jest np. Dieta Dla Oszczędnych od peater.wp.pl, która bazuje na niedrogich i łatwo dostępnych produktach, w tym z grupy „superfoods”. Aplikacja zawiera wiele przydatnych funkcjonalności, jak generowanie listy zakupów, wymiana posiłku, czy gotowanie dla rodziny.

Karina Białek, dietetyk aplikacji żywieniowej Peater W zespole Peatera odpowiada za zagadnienia z obszaru dietetyki ogólnej.

Absolwentka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na kierunku Dietetyka. Od najmłodszych lat interesuje się wpływem żywienia na organizm człowieka, dlatego ciągle stara się poszerzać swoją wiedzę w tym temacie. Jej pasją jest gotowanie. Codziennie wertuje książki kucharskie w poszukiwaniu ciekawych pomysłów na zdrowsze wersje tradycyjnych dań. Pracując w Akademii Kulinarnej oraz cateringach dietetycznych, zdobyła wiedzę jak prawidłowo komponować posiłek, by był odżywczy i apetyczny. Wierzy, że zdrowa dieta może być smaczna i różnorodna.

Partnerem treści jest peater.wp.pl

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.