Trwa ładowanie...

Białko a odchudzanie - rola białka w diecie. Czy dieta białkowa (Dukana) pomoże schudnąć? Przedawkowanie białka

Coraz więcej diet odchudzających nakazuje zwiększenie zawartości białka w diecie. Białko w produktach nabiałowych przyspiesza podstawową przemianę materii o 25%. W związku z tym warto wprowadzić do codziennego jadłospisu produkty mleczne. Dieta bogatobiałkowa, kiedy jest źle zbilansowana, negatywnie wpływa na zdrowie.

Zobacz film: "Jak przeprowadzić detoks na wiosnę?"

spis treści

1. Białko w diecie

Białko w organizmie pełni zróżnicowane funkcje:

  • buduje tkanki, w tym mięśnie,
  • uczestniczy w zwiększeniu odporności (synteza przeciwciał),
  • regeneruje skórę i tkanki,
  • reguluje gospodarkę hormonalną (hormony),
  • uczestniczy w procesie trawienia (enzymy trawienne).

Najnowsze badania wykazały, że dieta bogata w białko z produktów mlecznych przyspiesza przemianę materii (o 25%), dlatego wspomaga proces odchudzania. Ponadto pomaga w kształtowaniu sylwetki, ale tylko w przypadku osób regularnie ćwiczących. Spośród makroskładników, to białko w największym stopniu wpływa na uczucie sytości oraz zapobiega uczuciu głodu.

Produkty mleczne są zazwyczaj niskokaloryczne (jogurty naturalne, kefiry, maślanka, mleko 2%), a zarazem odżywcze, gdyż zawierają białko oraz spore ilości wapnia, które jest konieczne do prawidłowej budowy tkanki kostnej oraz zębów.

W trakcie odchudzania warto rozpoczynać dzień od śniadania, które zawiera produkt nabiałowy, np.:

  • ser biały półtłusty (200 g) z dodatkiem natki pietruszki i czerwonej papryki,
  • 2 jajka na miękko,
  • jogurt naturalny z dodatkiem 2 łyżek musli,
  • jogurt naturalny z wkrojonym bananem.

Dla osób odchudzających się i aktywnie uprawiających sport, na podwieczorek lub kolację świetnym pomysłem jest budyń (przygotowany z 500 ml 2% mleka) albo galaretka mleczna, która dostarczy nie tylko białko, ale również peptydy kolagenu (z żelatyny), które korzystnie wpływają na wygląd skóry oraz stawy.

1.1. Produkty białkowe

Produkty zawierające białko dzieli się na dwie grupy: pełnobiałkowe, w skład których wchodzą wszystkie niezbędne aminokwasy, oraz produkty, w których brakuje przynajmniej jednego aminokwasu. Produkty pełnobiałkowe to:

Do drugiej grupy należą:

  • fasola,
  • groszek,
  • orzechy,
  • ziarna,
  • pestki.

2. Dieta białkowa a odchudzanie

Dieta białkowa została opracowana przez lekarza, dra Pierre'a Dukana. Choć proces chudnięcia może być długotrwały, pierwsze efekty odchudzania przychodzą zwykle zaskakująco szybko. To dodaje skrzydeł. Co więcej, dieta białkowa pozwala na jedzenie posiłków w ilościach, które odpowiadają twoim zapotrzebowaniom i w porach, które sama ustalasz. Posiłków wręcz nie wolno opuszczać! Musisz za to pamiętać o piciu dużej ilości wody – przynajmniej 3l dziennie. Woda bowiem wspomaga odchudzanie i pozwala na skuteczne oczyszczanie organizmu.

Czytaj więcej

Zalety diety białkowej:

  • dieta Dukana przyspiesza metabolizm nawet do 30%, bo trawienie i wchłanianie białka wymaga dużych nakładów energii;
  • białko zmniejsza łaknienie i na długi czas zapewnia uczucie sytości;
  • białkowa dieta odchudzająca nie prowadzi do utraty czy zwiotczenia mięśni, ponieważ białko – główny składnik tej diety – stanowi podstawowy budulec dla tkanki mięśniowej.

Wady diety białkowej:

  • dieta wysokobiałkowa nie jest zalecana osobom, które cierpią na cukrzycę, choroby nerek i nadciśnienie;
  • znikoma ilość węglowodanów w organizmie prowadzi do wykorzystywania jako źródła energii kwasów tłuszczowych – w efekcie organizm ulega zakwaszeniu, co wpływa na osłabienie koncentracji i częste zmiany nastroju;
  • duża ilość białka podnosi ciśnienie krwi, a produkty rozkładu białek mocno obciążają nerki;
  • dieta białkowa Dukana grozi zaparciami, gdyż wyklucza produkty zbożowe ogranicza spożycie warzyw.
Produkty wysokobiałkowe
Produkty wysokobiałkowe

Wysokobiałkowe rośliny strączkowe uzupełniają dietę wegetariańską w aminokwasy.

zobacz galerię

3. Przedawkowanie białka w diecie

Nie należy przesadzać z ilością spożywanego białka. Dieta bogatobiałkowa ma mnóstwo plusów, jednakże może dojść do przedawkowania białka.

Białko jest głównym źródłem związków zawierających azot, które podczas metabolizmu w wątrobie są przekształcane do mocznika oraz innych związków. Jego zbyt duża ilość w diecie prowadzi do upośledzenia funkcji nerek, a z czasem do ich niewydolności.

Co więcej, osoby zwiększające ilość białka w diecie poprzez spożywanie mięsa lub ryb są narażone na wystąpienie dny moczanowej - kwas moczowy zaczyna odkładać się w stawach, powodując stany zapalne oraz trwałe uszkodzenie.

W diecie osób, które pragną się odchudzać, białko nie powinno przekraczać wartości 1,5-2 g/kg masy ciała, czyli osoba ważąca 70 kg powinna w ciągu dnia dostarczyć organizmowi od 105 do 140 g białka.

Jeżeli planujemy odchudzanie dietą bogatobiałkową, warto przed jej rozpoczęciem zrobić badania krwi sprawdzające stan nerek i wątroby (mocznik, kreatynina, ALAT, AspAT). W przypadku upośledzenia funkcjonowania tych narządów dieta bogata w białko może prowadzić do ich niewydolności.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.