Trwa ładowanie...

Jak gotować ryż, żeby nie szkodził? To wcale nie jest takie oczywiste!

Ryż to oprócz ziemniaków najpopularniejszy dodatek do wielu dań. Niestety, nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że zawiera on śladowe ilości arszeniku, który może być bardzo szkodliwy dla naszego zdrowia. Czy wiecie, jak powinno się prawidłowo gotować ryż? Jak się okazuje, wcale nie jest to takie oczywiste!

Zobacz film: "Ryż smażony [Bułka z masłem]"

1. Arszenik - winowajca wielu problemów zdrowotnych

Znacie na pewno przepis na ugotowanie ryżu, który mówi, że na jedną szklankę ryżu powinny przypadać dwie szklanki wody. Okazuje się, że to błąd! Jak zatem powinno się prawidłowo przyrządzać ryż, żeby nam nie zaszkodził?

Jeśli chcemy ugotować jedną szklankę ryżu, powinniśmy zalać ją nie dwiema, ale aż pięcioma szklankami wody! Dlaczego? Ponieważ w przeciwnym wypadku do naszego organizmu może dostać się zbyt dużo arszeniku. Regularne spożywanie tej substancji może powodować szereg problemów zdrowotnych, w tym zaburzenia rozwojowe, choroby serca, cukrzycę, raka, bóle brzucha i głowy, zmiany skórne oraz wypadanie włosów.

Czarny ryż – właściwości odżywcze
Czarny ryż – właściwości odżywcze [5 zdjęć]

Czarny ryż jest wciąż stosunkowo mało znany w Europie, ale naukowcy odkrywają coraz więcej jego wartości...

zobacz galerię

Zdaniem doktora Andy'ego Meharga z Queens University Belfast, ważne jest coś jeszcze, a mianowicie moczenie ryżu przez całą noc w wodzie w celu wypłukania z niego wszelkich szkodliwych substancji. Dopiero wtedy ryż w pełni nadaje się do ugotowania.

2. Test gotowania ryżu

Meharg testował w programie BBC "Trust Me, I’m a Doctor" trzy sposoby gotowania ryżu. W pierwszym z nich zastosował proporcje wynoszące dwie części wody na jedną część ryżu, gdzie woda jest całkowicie odparowywana podczas gotowania. Drugi polegał na tym, że na jedną część ryżu przypadało pięć części wody. Po usunięciu nadmiaru wody, poziom arszeniku zmniejszył się prawie o połowę. Trzeci sposób, w którym ryż moczono przez całą noc, poziom toksyny zmniejszył się aż o 80 proc. Eksperyment sugere więc, że właściwy sposób gotowania ryżu jest kluczem do zmniejszenia poziomu szkodliwych substancji w tym produkcie.

ZOBACZ TAKŻE:

3. Jak prawidłowo ugotować ryż? Oto dokładny przepis!

Odmierz suchy ryż za pomocą kubka. Natępnie namocz go w wodzie przez całą noc. Umyj, a potem dokładnie wypłucz ryż, aż woda będzie czysta. Odsącz. Umieść ryż w rondlu i zalej pięcioma porcjami wody na jedną porcję ryżu. Dodaj trochę soli i wymieszaj. Doprowadź całość do wrzenia, następnie zmniejsz gaz i szczelnie przykryj rondel szmatką. Gotuj na najniższym ogniu przez 10-15 minut bez odkrywania rondla. Wymieszaj ugotowany ryż i gotowe!

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.