Trwa ładowanie...

Wyciąg z czarnego pieprzu nie tylko na zdrowie

Znajdziesz go prawie w każdej kuchni. Dodaje pikanterii niejednej potrawie, dzięki składnikowi, który zamknięty w kapsułce, może sprzyjać nie tylko twojemu zdrowiu. Dla poprawy humoru, podkręcenia metabolizmu i polepszenia pamięci. Zobacz koniecznie, do czego może przydać ci się bioperyna.

Zobacz film: "Sól, cytryna i pieprz. Niesamowita mieszanka"

1. Czym jest bioperyna?

To wyciąg z owoców czarnego pieprzu (Piper nigrum) lub pieprzu długiego (Piper longum), zawierający minimum 95 proc. piperyny, alkoloidu, który nie tylko odpowiada za ostry smak pieprzu, ale może działać korzystnie na cały organizm.

W suszonych ziarenkach czarnego pieprzu znajdziesz jej zaledwie 3-9 proc. Pamiętaj jednocześnie, że pieprz szybko wietrzeje, szczególnie ten zmielony, tracąc przy tym swoje cenne właściwości. Dlatego jeśli zależy ci na pozytywnym efekcie, możesz spróbować suplementu zamkniętego w tabletkach.

2. Potężny przeciwutleniacz

Badania potwierdzają, że bioperyna może zwalczać uszkodzenia komórek powodowane przez wolne rodniki, które powstają w wyniku m.in. niewłaściwej diety, palenia papierosów, zanieczyszczeń środowiska czy nadmiernej ekspozycji na słońce.

Jedno z badań wykazało, że ekstrakt czarnego pieprzu był w stanie zmniejszyć ilość uszkodzeń aż o 93 proc., a badanie na ludzkich komórkach nowotworowych pokazało, że zatrzymał do 85 proc. uszkodzeń komórkowych związanych z rozwojem raka.

Jak twierdzą naukowcy, bioperyna jest zdolna zmniejszyć poziom wolnych rodników, zarówno u osób zdrowych, chorych czy np. odżywiających się nieprawidłowo.

3. Dla zdrowia układu pokarmowego

Bioperyna może stymulować uwalnianie enzymów w trzustce oraz jelitach, które pomagają trawić tłuszcz i węglowodany, a także enzymów proteolitycznych w soku żołądkowym, ułatwiając wykorzystanie białek.

Do tego, jak pokazują niektóre badania, może zapobiegać biegunce, hamując skurcze mięśni w przewodzie pokarmowym.

Podanie większych dawek, może zadziałać porównywalnie do standardowego leku przeciwbiegunkowego.

4. Działa jak immunomodulator

Bywa, że układ odpornościowy może wywoływać reakcję immunologiczną w niewłaściwych sytuacjach, atakując np. własne komórki i tym samym doprowadzając do wielu schorzeń.

Wykazano, że piperyna może zmniejszać aktywność reakcji zapalnej, a wyniki badania, opublikowanego w "European Journal of Pharmacology'' w 2010 roku, potwierdzają jej działanie w kierunku spowolnienia komunikacji limfocytów w układzie odpornościowym.

Naukowcy wykazali m.in., że piperyna może osłabić zapalenie stawów w dnie moczanowej, a badanie opublikowane w ''Inflammation'' w 2011 r. dostarczyło dowodów na to, że może być pomocna w tej chorobie.

5. Wspomaga walkę z depresją

Choć nadal potrzebne są dalsze badania, już liczne potwierdzają, że piperyna może wykazywać działanie przeciwdepresyjne.

Jedno z nich, opublikowane w ''Pharmacology, Biochemistry and Behaviour'' w 2009 roku, udowodniło, że zwiększa neurotransmisję serotoniny i dopaminy, dwóch substancji chemicznych, których niedobór często obserwuje się u osób z depresją.

Wiele badań, szczególnie na szczurach, wykazywało jej podobną aktywność oraz działanie wzmacniające funkcje poznawcze.

6. Polepsza pamięć

Piperyna może poprawić neuroprzekaźnictwo niektórych substancji chemicznych, a tym samym może odgrywać znaczącą rolę w poprawie pamięci. Wraz ze wzrostem serotoniny i beta-endorfiny w organizmie, może wspomagać procesy zapamiętywania i jak wykazano może również zwiększyć uwagę czy ogólną motywację.

Co ciekawe, niektóre badania sugerują, że może odgrywać rolę w zarządzaniu poziomem stresu, ułatwiając zrelaksowanie się.

7. Podkręca metabolizm i regeneruje po wysiłku

Piperyna zwiększa naturalną aktywność termogeniczną organizmu, a to z kolei wyzwala mechanizmy prowadzące do rozbijania komórek tłuszczowych. Choć efekt nie jest spektakularny, ten niewielki potencjał, w połączeniu z odpowiednim planem odchudzania, może przynieść zauważalne rezultaty.

Może pomóc ci także, jeśli ćwiczysz, zwiększając masę mięśni, średnio o kilka procent, a przy okazji przyspieszając eliminację z nich kwasu mlekowego, przeciwdziałając tym samym tworzeniu się tzw. zakwasów po skończonej aktywności.

8. Zwiększa biodostępność składników odżywczych

Ekstrakt z czarnego pieprzu może zwiększyć wchłanianie i działanie niektórych składników odżywczych, także tych podawanych w postaci suplementów.

Dzięki piperynie lepiej wchłaniają się niektóre witaminy, m.in. z grupy B, witamina C, a także beta-karoten czy minerały, np. selen. 14-dniowe badanie u osób dorosłych wykazało, że przyjmowanie 15mg beta-karotenu z 5mg piperyny zwiększyło znacząco poziom tego składnika we krwi.

Piperyna zawarta w ekstrakcie może także poprawić wchłanianie kurkuminy, aktywnego składnika przeciwzapalnej przyprawy, kurkumy. Jedno z badań wykazało, że przyjmowanie 20mg piperyny z 2g kurkuminy, może poprawić dostępność kurkuminy nawet o 200 proc.

9. Jak stosować?

Według "Journal of Food Safety" piperynę uznaje się za ogólnie bezpieczną do spożycia, choć należy pamiętać, że analizy na ten temat są nadal ograniczone. Naukowcy przypominają, że spożywanie zbyt dużych dawek, może doprowadzić do wystąpienia działań niepożądanych, takich jak np. uczucie pieczenia w gardle czy żołądku.

Co więcej, piperyna zawarta w preparacie może oddziaływać na wchłanianie leków, które przyjmujesz, zwiększając często ich absorpcję, co może podnosić ryzyko przedawkowania. Pamiętaj zatem, aby włączać wyciąg z czarnego pieprzu do swojej suplementacji, zgodnie z zaleceniami producenta lub skonsultować się z lekarzem.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.