Podjadając w nocy, tyjesz podwójnie! Przyczyny i skutki podjadania w nocy

Nocne podjadanie od dawna jest kojarzone z przybieraniem na wadze. Specjaliści od żywienia często powtarzają radę pionierki dietetyki – Adelle Davis – która doradzała, by jeść śniadanie jak król, obiad jak książę, a kolację jak biedak. Popularniejsza jest jednak opinia, że pora posiłków jest mało ważna, a wzrost wagi ma związek przede wszystkim ze spożywaniem większej ilości kalorii niż jest spalana. Takie podejście do żywienia spotyka się z uznaniem dietetyków, którzy podkreślają znaczenie jakości i ilości spożywanego jedzenia, a także aktywności fizycznej. Czy to oznacza, że można bez obaw objadać się wieczorem i w nocy?

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

spis treści

1. Dlaczego podjadamy w nocy?

1.1. Błędy żywieniowe

Podjadanie w nocy może być wywołane błędami żywieniowymi. Z pracy do domu wracamy późno, zajmujemy się dziećmi bądź oddajemy własnym pasjom. W związku z tym kolację jadamy coraz później. Zdarza się, że nawet ok. 21. Są też osoby, które całymi dniami nic nie jedzą, co prowadzi do ataku wilczego głodu w godzinach wieczornych.

1.2. Bezsenność

Zdaniem naukowców Michigan (USA) istnieje zależność pomiędzy nocnym podjadaniem a zaburzeniami snu, w tym bezsennością. Okazuje się, że im mniej śpimy, tym większą mamy ochotę na jedzenie, zwłaszcza na słodycze.

W badaniach wzięło udział 51 mężczyzn. W ciągu dnia ochotnicy pili 18 roztworów o różnym poziomie słodkości. Następnie naukowcy - za pomocą elektrod - mierzyli aktywność ich mózgów podczas snu. Dzięki temu wiedzieli, kiedy badani spali, jaki był to sen (lekki czy głęboki), a kiedy nie spali w ogóle. Okazało się, że im mężczyźni spali mniej, tym słodsze napoje preferowali.

1.3. Stres

Wieczorne podjadanie może być odpowiedzią na stres, sposobem na oderwanie się od problemów. Nierzadko traci się przy tym kontrolę nad ilością spożywanych produktów. Wieczorne lub nocne przekąski są często wysokokaloryczne, a podjadającym ciężko jest ograniczyć ilość ciastek, cukierków lub chipsów. Wiele osób jest w stanie zjeść całe opakowanie słodyczy, zwłaszcza gdy oglądają telewizję lub korzystają z komputera.

1.4. Zespół nocnego jedzenia

W niektóych przypadkach nocne podjadanie wiąże się z poważnym problemem zdrowotnym, jakim jest zespół nocnego jedzenia (ZNJ). To skomplikowana dolegliwość, której nie należy bagatelizować. U jej podłoża leżą zaburzenia hormonalne.

U osób cierpiących na ZNJ kilka razy w tygodniu pojawia się bezsenność oraz wieczorny głód. Często zjadają one połowę dziennej ilości kalorii już po godz. 19, a rano odczuwają silny głód.

Dzienna dieta chorych na ZNJ bogata jest w tłuszcze i cukry proste, posiłki niosące wartość odżywczą jedzą oni dopiero na noc. Prowadzi to do nadwagi i problemów z metabolizmem. Co ważne jednak, zespół nocnego jedzenia można leczyć.

Jak uchronić się przed nocnym podjadaniem?
Jak uchronić się przed nocnym podjadaniem? [9 zdjęć]

Jeśli będziesz spożywać regularne posiłki umiarkowanej wielkości przez cały dzień, unikniesz niekontrolowanego,...

zobacz galerię

2. Skutki podjadania w nocy

2.1. Tycie

Nocą organizm odpoczywa. Wiele jego funkcji redukowanych jest do minimum – również procesy trawienne. Jeśli zatem w nocy, tuż przed położeniem się do łóżka, zjemy obfity i wysokokaloryczny posiłek, zmusimy żołądek do nocnej pracy. Niestety, jest to praca wolniejsza i mniej efektywna. A to przekłada się na tycie.

