Trwa ładowanie...

Niedobór witaminy A

Witamina A jest niezbędna do prawidłowego procesu widzenia. Ponadto jest to witamina antyoksydacyjna. Niedobór witaminy A objawia się suchością skóry, trudnościami z widzeniem o zmierzchu oraz spadkiem odporności. Źródłem witaminy A są masło, ryby oraz żółtko jaj.

spis treści

1. Objawy niedoboru retinolu

Retinol, czyli witamina A, pełni w organizmie wiele istotnych funkcji. Przede wszystkim warunkuje proces widzenia, odpowiada za stan nabłonków (błony śluzowe, skóra) oraz odporność organizmu. Wpływa też na proces rozrodczy, gdyż zapobiega wchłonięciu zarodka, przeciwdziała poronieniom, a u mężczyzn podtrzymuje proces spermatogenezy (produkcji plemników).

Zobacz film: "Niedobory witamin"

Niedobór witaminy A negatywnie wpływa na zdrowie. Najczęstszymi objawami niedoboru retinolu są:

  • łuszcząca się i sucha skóra,
  • łamliwe paznokcie), powolny wzrost paznokci,
  • nieostre widzenie po zmierzchu – tzw. kurza ślepota,
  • brak apetytu,
  • spadek odporności – częste infekcje bakteryjne i wirusowe,
  • trudności z zajściem w ciążę,
  • zahamowanie wzrostu u dzieci.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę A jest uzależnione od wieku oraz stanu fizjologicznego danej osoby (ciąża, okres karmienia piersią, choroba).

2. Występowanie witaminy A

Witamina A występuje wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Najlepszym jej źródłem jest tran, otrzymywany z wątroby ryb morskich, zwłaszcza z dorsza. W mniejszych ilościach witamina A znajduje się w maśle, żółtku jaj, mleku (3,2 proc.) oraz pełnotłustych i półtłustych produktach nabiałowych (ser twarogowy, ser żółty, jogurty).

Prekursorem witaminy A jest beta-karoten – barwnik roślinny. Z jednej cząsteczki beta-karotenu powstają dwie cząsteczki witaminy A. Karotenoidy występują w dużej ilości w owocach i warzywach o barwie żółtej, pomarańczowej, czerwonej, np. marchew, morele, brzoskwinie, dynia, czerwona papryka, a także czarne jagody, jeżyny. Bogate źródło karotenoidów stanowią również zielone warzywa – brokuły, natka pietruszki, sałata zielona, kapusta pekińska. Witamina A i beta-karoten w organizmie ulegają wchłonięciu w jelicie cienkim. Obecność tłuszczu w pokarmach zwiększa przyswajalność tych składników pokarmowych. W związku z tym do surówek, sałatek oraz soków przygotowanych z warzyw i owoców bogatych w witaminę A i karoten należy dodawać kilka kropel lub łyżeczek oliwy z oliwek.

Witamina A wraz z witaminami E i C przeciwdziała starzeniu się organizmu. Zwalcza wolne rodniki tlenowe, które uszkadzają komórki i tkanki. Uszkodzenie białka kolagenu, występującego w dużych ilościach w skórze, przyczynia się do powstawania zmarszczek oraz utraty jędrności skóry. Dieta bogata w karotenoidy nadaje skórze zdrowy wygląd, gdyż staje się lekko pomarańczowa, jakby opalona. Witamina A chroni także organizm przed rozwojem nowotworów, dlatego należy wzbogacać dietę w produkty ją zawierające.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Dr n. med. Aneta Kościołek
Suszona pietruszka
Suszona pietruszka (GettyImages)
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.