Trwa ładowanie...

To sposób, by o 20 proc. zmniejszyć ryzyko udaru

Lekarze nie mają wątpliwości, udar u zdecydowanej większości pacjentów jest konsekwencją stylu życia. Obserwacje lekarzy wskazują też, że po 55. roku życia, ryzyko zawału podwaja się co 10 lat. W grupie ryzyka są również osoby, u których ktoś z bliskiej rodziny miał udar. Istnieje jednak prosty sposób, by zmniejszyć ryzyko udaru.

Zobacz film: "Zastosowanie skórki z pomarańczy"

spis treści

1. Jak zmniejszyć ryzyko udaru?

Okazuje się, że dzięki kilku zmianom jesteśmy w stanie w znacznym stopniu ograniczyć ryzyko udaru, a przy okazji wielu innych groźnych chorób. Najważniejsze jest przestawienie się na zdrową dietę oraz regularne ćwiczenia. Dietetyczka dr Carrie Ruxton zdradza jeszcze jeden łatwy sposób, by ograniczyć ryzyko udaru - wystarczy wprowadzić do diety jeden składnik i stosować go regularnie. Chodzi o sok pomarańczowy.

Dr Ruxton przekonuje, że sok pomarańczowy może zmniejszyć ryzyko udaru o 15 do 20 procent. Regularne picie świeżo wyciskanego soku przynosi korzyści dla całego układu sercowo-naczyniowego, głównie ze względu na zawarte w nim polifenole i potas.

Pomarańcza są źródłem flawonoidów, potasu i witamin z grupy B
Pomarańcza są źródłem flawonoidów, potasu i witamin z grupy B (Adobe Stock)

- Badania kliniczne pokazują, że polifenole z soków owocowych, takie jak hesperydyna zawarta w soku pomarańczowym lub antocyjany z soków jagodowych – działają rozluźniająco na naczynia krwionośne poprzez regulację czynników odpowiedzialnych za stany zapalne i stres oksydacyjny - tłumaczy dr Carrie Ruxton w rozmowie z Express.co.uk. Zarówno zawarty w pomarańczach potas, jak i polifenole pomagają obniżyć ciśnienie krwi.

2. Jak często i ile powinniśmy pić soku z pomarańczy?

Dietetyczka podkreśla, że badania dotyczące prozdrowotnych korzyści związanych z piciem soku pomarańczowego dotyczą wyłącznie soku w 100 proc. z pomarańczy, a nie napojów owocowych czy syropów.

Zdaniem dr Ruxton powinniśmy dążyć do wypijania dziennie 150 ml tego soku owocowego. - Picie większej ilości soku owocowego nie jest szkodliwe – w rzeczywistości niektóre badania podają do 500 ml dziennie – ale powinniśmy pamiętać, że sok owocowy jest źródłem naturalnych cukrów i kalorii, więc jedna szklanka wydaje się najlepszym rozwiązaniem - wyjaśnia dietetyczka.

Dr Ruxton radzi, by połączyć picie soku pomarańczowego z posiłkami, co może zwiększyć wchłanianie żelaza i ograniczy szkodliwy wpływ soku na szkliwo zębów.

Poza sokiem ważne jest wprowadzenie do życia również pozostałych zasad poprawiających stan zdrowia i kondycję organizmu.

6 rad, by ograniczyć ryzyko udaru:

  • rzucenie palenia,
  • utrzymywanie prawidłowej wagi,
  • zmniejszenie ilości soli w diecie,
  • spożywanie 5 warzyw i owoców dziennie,
  • regularne ćwiczenia.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.