Trwa ładowanie...

Nie jedz po 18:00. To zwiększa ryzyko otyłości i cukrzycy typu 2

Nowe badania dowodzą, że nie tylko to, co jesz, ale również to, kiedy jesz, wpływa na ryzyko otyłości i cukrzycy typu 2. Jedzenie po 18:00 niekorzystnie wpływa na ciśnienie krwi, wskaźnik BMI i poziom cukru we krwi.

Zobacz film: "Dieta na chrapanie – co jeść, a czego unikać?"

1. Dlaczego nie powinno się jeść po 18?

Badania prowadzone pod kierunkiem prof. Satchina Pandy z Salk Institute w Kalifornii potwierdziły, że układ pokarmowy ma swój dobowy rytm pracy i to właśnie on dyktuje nam, kiedy mamy być senni, a kiedy bardziej aktywni. Cykl ten sprawia, że w nocy trawienie nie jest wydajne.

Jedzenie po 18:00 nie jest wydajnie trawione
Jedzenie po 18:00 nie jest wydajnie trawione (iStock)

W nocy produkujemy mniej śliny, nasz żołądek wytwarza mniej soków trawiennych i pojawiają się skurcze jelit, które ułatwiają przemieszczanie się pokarmu. Poza tym w nocy ilość wydzielanej insuliny znacznie spada.

Profesor Satchin Panda z Salk Institute w Kalifornii uważa, że wynalezienie światła elektrycznego powoduje zaburzenia tego rytmu dobowego, ponieważ wiele osób później kładzie się spać i je późno wieczorem lub w nocy. Ekspert ostrzega, że może to mieć negatywne konsekwencje dla naszego zdrowia.

Na konferencji American Heart Association przedstawiono najnowsze badanie, które ujawniło np., że im więcej kobieta je po godzinie 18:00, w tym gorszej kondycji będzie jej serce. Poza tym spowoduje to u niej nadciśnienie i wzrost wskaźnika masy ciała BMI oraz pojawią się wahania poziomu cukru we krwi. Tymczasem osoby, które jedzą o późnej porze, narażone są na większe ryzyko wystąpienia u nich otyłości i cukrzycy typu 2.

Poźne weekendowe śniadania sprzyjają otyłości i nadciśnieniu
Poźne weekendowe śniadania sprzyjają otyłości i nadciśnieniu (iStock)

Okazało się też, że dostarczanie organizmowi większości kalorii przed godziną 15:00 może spowodować 25 proc. utraty wagi, czyli więcej niż u tych osób, które ucztują później.

Profesor Panda uważa, że jedzenie do określonej godziny jest lepsze dla naszego zdrowia, bo zapewnia ono naszym jelitom więcej możliwości regeneracji po procesie trawienia. 1/10 komórek wyściełających nasze jelita jest wtedy codziennie uszkadzanych, a zjedzenie późnej kolacji, a następnie wczesnego śniadania, pozostawia jelitom niewiele czasu na regenerację.

Zdaniem eksperta ważne jest również trzymanie się regularnych pór i odstępów pomiędzy posiłkami. Jedzenie o przypadkowych porach powoduje desynchronizację układu trawiennego i osłabia metabolizm.

Warto pilnować pór posiłków i odstępów pomiędzy posiłkami
Warto pilnować pór posiłków i odstępów pomiędzy posiłkami (iStock)

Badania pokazały też, że wzrost masy ciała mogą powodować późne śniadania zjadane w weekendy i najlepiej tego unikać.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.