Chlebek bananowy - przepis, historia, właściwości bananów

Chlebek bananowy to smaczny i zdrowy pomysł na wartościowe śniadanie lub podwieczorek. Banany, jako źródło potasu, zapobiegają m.in. nadciśnieniu tętniczemu. W tym smacznym owocu znajdują się także związki, które przeciwdziałają chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy. Co warto wiedzieć na temat chlebka bananowego, w artykule poniżej.

spis treści

Zobacz film: "Jedz banany, Przedłużysz sobie życie."

1. Co to jest chlebek bananowy?

Chlebek bananowy (ang. banana bread) jest popularnym amerykańskim wypiekiem. To pieczywo z dodatkiem bananów; smakiem bliżej mu jednak do ciasta niż do chleba. Historia jego powstania nie do końca jest znana, istnieje kilka teorii na temat jego genezy.

Według jednej z teorii chlebek bananowy został wymyślony i rozreklamowany, aby rozpowszechnić stosowanie proszku do pieczenia i sody oczyszczonej.

Według innej, jest to produkt Wielkiego Kryzysu - ówczesne gospodarne panie domu, aby nie wyrzucać przejrzałych bananów (nie należących do najtańszych produktów), znalazły sposób na ich spożytkowanie.

Chlebek bananowy powstaje na bazie dojrzałych bananów, mąki z pełnych ziaren i różnych dodatków. Po wzbogaceniu wypieku siemieniem lnianym i płatkami (jaglanymi lub owsianymi), może być źródłem błonnika pokarmowego, korzystnie wpływającym na układ pokarmowy.

2. Jak zrobić chlebek bananowy?

Chlebek bananowy nie ma zbyt wiele wspólnego ze zwykłym, tradycyjnym chlebem. To raczej rodzaj lekkiego, słodkiego i wilgotnego ciasta o bananowym smaku.

Do wypiekania tego chlebka powinniśmy użyć jak najdojrzalszych bananów, które zawierają dużą ilość skrobi.

Smak chlebka mogą wzbogacić różne dodatki, m.in. cynamon, olej kokosowy, ekstrakt waniliowy. Zamiennikiem cukru może być słodzik, na przykład ksylitol.

Do chlebka bananowego można dodać także składniki, które mogą przyczynić się do podniesienia jego wartości odżywczej.

Dobrym pomysłem jest dodanie do chlebka siemienia lnianego lub płatków owsianych - produkty te są bogatym źródłem błonnika pokarmowego, który reguluje procesy trawienne i przyspiesza metabolizm, natomiast siemię lniane jest dodatkowo źródłem cennych dla organizmów kwasów Omega-3.

Obydwa związki regulują ciśnienie krwi, dobrze wpływają na pracę mózgu i układu sercowo-naczyniowego, działają przeciwzapalnie, zapobiegając zakrzepom i miażdżycy.

Chlebek bananowy można przygotować na bazie mąki pełnoziarnistej oraz pszennej. Zdrowsza będzie mąka pełnoziarnista, która jest bogata w witaminy, minerały i błonnik pokarmowy.

3. Przepis na chlebek bananowy?

Chlebek bananowy jest łatwy i szybki w przygotowaniu. W przepisie poniżej zamiast drożdży została użyta soda oczyszczona. Chlebek, po wypieczeniu, może być mrożony przez dłuższy czas.

Składniki: 3 lub 4 dojrzałe (nawet przejrzałe) rozgniecione banany, 75 g masła roztopionego, 1 jajko 1 łyżeczka ekstraktu z wanilii, 3/4 szklanki drobnego cukru do wypieków, 1 łyżeczka sody oczyszczonej, 1.5 szklanki mąki pszennej, szczypta soli.

Wszystkie wyżej wymienione składniki powinny być przechowywane w temperaturze pokojowej. Mąkę i sodę oczyszczoną powinniśmy wymieszać, przesiać i odłożyć.

Według tego przepisu nie ma konieczności używania miksera. W dużej misce mieszamy roztopione masło z rozgniecionymi bananami (wystarczające jest rozgniecenie ich widelcem).

Następnie mieszamy cukier, wanilię oraz lekko roztrzepane jajko.

Na samym końcu dodajemy mąkę wymieszaną ze szczyptą soli i sodą. Wszystko razem mieszamy widelcem, do połączenia składników.

Chlebek bananowy jest źródłem cennych składników odżywczych.
Chlebek bananowy jest źródłem cennych składników odżywczych.

Następnie ciasto przekładamy do wysmarowanej masłem i oprószonej mąką pszenną keksówki, najlepiej o wymiarach 10 x 20 centymetrów i przystępujemy do pieczenia w nagrzanym do 170 °C w piekarniku, przez 50-60 minut. Na koniec wyjmujemy z piekarnika i studzimy.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

4. Właściwości bananów

Banan to owoc o wielu wartościach odżywczych, dzięki czemu wykazuje właściwości prozdrowotne. W 100 gramach tego owocu znajduje sie:

  • 1.09 g białka,
  • 22.84 gram węglowodanów,
  • 0.33 gram tłuszczu,
  • 2.6 gram błonnika pokarmowego.

Banan jest źródłem wielu cennych witamin i minerałów. W jego składzie możemy znaleźć witaminy z grupy B (kwas foliowy, B1, B2, B3, B6), witaminy C, K, E, beta-karoten, w organizmie przekształcany w witaminę A.

Banany dostarczają fosforu, magnezu, wapnia, cynku, żelaza i potasu.

Znaleźć w nim możemy też naturalne przeciwutleniacze. Związki te redukują szkodliwe działanie wolnych rodników Zjadając chlebek bananowy dostarczamy sobie więc wielu wspaniałych składników odżywczych, chroniących nas przez m.in. nowotworami, miażdżycą czy też nadciśnieniem tętniczym.

5. Historia chlebka bananowego

W 1933 roku pierwszy raz w historii pojawił się przepis na chlebek bananowy. Opublikowany został w książce marki Pillsbury Balanced Recipes Cookbook.

Same banany do Stanów Zjednoczonych dotarły w 1870 roku, za sprawą kapitana Lorenzo Dow Bakera, który zakupił na Jamajce 160 pęków tych owoców, po czym sprzedał je w Jersey City.

W 1873 roku Minor Keith - developer kolejowy, posadził bananowce wzdłuż linii kolejowej na Kostaryce, jednocześnie podejmując próby produkcji.

W 1899 roku kilka koncernów produkujących banany połączyło się, tworząc United Fruit Company, która w 1947 roku zarejestrowała markę Chiquita. Chiquita Brands International do dnia dzisiejszego pozostaje głównym dostawcą bananów na rynku Stanów Zjednoczonych.

Od chwili, gdy banany dotarły do Ameryki, minęło wiele czasu, zanim zostały postrzegane jako składnik deserów. Producenci bananów Chiquita prowadzili bardzo efektywne metody promocji swoich produktów, szkoląc konsumentów w zakresie wykorzystywania i przechowywania bananów, między innymi przy pomocy firmowej maskotki - Miss Chiquita.

W 1950 roku wydano książkę Chiquita Banana's Recipe Book, która w sposób znaczny przyczyniła się do spopularyzowania chlebka bananowego.

Co ciekawe, chlebek bananowy ma w USA swoje własne święto - Narodowy Dzień Chleba Bananowego, który odbywa się 23 lutego każdego roku.

Jaki chleb jest najzdrowszy?
Jaki chleb jest najzdrowszy? [7 zdjęć]

Pszenny, żytni, a może mieszany? Chleb jest nieodłącznym elementem naszej tradycji i jednym z podstawowych...

zobacz galerię

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.