Trwa ładowanie...

Jak schudnąć i przyspieszyć metabolizm po czterdziestce? #ZdrowaPolka

Czterdziestka to często przełomowy moment w życiu. Wiele osób przeżywa wtedy przysłowiowy "kryzys wieku średniego". Metabolizm zwalnia, a organizm nie jest już tak sprawny, jak kiedyś. Podpowiadamy, jak poprawić formę i figurę.

Zobacz film: "Smoothie na odchudzanie"

1. Zmiany w organizmie po 40 roku życia

Po czterdziestce trzeba zapomnieć o młodzieńczych ekscesach. To, co 10 czy 20 lat wcześniej uchodziło płazem, teraz może się negatywnie odbić na zdrowiu.

Metabolizm nie jest już tak szybki jak dawniej. Dłużej trwa regeneracja organizmu.

Po 40 roku życia trudniej wypracować masę mięśniową. Za to organizm łatwiej gromadzi tłuszcz, szczególnie u kobiet. Bardziej siedzący tryb życia również przyczynia się do pogarszania stanu zdrowia i tycia.

Po co warto sięgać, a z czego trzeba po czterdziestce zrezygnować?

2. Zmiany w diecie po 40 roku życia

Po przekroczeniu czterdziestu lat, warto zmienić menu. Zamiast białego pieczywa, czas na ciemne i pełnoziarniste. Zamiast nadmiaru mięs, organizmowi można dostarczać białko roślinne, pochodzące np. z roślin strączkowych.

Warto wybierać w sklepach zdrową żywność i produkty ekologiczne. W tym wieku trzeba stale myśleć o swoim zdrowiu. To z pewnością będzie w przyszłości procentować. Wypracowane po czterdziestych urodzinach nawyki przysłużą się w kolejnych dekadach.

Przed każdym posiłkiem zaleca się pić dwie szklanki wody. Zwiększą one uczucie sytości. Więcej wody w ciągu dnia nawodni organizm, poprawi metabolizm i spłyci zmarszczki.

10 produktów spożywczych wspomagających odchudzanie
10 produktów spożywczych wspomagających odchudzanie [10 zdjęć]

Najzdrowszą dla naszego organizmu dietą odchudzającą jest dieta zawierająca odpowiednie ilości węglowodanów,...

zobacz galerię

Czterdziestka to również czas na rezygnację z napojów gazowanych i sztucznie słodzonych napojów. Zrezygnuj z kawy z bitą śmietaną, shake'ów i innych napojów, które mają dużo kalorii. Warto zamiast nich pić dobrze dobrane herbaty, które mogą przyspieszać metabolizm.

Nie należy jeść późnym wieczorem. Wskazane jest używanie mniejszych talerzy i nie wypełnianie ich po brzegi. W dużym stopniu "jemy oczami", więc rozłożenie jedzenia na talerzu zwiększa uczucie sytości. W diecie należy też zredukować ilość soli, za to bez obaw można sięgać po zdrowe tłuszcze.

Ciekawym trikiem jest jedzenie ręką, która nie jest dominująca. To wydłuża czas posiłku, a więc pozwala osiągać uczucie sytości zanim skończymy jedzenie.

Odpowiednia ilość snu i rezygnacja z alkoholi to kolejne kroki do zdrowia po 40 r.ż.

3. Zmiany trybu życia po 40 roku życia

Restrykcyjne diety w tym wieku nie są dobrym pomysłem. Spowodują spadek dopaminy, wzmożoną senność, problemy z koncentracją, brak motywacji. Ich rezultaty, nawet jeśli będą, to krótkotrwałe. Efekt jojo przywróci zbędne kilogramy z nawiązką.

Odradza się również jedzenie na mieście. Na pewno smakuje świetnie, ale to często zasługa nadmiaru soli i cukru.

Nigdy też nie ma pewności, co właściwie jest w podawanym posiłku. Nawet sałatki zwykle są oblewane tłustymi kalorycznymi sosami.

To dość czasochłonne, ale niewątpliwie zdrowiej będzie przygotowywać posiłki w domu. Jedzenie w restauracjach można zostawić na wyjątkowe okazje. Fast foody natomiast trzeba omijać z daleka.

Jedząc, nie korzystaj z telefonu, nie oglądaj telewizji. Skupiony na mediach, nie będziesz się koncentrować na jedzeniu. To spowoduje, że zjesz więcej niż powinieneś.

Co więcej, zwykle w takich sytuacjach sięga się po czipsy, nuggetsy lub ciasteczka, czyli niezdrowe i tuczące przekąski. Zamiast siedzieć i jeść przed telewizorem, możesz chodzić na stepperze albo jeździć na rowerku stacjonarnym, jeśli potrzeba obejrzenia telewizji jest nieoparta.

Najlepszym rozwiązaniem byłaby rezygnacja z filmu i pójście na prawdziwy spacer na łonie natury. Warto też angażować się w codzienne prace w domu i wokół niego.

Chociaż istnieją myjnie samochodowe i firmy profesjonalnie dbające o teren wokół domu, własnoręczne umycie auta albo skoszenie trawnika to idealny sposób na spalenie kalorii.

Jest to moment, w którym większość już dorobiła się swojego samochodu. Jednak warto czasem parkować trochę dalej, żeby się przejść, a wieczorami wygospodarować czas na spacer lub trening.

Siedzący tryb życia, jak dowodzą nowe badania, realnie może prowadzić do śmierci.

Ten tekst jest elementem naszego cyklu #ZdrowaPolka, w którym pokazujemy, jak zadbać o swoją kondycję fizyczną i psychiczną. Przypominamy o profilaktyce i radzimy, co zrobić, żeby żyć zdrowiej. Więcej przeczytasz tutaj

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.