Amerykańscy naukowcy przeprowadzili badania dotyczące jedzenia w nocy i doszli do jeszcze bardziej niepokojących wniosków. Okazało się, że spożywanie pokarmów o późnej porze nie tylko prowadzi do tycia, lecz także przyspiesza ten proces dwukrotnie. Nie wiadomo, dlaczego tak się dzieje.

Pocieszeniem dla nocnych łakomczuchów może być fakt, iż badania przeprowadzono na myszach, dlatego nie trzeba zakładać, że ten mechanizm działa także u ludzi. Nie należy jednak z tego powodu w nocy pustoszyć lodówki. Dietetycy są zgodni, że nocne podjadanie nie powinno wejść nam w krew, ponieważ późnym wieczorem i w nocy łatwo jest przesadzić z ilością spożywanego jedzenia.

Dużo lepszym pomysłem jest spożycie niskokalorycznej, zdrowej przekąski wczesnym wieczorem. Aby nie przesadzić z ilością jedzenia, warto celebrować ten niewielki posiłek i nie spożywać go podczas oglądania telewizji. Co można bez wyrzutów sumienia zjeść wieczorem?

Dietetycy doradzają niskotłuszczowy jogurt z owocami, małą porcję suszonych owoców lub orzechów, sorbet owocowy oraz inne przekąski, nieprzekraczające 100 kalorii. Ilość kalorii spożywanych po godzinie 20:00 nie powinna pokrywać więcej niż 10 proc. dziennego zapotrzebowania.

Mimo iż potrzeba dalszych badań, by ustalić, czy u ludzi także występuje dwukrotnie większy wzrost wagi, kiedy jedzą w nocy, już teraz warto zadbać o dobre nawyki żywieniowe. Na wszelki wypadek można zrezygnować z podjadania o późnej porze – z pewnością zyska na tym sylwetka.

2.2. Problemy żołądkowe

Nocne jedzenie powoduje nie tylko odkładanie tkanki tłuszczowej i przybieranie na wadze. Jest też przyczyną niestrawności, wzdęć oraz refluksu. Jest to związane ze spowolnieniem metabolizmu w nocy.

Treść zalegająca nocą w żołądku nie wpływa pozytywnie na ten narząd. Co więcej, może ona cofać się do przełyku i wywoływać poranne bóle, zgagę i niestrawność, a w niektórych przypadkach także zapalenie przełyku. W przeprowadzonych badaniach naukowcy stwierdzili, że zjedzenie posiłku później niż 3 godziny przed snem wywołuje refluks.

2.3. Próchnica

Stomatolodzy alarmują, że próchnica staje się coraz większym problemem. Cierpi na nią już kilkadziesiąt procent Polaków. Choroba zbiera żniwo zwłaszcza wśród dzieci. Jak się okazuje, sprzyja jej nocne jedzenie. Dowiedli tego duńscy naukowcy.

Eksperci przeanalizowali dokumentację medyczną ponad 2 tys. pacjentów. 173 z nich przynajmniej dwa razy w tygodnu podjadało nocą. Okazało sę, że takie osoby w ciągu 6 lat straciły więcej zębów z powodu próchnicy niż te, które nocą nie jadły. Dlaczego nocne podjadanie wpływa negatywnie na stan jamy ustnej?

Podjadanie w nocy może mieć katastrofalne skutki zdrowotne.
Podjadanie w nocy może mieć katastrofalne skutki zdrowotne. (iStock)

Winne są resztki z pożywienia, które zalegają na zębach i w przestrzeniach miedzyzębowych. W dzień pomaga je wypłukać ślina. Nocą wydzielamy jej mniej, dlatego resztki pożywienia zalegają w jamie ustnej, stanowiąc idealną pożywkę dla bakterii, które niszczą szkliwo.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.