Trwa ładowanie...

Liście kalarepy - zdrowsze niż przypuszczaliśmy

Choć kalarepa jest warzywem popularnym i łatwo dostępnym, niewielu z nas wie, że o wiele więcej cennych właściwości niż samo "jabłko", posiadają liście. Są one doskonałym źródłem wielu witamin i pierwiastków mineralnych.

Zobacz film: "Jak poprawnie myć owoce i warzywa?"

Lepszy wzrok, większa odporność na wirusy, wyrównane ciśnienie tętnicze, równa praca serca. Jedząc kalarepę, poprawiamy wiele różnych parametrów zdrowotnych organizmu. W niewielkiej zielonej kulce, będącej źródłem niemalże wszystkich witamin i minerałów, znajdziemy także substancje o nazwie glukozynolany.

Związki te rozkładają sie na dwie inne substancje: izotiocyjany oraz indole. Jak poinformowano na kongresie American Association for Cancer Research w Chicago w 2012 roku, substancje te wykazują działanie przeciwnowotworowe. Dowiodły tego kilkuletnie badania, choć naukowcy stale podkreślają, że potrzebne są kolejne. W kalarepie znajdziemy ich od 40 do 52 mg na 100 g.

Przeczytaj także:

1. Liście kalarepy - właściwości

Specjaliści nie mają wątpliwości co do tego, że najbogatszą w składniki odżywcze częścią kalarepy są liście. To właśnie w nich znajduje się duża ilość żelaza. Liście kalarepy powinny więc włączyć do swojej diety przede wszystkim osoby cierpiące na anemię. Ale nie tylko.

Dodatkowa porcja krwiotwórczego pierwiastka potrzebna będzie także kobietom w ciąży i po porodzie, ponieważ to one w szczególności są narażone na niedobory tego składnika.

Liśćie kalarepy zawierają mnóstwo chlorofilu.
Liśćie kalarepy zawierają mnóstwo chlorofilu. (123RF)

W liściach kalarepy znajdziemy także spore ilości chlorofilu, czyli naturalnego związku o właściwościach antyoksydacyjnych. Spożywanie chlorofilu, czyli zielonego barwnika, wskazane jest dla osób, które mają problemy z wątrobą lub pęcherzykiem żółciowym. Związek przyspiesza usuwanie toksyn z organizmu.

Chlorofil wykazuje także właściwości regulujące perystaltykę jelit, działa także przeciwzapalnie i łagodząco, przyspiesza gojenie ran.

10 zielonych warzyw, które można jeść zamiast jarmużu
10 zielonych warzyw, które można jeść zamiast jarmużu [11 zdjęć]

Jarmuż, jako główny składnik sałatek, zielonych chipsów czy zup, podbił serca smakoszy, którzy cenią...

zobacz galerię

Liście kalarepy charakteryzują się także zdecydowanie większą zawartością witaminy C w porównaniu do części okrągłej. Będą więc odpowiednie dla osób z obniżoną odpornością.

Jak jeść liście kalarepy? Najlepiej na surowo - w surówkach i sałatkach. W ten sposób zachowamy wszystkie składniki odżywcze. Liście można także zblanszować bądź delikatnie podgotować. Należy przy tym jednak uważać, ponieważ w procesie gotowania zniszczeniu ulega chlorofil, przez co liście tracą cenne właściwości.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.