Trwa ładowanie...

Dieta niskosodowa - wskazania, zasady, produkty zakazane

Dieta niskosodowa jest dietą leczniczą wskazaną przy nadciśnieniu tętniczym oraz innych chorobach układu krążenia. Jej istotą jest wykluczenie z jadłospisu produktów przetworzonych i zawierających konserwanty, które dostarczają dużych ilości soli. Co warto wiedzieć?

Zobacz film: "Czego nie powinniśmy jeść przy nadciśnieniu?"

spis treści

1. Co to jest dieta niskosodowa?

Dieta niskosodowa polega na ograniczaniu w jadłospisie soli, zarówno dodawanej do posiłków, jak i tej, którą zawierają gotowe produkty. Sól kuchenna jest prawie czystym chlorkiem sodu (NaCl). Stosuje się ją jako wzmacniacz smaku i naturalny konserwant.

Sód zalicza się do najważniejszych elektrolitów płynów zewnątrzkomórkowych, ponieważ:

  • reguluje zawartość wody w organizmie,
  • bierze udział we wchłanianiu,
  • uczestniczy w pracy układu nerwowego i mięśniowego.
  • uczestniczy w procesach równowagi kwasowo-zasadowej,
  • wchodzi w skład soku trzustkowego i jelitowego.

Sód jest składnikiem soli kuchennej, występuje też naturalnie w pożywieniu, a i jest dodawana do wielu produktów spożywczych. W związku z powszechnością stosowania soli ryzyko jego niedoborów praktycznie nie istnieje. Poważnym i realnym zagrożeniem jest jego nadmiar.

Choć sód jest ważny, spożywany w nadmiarze szkodzi. Nadmierne i długotrwałe spożycie soli prowadzi do zawału serca, niewydolności nerek, nadciśnienia tętniczego (nadmiar sodu w organizmie prowadzi do zatrzymywania wody, wzrostu objętości krwi i powstania nadciśnienia), udaru mózgu, kamicy nerkowej czy raka żołądka, a nawet otyłości(duże spożycie sodu prowadzi do zaburzenia metabolizmu tłuszczu).

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Dzienne zapotrzebowanie na sód jest zależne od wieku, aktywności fizycznej i temperatury otoczenia. Maksymalna ilość soli w diecie zalecana przez WHO wynosi do 5 g dziennie (jedna łyżeczka dziennie), w praktyce jednak jej spożycie jest dużo większe.

Można powiedzieć, że dieta niskosodowa, polegająca na ograniczanie sodu w diecie, jest dobra i wskazana niemal dla każdego. Wskazaniem do jej stosowania są w szczególności różne choroby, takie jak nadciśnienie tętnicze oraz inne zaburzenia pracy układu krążenia, schorzenia nerek, marskości wątroby z wodobrzuszem, obrzęki ciała w ciąży lub pojawiające się z przyczyn hormonalnych.

2. Zasady diety niskosodowej

Istotą diety niskodosowej jest ograniczenie podaży soli. Jednak niedosalanie potraw to za mało. Specjaliści podkreślają, że:

  • 15 procent pochodzi z dosalania potraw,
  • 10 procent spożywanego sodu znajduje się naturalnie w żywności nieprzetworzonej,
  • 75 procent sodu pochodzi z produktów przetworzonych.

Istnieje kilka wariantów diety niskosodowej. Najczęściej polega ona na ograniczeniu sodu w posiłkach do ilości poniżej 2 g dziennie. Jednak im bardziej zaawansowane stany chorobowe i gorszy stan zdrowia, tym w diecie powinno być mniej soli.

Jakie są główne założenia diety niskosodowej? Osoby, które ją stosują muszą pamiętać, by:

  • wykluczyć z jadłospisu bądź ograniczać żywność przetworzoną zawierającą sól i konserwanty z sodem w składzie,
  • sprawdzać zawartość sodu w różnych produktach oraz napojach i wybierać te najbardziej ubogie w sól,
  • zrezygnować z dosalania potraw podczas gotowania. Można ją zastępować takimi przyprawami jak czubryca, lubczyk, estragon, natka pietruszki, cząber, tymianek, oregano.

3. Produkty niedozwolone i niezalecane

Podczas stosowania diety niskosodowej należy zrezygnować z takich produktów jak:

  • sól: kuchenna, morska, himalajska, sól w mieszankach przypraw. Dla podkreślenia smaku warto sięgać po czosnek, zioła, ocet, cytrynę,
  • dania w proszku, sosy, zupy instant, fast-food,
  • warzywa konserwowe,
  • gotowe mieszanki przypraw,
  • kostki rosołowe,
  • słone przekąski: paluszki, orzeszki, krakersy, chipsy,
  • białe pszenne pieczywo,
  • wędliny, kiełbasy, konserwy mięsne,
  • ryby wędzone, konserwy rybne,
  • sery: żółte i topione,
  • kiszona kapusta i ogórki,
  • zupy zagęszczone, zupy zaprawiane śmietaną,
  • mocna kawa, mocna herbata, mocne kakao,
  • napoje alkoholowe,
  • produkty zawierające konserwanty, takie jak choćby glutaminian sodu, benzoesan sodu, cytrynian sodu czy wodorowęglan sodu.

Należy również unikać smażenia w głębokim tłuszczu i w panierkach, wybierać potrawy gotowane, gotowane na parze, duszone bez obsmażania i pieczone. Codzienna dieta powinna zawierać od 3 do 5 posiłków dziennie

4. Produkty zalecane w diecie niskosodowej

Dieta niskosodowa opiera się na produktach świeżych i nieprzetworzonych, niedosalanych. Oznacza to, że w diecie powinny się znaleźć:

  • świeże warzywa i owoce,
  • pieczywo o niskiej zawartości sodu,
  • chude mięsa, domowe wędliny,
  • ryby, szczególnie tłuste ryby morskie,
  • produkty pełnoziarniste: kasze, makaron razowy, brązowy ryż, płatki zbożowe,
  • chudy nabiał twaróg, jogurt, maślanka, kefir,
  • oleje roślinne.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.