Trwa ładowanie...

Jak oszukać głód? Proste sposoby na dietę odchudzającą

Pytanie o to, jak oszukać głód, pojawia się głównie podczas stosowania diety. Jeśli zależy nam na utracie zbędnych kilogramów i spaleniu nadmiernej tkanki tłuszczowej, powinniśmy ograniczyć ilość spożywanych kalorii. Wiąże się to jednak z częstym poczuciem głodu, szczególnie na początku odchudzania. Jak sobie z tym radzić i jak trzymać zdrową dietę?

Zobacz film: "Dziewczynka, która jest ciągle głodna"

spis treści

1. Uczucie głodu na diecie

Podczas diety bardzo często towarzyszy nam uczucie głodu. Organizm, który do tej pory otrzymywał mnóśtwo kalorii, a energie czerpał głównie z tłuszczy (słone przekąski, smażone potrawy) oraz cukrów prostych (słodycze, gazowane napoje), teraz musi przestawić się na mniejszą podaż kaloryczną i nauczyć się wykorzystywać węglowodany oraz białka, a także spalać powoli nagromadzoną tkankę tłuszczową.

Uczucie głodu pojawia się także na skutek stresu lub bardzo silnych emocji, a także podczas stosowania głodówek mieszanych z kompulsywnym objadaniem się. Wynika także często z błędów dietetycznych.

1.1. Skąd się bierze uczucie głodu?

Za odczuwanie głodu odpowiedzialny jest hormon zwany greliną. Zazwyczaj uwalnia się on, kiedy spada poziom cukru. Wówczas organizm wysyła sygnał o głodzie i próbuje zachęcić nas do sięgnięcia po przekąskę lub inny posiłek.

Niewłaściwa dieta, obfitująca w cukry proste może zaburzyć wydzielanie greliny i wywoływać uczucie głodu znacznie częściej - nawet wtedy, kiedy faktycznie nie potrzebujemy niczego jeść. Dlatego kompulsywne objadanie sprzyja nadwadze i otyłości. Niebezpieczne są także głodówki, ponieważ nie tylko zwiększają ryzyko pojawienia się efektu jo-jo, ale także przyczyniają się do wielu niedoborów.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

2. Jak pozbyć się uczucia głodu dzięki diecie

Prawidłowo zbilansowana, zdrowa dieta jest gwarancją szczupłej sylwetki, ale także zapobiega pojawianiu się uczucia głodu wtedy, kiedy fizycznie głodni nie jesteśmy. Aby pozbyć się nadmiernego uczucia głodu, warto:

  • jeść regularnie - stopniowe przyswajanie kilkuset kalorii ma lepsze efekty, niż spożycie tysiąca kalorii dwa razy dziennie;
  • nie przejadać się - warto jeść powoli i tylko tyle, ile jesteśmy w stanie. Powolne jedzenie sprawia, że szybko czujemy sytość;
  • znacznie ograniczyć lub całkowicie wyeliminować słodycze - cukry proste nasilają działanie greliny i wzmagają uczucie głodu;
  • nie podjadać między posiłkami - na początku diety będzie to trudne, ale z czasem organizm nauczy się czerpać energię z planowych posiłków i nie będzie konieczne podjadanie;
  • stosować zdrowe tłuszcze i wybierać częściej pieczenie lub gotowanie niż smażenie.

Warto także dokładnie obserwować swój organizm, aby wiedzieć, kiedy głód faktycznie wynika z potrzeby zjedzenia posiłku, a kiedy jest wynikiem stresu, gorszego samopoczucia lub zwykłej nudy (np. podczas oglądania serialu).

3. Jak oszukać głód?

Jeśli głód pojawia się często (szczególnie na początku diety), można spróbować oszukać nieco organizm. Istnieje na to kilka sposobów. Najpopularniejszym z nich jest picie wody w chwilach, kiedy zaczynamy odczuwać głód. Woda wypełnia żołądek i daje organizmowi złudne uczucie sytości na jakiś czas.

Głód można oszukać także na wiele innych sposobów:

  • w ramach przekąski można sięgać po warzywa, a także wypełniać nimi większość talerza podczas głównych posiłków;
  • przed posiłkiem można zjeść niewielki owoc (jabłko, gruszkę, banana);
  • dieta powinna być bogata w błonnik, który na długo zapewnia uczucie sytości;
  • w walce z głodem pomaga także ciepła herbata;
  • powolne jedzenie pomaga szybciej osiągnąć sytość, która trwa dłużej;
  • żucie gumy przez kilka minut oszukuje mózg, że coś jemy (nie można jednak żuć jej za długo, bo to wzmaga wydzielanie soków żołądkowych i wywołuje głód);
  • miętowy smak pasty do zębów zadziała jak guma do żucia;
  • głód może pojawiać się na skutek niedoboru snu, dlatego warto zadbać o jego odpowiednią ilość;
  • u niektórych osób wypicie kawy pozwala zahamować głód.

W ostateczności można sięgać także po suplementy, których zadaniem jest hamowanie apetytu. Sprawdzą się one szczególnie w przypadku osób, które faktycznie kompulsywnie się objadają, chętnie sięgają po słodkie i słone przekąski, a jednocześnie bardzo chciałyby pozbyć się nadmiernych kilogramów.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.