Trwa ładowanie...

Owoce w syropie. Zdrowa przekąska czy kaloryczna bomba? Dietetyk odpowiada

Smaczne i słodkie, ładnie wyglądają, można ich używać na setki sposobów. Owoce w syropie. Czy są zdrowe? Czy każdy z nas może je jeść? Na co powinniśmy zwracać uwagę wybierając tego typu produkty? Zapytaliśmy o to dietetyka Ewę Białecką.

Zobacz film: "Jedz banany. Przedłużysz swoje życie"

1. Owoce w syropie

Wyglądają niezwykle apetycznie. Pokrojone na mniejsze kawałki lub zanurzone w całości w delikatnym, słodkim syropie. Truskawki, jagody, wiśnie, żurawina, brzoskwinie, maliny... Kuszące na sklepowych półkach owoce w syropie to jednak produkt o którym niewiele wiemy. Jak jest tworzony? Co kryje się w tym słodkim specjale?

- Oprócz owoców i dodanego cukru, w skład kupionego przetworu często wchodzi syrop glukozowo-fruktozowy, który niestety sieje spustoszenie w naszym organizmie. Może zakłócać pracę wątroby, sprawiać, że czujemy się ciągle głodni, podwyższać poziom złej frakcji cholesterolu LDL i trójglicerydów, przyczyniać się do rozwoju cukrzycy typu 2, tym samym zwiększając ryzyko otyłości – wyjaśnia w rozmowie z WP abcZdrowie Ewa Białecka, dietetyk.

Jak zapewnia nas ekspert, coraz więcej firm rezygnuje ze "wzbogacania" swoich produktów syropem glukozowo-fruktozowym. Jednak jako świadomi konsumenci powinniśmy zdawać sobie sprawę z jego istnienia i potencjalnego wykorzystania. Jak podkreśla specjalistka, dobrym nawykiem jest czytanie etykiet.

Co jeszcze w takim razie kryje się w tym apetycznie wyglądającym słoiku?

- Oprócz owoców znajdują się w nich w niewielkich ilościach niegroźne dla naszego organizmu, ale potrzebne do zachowania trwałości i świeżości produkty regulatory kwasowości i/lub przeciwutleniacze np. kwas cytrynowy i kwas askorbinowy - mówi dietetyk.

Warto zwrócić również uwagę na owoce, które zostały zanurzone w słodkim syropie. One również zawierają w sobie bardzo dużo cukru.

- Taki zestaw funduje nam prawdziwą bombę kaloryczną, dlatego zalecamy ograniczyć te produkty do minimum – mówi nasz ekspert. - U osobów borykających się z nadwagą, otyłością czy z problemami dietozależnymi najlepiej całkowicie wyeliminować je z codziennego jadłospisu. Oprócz dodatkowych kalorii, nadmiar cukru w organizmie powoduje problemy z pamięcią, nadpobudliwość, hiperglikemię, psucie się zębów, częste infekcje i wiele innych dolegliwości – wyjaśnia.

2. Owoce w puszce

Skoro jedzenie owoców w syropie może negatywnie wpłynąć na naszą dietę, może owoce w puszce są lepszym wyborem? W końcu w nich również są smaczne owoce w słodkiej zalewie. Co więcej, takie opakowanie ma długą datę ważności. Czy zatem puszki są dla nas bezpieczne?

- Głównym składnikiem większości puszek spożywczych jest aluminium. Przy dłuższym kontakcie z żywnością pierwiastek ten może do niej przenikać – mówi dietetyk. - Ważny jest też rodzaj trzymanego w puszce jedzenia. Produkty mocno dosalane lub kwaśne szybciej wchodzą w interakcję z glinem, dlatego raczej wystrzega się spożywania wyrobów, takich jak np. pomidory czy ryby. Owoce, pod względem wchłaniania glinu, nie powinny stanowić dla nas zagrożenia. Ponadto, pierwiastek taki jak glin, w prawie niezmienionej formie zostaje wydalany przez zdrowe, dorosłe osoby wraz z moczem. Spożywanie produktów puszkowanych ograniczyć powinny osoby starsze i dzieci, u których wydalanie jest mniej efektywne – dodaje.

Niestety, aluminium to niejedyny szkodliwy dla ludzi składnik. Do produkcji puszek używa się także owianego złą sławą bisfenolu A (BPA). Czy jego obecność na etykiecie powinna wzbudzić nasz niepokój?

- To organiczny związek stosowany do tworzyw sztucznych, a niestety mający bardzo zły wpływ na ludzki organizm. Przypuszcza się, że BPA ma negatywny wpływ na działanie układu hormonalnego i nerwowego. Co więcej, BPA może przyczyniać się do rozwoju chorób, takich jak cukrzyca typu 2, otyłość i zaburzenia pracy serca – mówi Ewa Białecka.

Czy wiesz, które owoce zawierają najwięcej cukru, a które najmniej?
Czy wiesz, które owoce zawierają najwięcej cukru, a które najmniej? [7 zdjęć]

Mówi się, że „cukier odżywia mózg”. I rzeczywiście, jest niezbędny do jego prawidłowego funkcjonowania....

zobacz galerię

Jak podkreśla ekspert w rozmowie z WP abcZdrowie, prawdopodobieństwo przenikania bisfenolu A do żywności jest większe w wyższych temperaturach, a także w kontakcie z kwaśnymi i słonymi produktami. Na szczęście nie wszystkie puszki z owocami dostępne w sklepie mają w składzie bisfenol A. Opakowanie, które jest dla nas całkowicie bezpieczene powinno być oznaczone nazwami "BPA free" lub "Bisphenol A free".

3. Owocowe przetwory

Okazuje się więc, że zarówno owoce w syropie, jak i w puszce mają swoje plusy i minusy. Zdaniem Ewy Białeckiej najlepszym rozwiązaniem jest więc własnoręczne przygotowanie domowych przetwotworów z owoców.

- Unikniemy konsumpcji syntetycznych dodatków do żywności, które często są stosowane są przy produkcji tego typu produktów żywnościowych. Nie dodajemy wówczas ani syropu glukozowo-fruktozowego, ani sztucznych przeciwutleniaczy. Nie jesteśmy narażeni na toksyczne substancje występujące w puszkach, a cukru możemy po prostu dodać znacznie mniejszą ilość. Starajmy się jednak dbać o zdrowie i wybierać owoce świeże oraz nieprzetworzone – mówi.

A co, jeśli nie możemy pozwolić sobie na przygotowywanie domowych weków? Czy będziemy pozbawieni wyjątkowego smaku owoców w słodkim syropie? Na szczęście nie. Wystarczy, że podejdziemy do zakupów świadomie. Zapytaliśmy eksperta, na co powinniśmy zwracać szczególną uwagę. Jak podkreśla Ewa Białecka, wybierając tego typu produkty w sklepie lepiej się zdecydować na owoce w szklanych słoikach. Aluminiowe bowiem mogą mieć negatywny wpływ na nasze zdrowie. Co więcej, wykorzystanie tego pierwiastka w przemyśle szkodzi środowisku.

- Niezwykle ważnym jest czytanie etykiety każdego z produktów, które wybieramy. To uchroni nas przed zgubnym działaniem niepożądanych dodatków do żywności. Czym prostszy skład - tym lepiej - dodaje.

- Dlatego, jeżeli zdecydujemy się na kupno owoców w syropie, zwróćmy uwagę, czy w składzie nie widnieje przede wszystkim syrop glukozowo-fruktozowy, który w zupełności nie jest potrzebnym składnikiem tego typu żywności, a należy po prostu do tańszych (o wiele gorszych) zamienników cukru.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.