Trwa ładowanie...

Sód w organizmie

Sód jest mikropierwiastkiem niezbędnym do funkcjonowania organizmu. Reguluje gospodarkę wodną organizmu. Jego niedobór powoduje zaburzenia pracy serca oraz odwodnienie organizmu. Natomiast nadmiar prowadzi do nadciśnienia tętniczego.

Zobacz film: "Oznaki niedoboru witamin i minerałów, które widać na twarzy"

1. Rola sodu w organizmie

Sód jest mikropierwiastkiem niezbędnym do życia, ponieważ pełni wiele funkcji. Przede wszystkim reguluje gospodarkę wodną organizmu. Odpowiada za stan uwodnienia komórek i tkanek oraz odgrywa istotną rolę w utrzymaniu odpowiedniej pobudliwości komórek nerwowych oraz mięśniowych. Razem z potasem jest odpowiedzialny za utrzymanie właściwego ciśnienia osmotycznego we krwi. Chroni organizm przed nadmierną utratą płynów.

Niedobór sodu (hiponatremia) w organizmie jest najczęściej spowodowany biegunką lub wymiotami. Duża utrata jonów sodu następuje z potem, zwłaszcza podczas pracy fizycznej w upalne dni. Hiponatremia objawia się zaburzeniami pracy serca, następują skurcze mięśni, bóle i zawroty głowy, a nawet utrata przytomności. Długotrwały niedobór sodu może prowadzić do śmierci. Z kolei nadmiar sodu w organizmie zwiększa ciśnienie tętnicze krwi, stanowi bezpośrednią przyczynę obrzęków, które są spowodowane przewodnieniem komórek.

ProduktZawartość sodu w mg/100 gProduktZawartość sodu w mg/100 g
Mleko 3,2%44Polędwica sopocka748
Kefir38Kasza gryczana5
Ser gouda898Ryż brązowy10
Ser feta1100Chleb żytni456
Ser twarogowy41Jabłko2
Kurczak61Pomarańcza3
Wątróbka kurczaka89Paluszki1093
Parówki889Sezamki84

Główne źródło sodu w organizmie stanowią produkty wysoko przetworzone (zupy z torebki, gotowe dania), przyprawy typu Vegeta, kostki bulionowe, sery żółte, wędliny, pasztety, parówki.

2. Nadciśnienie tętnicze

Osoby cierpiące z powodu nadciśnienia tętniczego powinny stosować dietę ubogosodową, tzw. DASH. W przeprowadzonych badaniach wykazano, że dieta zawierająca około 6 g soli kuchennej, czyli około 2,4 g sodu, powoduje zmniejszenie ciśnienia skurczowego o 2,2 mmHg, a rozkurczowego o 0,1 mmHg. Ograniczenie ilości soli w diecie przynosi większe korzyści, gdy równocześnie następuje zwiększenie ilości potasu i magnezu, czyli produktów w nie bogatych: banany, pomidory, orzechy, kasza gryczana, ryż brązowy. Ponadto wykazano, że dieta zawierająca spore ilości soli kuchennej prowadzi także do wielu zaburzeń metabolicznych, w tym insuliooporności, podwyższenia cholesterolu we krwi. Dlatego też stosowanie diety DASH nie tylko zapobiega nadciśnieniu, ale również cukrzycy i zaburzeniom lipidowym. Nieleczone nadciśnienie tętnicze jest najczęstszą przyczyną udaru mózgu oraz zawału mięśnia sercowego, które bezpośrednio zagrażają życiu.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.