Trwa ładowanie...

Lepszy wybór? Zdziwisz się, gdy zobaczysz, co jest w składzie

 Paula Jakubasik
23.02.2023 09:37
Produkty ''fit" lub ''ight" wcale nie muszą być zdrowsze.
Produkty ''fit" lub ''ight" wcale nie muszą być zdrowsze. (Adobe Stock)

Sprawdzonym sposobem na pozbycie się zbędnych kilogramów jest modyfikacja diety oraz zwiększenie aktywności fizycznej. Odchudzanie wspiera każda forma ruchu, ale skomponowanie zdrowego jadłospisu może być znacznie trudniejsze. Osobom redukującym masę ciała zależy na ograniczeniu ilości spożywanych kalorii, więc ich wzrok przyciągają określenia ''light'', ''bez cukru'' czy ''niskotłuszczowe”. Niestety w wielu przypadkach z pozoru zdrowszy zamiennik - wcale nie jest dobrym wyborem.

spis treści

1. Majonez tradycyjny czy lekki?

Majonez to produkt, który ma wielu zwolenników, ale nie sprzyja dbaniu o smukłą sylwetkę. Producenci stworzyli lżejszą wersję, o obniżonej zawartości tłuszczu, która już na pierwszy rzut oka wydaje się znacznie zdrowsza.

Niestety w wielu przypadkach mniejsza ilość tłuszczu współwystępuje z trzykrotnie zwiększoną zawartością węglowodanów i cukru. Dodatkowo w składzie pojawiają się niezdrowe substancje, takie jak skrobia modyfikowana czy guma ksantanowa.

Zobacz film: "Żywność light pod lupą dietetyka"

2. Napoje gazowane z cukrem czy bez?

Rozpoczęcie diety odchudzającej wiąże się z odrzuceniem słodzonych napojów gazowanych, które zawierają znaczną ilość kalorii i podnoszą poziom glukozy we krwi. W takiej sytuacji lepszym wyborem wydają się produkty z oznaczeniem "zero cukru" lub "bez cukru".

Rzeczywiście mają one mniejszą zawartość kalorii, ale ich słodki smak to zasługa sacharyny, aspartamu lub cyklaminianu. Składniki te mogą wzmagać apetyt i sprawiać, że będziemy podjadać między posiłkami lub spożywać większe porcje. Napoje bez dodatku cukru mogą również zwiększać ryzyko rozwoju chorób sercowo-naczyniowych.

3. Jogurty owocowe - klasyczne czy light?

Jogurt to często kupowany przez Polaków produkt, który kojarzy się z dbaniem o zdrowie - ze względu na zawartość wapnia i witamin w produktach mlecznych.

Niestety, jogurty owocowe rzadko mają dobry skład, zwykle na pierwszych miejscach znajduje się cukier, syrop glukozowo-fruktozowy, mleko zagęszczone oraz barwniki.

W rezultacie do produktu trafiają zaledwie śladowe ilości owoców, podobnie jest również w przypadku jogurtów ''light''. W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie kupienie jogurtu naturalnego i dodanie do niego dowolnych owoców, orzechów i płatków owsianych.

4. Musli czy płatki śniadaniowe?

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia, na który często nie mamy zbyt wiele czasu. Wybór pada wówczas często na płatki śniadaniowe lub musli, które łączymy z mlekiem czy jogurtem naturalnym.

Osoby na diecie odchudzającej często wybierają produkty oznaczone słowami ''light" lub ''fit", myśląc, że odżywiają się zdrowo. Podczas zakupu płatków należy dokładnie przeczytać skład, niestety może znaleźć się tam cukier w kilku różnych postaciach, ulepszacze smaku, konserwanty, barwniki, rafinowany olej roślinny i zboża modyfikowane genetycznie.

Paula Jakubasik, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze