Trwa ładowanie...

Węglowodany - rola, źródła węglowodanów prostych, źródła węglowodanów złożonych

Węglowodany występują w różnych produktach spożywczych – pieczywie, mleku, popcornie, ziemniakach, ciasteczkach, spaghetti, napojach, marchewce i wielu innych. Nasuwają się pytania - jakie źródła węglowodanów mają najkorzystniejszy wpływ na zdrowie, a które źródła powinno się unikać...

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

spis treści

1. Rola węglowodanów

Wyróżnia się dwie grupy węglowodanów – węglowodany proste i węglowodany złożone. Podstawowymi składnikami budulcowymi węglowodanów są: węgiel, wodór i tlen. Czy każde cząsteczki węglowodanów są takie same i mają taki sam wpływ na nasz organizm? Odpowiedź brzmi: nie.  Węglowodany proste to na przykład fruktoza, czyli między innymi cukier zawarty w owocach oraz cukier, którym słodzimy herbatę. Węglowodany złożone to te, które składają się z co najmniej trzech cząsteczek cukru. Udowodniono, że ten drugi rodzaj węglowodanów jest znacznie zdrowszy. Układ trawienny w podobny sposobi radzi sobie z węglowodanami prostymi i złożonymi – cząsteczki są rozbijane na pojedyncze, gdyż tylko w takiej formie są w stanie dostać się do układu krążenia. Różnica jest taka, że węglowodany złożone są znacznie dłużej trawione i wolniej absorbowane, co jest korzystne dla naszego organizmu.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Zobacz odpowiedzi na pytania osób, które miały do czynienia z tym problemem:

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

2. Dieta węglowodanowa

Ostatnio bardzo ogromna popularność zdobyły diety niskowęglowodanowe. Są to na przykład dieta Atkinsa, South Beach czy dieta Dukana. Niestety dzięki nim często powstaje błędne przekonanie, że węglowodany są niezdrowe i przyczyniają się do powiększania tkanki tłuszczowej. Jednak węglowodany same w sobie nie są szkodliwe. Problem mogą jedynie stanowić węglowodany proste (np. zawarte w białym pieczywie, białym ryżu), które rzeczywiście nie służą zgrabnej sylwetce, jak i zdrowiu. Podobnie jest z tłuszczami – nie każde kwasy tłuszczowe są szkodliwe.

PRZECZYTAJ TAKŻE:

3. Źródła węglowodanów złożonych

  • pieczywo pełnoziarniste (uwaga na pieczywo zabarwione karmelem lub zawierające barwinki),
  • brązowy ryż,
  • kasze (gryczana, jęczmienna, jaglana)
  • płatki owsiane,
  • otręby,
  • makarony pełnoziarniste,
  • pełnoziarniste przekąski, bez dodatku cukru,
  • warzywa bogate w skrobię (np. kukurydza),
  • warzywa strączkowe (np. groch, fasola, soczewica).

Rozwiąż nasze testy i dowiedz się:

4. Źródła węglowodanów prostych

  • słodzone napoje,
  • białe pieczywo,
  • biały ryż,
  • makarony,
  • słodycze,
  • cukier,
  • dżemy,
  • miód.
5 zdrowych produktów, które mają więcej węglowodanów niż chleb
5 zdrowych produktów, które mają więcej węglowodanów niż chleb [6 zdjęć]

Jeszcze nie tak dawno temu węglowodany były uważane za podstawę zdrowej diety, a następnie stały się...

zobacz galerię

Węglowodany są niezbędnym składnikiem pokarmowym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Warto jednak wiedzieć, po które produkty należy częściej sięgać, by jak najdłużej zachować zdrowie i witalność. Pomocne w tym będą wyżej wymienione listy produktów.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.