Trwa ładowanie...

Nawet niewielkie ilości smażonej żywności zwiększają ryzyko chorób serca. Nowe badania

Badania opublikowane w czasopiśmie medycznym "Heart" dowodzą, że spożywanie nawet małych ilości smażonych potraw zwiększa ryzyko wystąpienia powikłań sercowo-naczyniowych, choroby wieńcowej oraz niewydolności serca.

Zobacz film: "Dr Szułdrzyński o sposobie zabezpieczenia szczepionek na koronawirusa (WIDEO)"

spis treści

1. Smażone potrawy a choroby serca

Jak wynika z badań opublikowanych w czasopiśmie "Heart" osoby, które kilka razy w tygodniu jadły smażone potrawy, miały o 28 proc. większe ryzyko zachorowania na poważne choroby sercowo-naczyniowe, o 22 proc.większe ryzyko choroby wieńcowej i 37 proc. podwyższone ryzyko niewydolności serca.

Analiza dowodzi, że tylko jedna porcja (114 gramów) smażonej potrawy w tygodniu zwiększa ryzyko zawału serca i udaru mózgu o 3 proc., chorób serca o 2 proc. i niewydolności serca o 12 proc.

Spożywanie smażonych potraw zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca
Spożywanie smażonych potraw zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca (123 rf)

2. Tłuszcze trans. Dlaczego szkodzą zdrowiu?

Smażona i przetworzona żywność często zawiera tłuszcze trans, które są tanie w produkcji, trwałe i nadają żywności charakterystyczny smak i konsystencję. Liczne badania naukowe dowiodły, że bez względu na źródło pochodzenia kwasów tłuszczowych typu trans – naturalne czy przemysłowe – ich nadmiar jest niekorzystny dla zdrowia. Przyczyniają się do wzrostu stężenia "złego" cholesterolu typu LDL i zmniejszenia poziomu "dobrego" cholesterolu HDL, a tym samym zwiększają ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną serca.

Spożywanie tego typu żywności, nawet w małych dawkach, może przyczynić się do problemów sercowo-naczyniowych, cukrzycy i innych chorób, takich jak demencja.

Tłuszcze trans występują m.in. w śmietance do kawy, ciastach, produktach garmażeryjnych produkowanych na masową skalę, mrożonej pizzy, ciastkach, krakersach, herbatnikach i dziesiątkach innych przetworzonych produktów spożywczych. Można je znaleźć również w tluszczach do smażenia, np. w margarynie.

Specjaliści zalecają zastąpienie tłuszczów trans tłuszczami jednonienasyconymi lub wielonienasyconymi, takimi jak oliwa i olej rzepakowy.

"Rozważając tego typu badania, należy wziąć pod uwagę, że chociaż zmniejszenie spożycia tłuszczów jest oczywistą częścią zdrowej diety, ważne jest również, aby przyjrzeć się temu, jakie pokarmy są spożywane w ich miejsce" - podsumował dietetyk Duane Mellor, starszy wykładowca w Aston Medical School w Birmingham w Wielkiej Brytanii.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Zobacz także:

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.