Trwa ładowanie...

Jabłczan kreatyny – działanie, dawkowanie, skutki uboczne

Jabłczan kreatyny ma za zadanie zwiększenie siły mięśniowej oraz wytrzymałości podczas treningu. Coraz chętniej stosowany jest przez sportowców uprawiający sporty wytrzymałościowe, a także przez osoby będące na redukcji tkanki tłuszczowej. Jak stosować jabłczan kreatyny i jakie efekty daje jego regularne stosowanie? Czy zażywanie jabłczanu kreatyny przynosi efekty niepożądane?

Zobacz film: "Czy wszystkie suplementy diety są złe?"

spis treści

1. Jak działa jabłczan kreatyny

Jabłaczam kreatyny (TCM) to połączenie kwasu jabłkowego z kreatyną. Jabłaczan kreatyny ma za zadanie dostarczanie mięśniom energii. Suplement diety daje prawdopodobnie lepsze efekty podczas budowy masy mięśniowej niż sama kreatyna. Jest kwasem naturalnie występującym, najczęściej występuję w owocach: borówki, żurawina czy jarzębina.

Mało kto wie, że jabłczan kreatyny często dodawany jest do syropów, pastylek czy po prostu leków. Możmy go odnaleźć także w niektórych produktach spożywczych, takich jak: herbaty, lody czy dżemy.

Jabłczan kreatyny ma właściwości przeciwutleniające, czyli chroni organizm przed wolnymi rodnikami, które powodują infekcje organizmu – poprawia odporność organizmu. Jabłczan kreatyny ma zdolności do pobudzania układu trawiennego, znacznie go wspomaga i reguluje pracę jelit.

Po treningu regeneracja mięśni jest znacznie lepsza, jabłczan kreatyny znacznie wspomaga regenerację mięśni. Jabłczan kreatyny zaopatruje mięśnie w wodę. Osoby trenujące siłowo zauważają znaczne lepsze efekty pompowania mięśni.

Dodatkową zaletą jabłczanu kreatyny jest jego łatwa rozpuszczalność w wodzie. Jabłczan kreatyny jest w formie sproszkowanej, dlatego lepiej przyswajalny jest przez organizm.

Połączenie kreatyny i jabłczanu kreatyny poprawia i ułatwia wchłanianie kreatyny. Jabłczan kreatyny jest bardzo popularny nie tylko w sportach sylwetkowych i podczas treningów siłowych. Bardzo często korzystają z niego osoby uprawiające sporty wytrzymałościowe: piłka ręczna, bieganie, koszykówka, kolarstwo.

2. Dawkowanie kwasu jabłkowego z kreatyną

Przed pierwszym zażywaniem jabłczanu kreatyny należy dokładnie przeczytać zalecenia co do stosowania, podane przez producenta. Jednak standardowa dawka jabłczanu kreatyny w dzień treningowy powinna wynosić od 8 do 10 gramów. Natomiast w dzień, w który nie wykonujemy treningu siłowego, można przyjmować 5 gramów.

Przez pierwsze pięć dni zażywania jabłczanu kreatyny powinniśmy stosować go nieco więcej. Powinny to być dawki od 20 do 25 gramów na dzień w kilku porcjach.

Jeżeli uprawiamy sport stale i zależy nam na długotrwałych efektach, można pokusić się o stałą dawkę jabłczanu kreatyny. Poprawną dawko będzie 3 gramów na dzień.

3. Skutki uboczne

Zbyt duże dawki jabłczanu kreatyny może powodować powstawanie formaldehydu. Związek ten jest dość toksyczny i prowadzi do podrażnień układu pokarmowego, a nawet może prowadzić do uszkodzeń serca, nerek czy wątroby.

Dlatego każda osoba powinna dopasować dawkę jabłczanu kreatyny, w taki sposób, aby nie wywołał on działań niepożądanych. Należy także robić kilkutygodniową przerwę w stosowaniu tego suplementu. Jabłczan kreatyny kupimy już za około 50 złotych, jednak należy szukać tańszych okazji, gdyż ceny różnią się od siebie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.