Trwa ładowanie...

Potas w organizmie

Potas jest makroelementem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Pełni istotną rolę w skurczu mięśni, w przewodnictwie nerwowym. Ponadto warunkuje właściwe funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Niedobór potasu jest jedną z przyczyn nadciśnienia tętniczego.

Zobacz film: "Badania krwi - potas"

spis treści

1. Rola potasu w ustroju

Potas jest makroelementem warunkującym prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Przede wszystkim wpływa na prawidłowe działanie układu krążenia, gdyż normalizuje rytm pracy serca, stabilizuje ciśnienie krwi, a także reguluje pracę układu krwionośnego oraz tempo bicia serca. Potas uczestniczy w skurczu mięśni i przewodnictwie nerwowym, ma wpływ na przemianę materii. Reguluje gospodarkę wodną organizmu, zapobiegając występowaniu obrzęków oraz wpływa na równowagę kwasowo-zasadową organizmu. Niedobór potasu we krwi, czyli hipokaliemia, jest zazwyczaj spowodowany nadmiernym wydaleniem tego pierwiastka podczas wymiotów, biegunek oraz chorób nerek i rozległych oparzeń. Niedobór potasu może również występować podczas zażywania preparatów farmaceutycznych (wyciągu z lukrecji, kortyzolu, tetracyklin).

Do objawów niedoboru potasu należą:

  • spadek siły mięśniowej i napięcia mięśni szkieletowych,
  • zaburzenia pracy mięśnia sercowego (migotanie komór, częstoskurcz, arytmia),
  • osłabienie mięśni gładkich jelit, powodując zaparcia, niedrożność,
  • nadpobudliwość nerwowa,
  • zatrzymanie moczu,
  • śpiączka,
  • obrzęki kończyn.

Niedobór potasu występuje głównie u osób spożywających wysoko przetworzone, konserwowane produkty, które zawierają zbyt dużo sodu. Niedobór potasu w diecie jest jednym z czynników ryzyka występowania nadciśnienia.

2. Potas w diecie

Dzienne zapotrzebowanie na potas wynosi ok. 2,5 g. Wraz ze wzrostem zawartości sodu w diecie, wzrasta zapotrzebowanie na potas. Najlepsze źródło potasu w diecie stanowią: pomidory, ziemniaki, orzechy, pietruszka, warzywa strączkowe (soja, fasola), kasza gryczana oraz banany, suszone śliwki i morela.

ProduktZawartość potasu w mg/100 gProduktZawartość potasu w mg/100 g
Mleko 3,2%139Fasola biała, suche nasiona1188
Ser żółty119Marchew282
Kurczak, tuszka305Ziemniaki443
Dorsz świeży356Banan395
Pieczywo pszenne137Śliwki suszone804
Ryż biały111Czekolada mleczna607

Organizm potrzebuje regularnego dostarczania potasu z pożywieniem. Jego niedobór zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, co jest niezwykle niebezpieczne w okresie ciąży dla rozwijającego się płodu.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza