Trwa ładowanie...

Omlet fit – przepisy i wariacje, na słodko i na słono

Omlet fit to doskonały pomysł na zdrowe i pożywne rozpoczęcie dnia. To bardzo proste danie, które daje wiele smakowych możliwości. Omlet można podawać tak na słodko, jak i w wersji wytrawnej. Każdy może znaleźć wersję idealną dla siebie. Dodatkowo omlet fit pozwala cieszyć się smakiem bez obaw o puste kalorie i dodatkowe, zbędne kilogramy.

Zobacz film: "Jak zdrowo jeść i tracić na wadze?"

spis treści

1. Jak zrobić omlet fit?

Omlet fit jest idealną propozycją na pożywne i wartościowe śniadanie nie tylko dla wielbicieli dań jajecznych, którzy nie liczą kalorii, ale i dla osób, które dbają o linię. Pomagają w tym różne sztuczki kulinarne. Jak zrobić omlet fit? Wystarczy:

  • zamiast mąki pszennej dodać płatki owsiane, muesli, mąkę owsianą, namoczone wcześniej nasiona chia, mąkę gryczaną,
  • masło zastąpić olejem kokosowym,
  • zamiast mleka 3,2 % użyć mleka chudego,
  • aby znacznie obniżyć wartość kaloryczną omletu można użyć wyłącznie białek.

Możliwości jest naprawdę wiele. Przepis na omlet fit bądź w wersji klasycznej można dowolnie modyfikować, dodając do niego różne świeże warzywa, owoce i inne dodatki.

2. Omlet fit a omlet klasyczny

Omlet w wersji podstawowej to wdzięczna baza do poszukiwania swoich smaków. Aby móc modyfikować przepis, należy znać jego wersję klasyczną. Czym jest zatem tradycyjny omlet i jak go zrobić?

Omlet to nic innego jak roztrzepane jajka z dodatkiem mleka, mąki i tłuszczu, usmażone na patelni i podane z dowolnymi dodatkami. To prosty przepis, nieskomplikowane dane i ocean możliwości. To dlatego receptur na omlet jest tyle, ilu kucharzy.

Przepisy na omlet różnią się miedzy sobą:

  • liczbą jajek,
  • sposobem dodawania jajek (wymieszane i ubite w miseczce, rozbijane bezpośredni ona patelnię),
  • ilością mąki,
  • ilością mleka, choć do omletu można również dodać jogurt naturalny bądź maślankę,
  • ilością tłuszczu do smażenia,
  • rodzajem tłuszczu do smażenia: masło, olej rzepakowy,
  • sposobem podawania: na słodko i na słono, ponieważ klasyczny omlet jest neutralny w smaku.

Omlet można zjeść na śniadanie, drugie śniadanie czy kolację, a nawet na „szybki obiad”. Można również przygotować go (także dzień wcześniej), pociąć na kawałki bądź zwinąć. W takiej formie doskonale sprawdzi się w roli lunchu do pracy czy do szkoły.

Zobacz także:

3. Przepis na tradycyjny omlet

Jak zrobić klasyczny omlet, który jest doskonała bazą do modyfikowania i nadawania mu własnych smaków? Należy przygotować:

  • 2 jajka,
  • 1 łyżkę mleka,
  • 1 łyżkę mąki (np. owsianej, pełnoziarnistej, gryczanej, pszennej),
  • masło do smażenia (najlepiej klarowane).

Jak zrobić omlet? Należy przygotować dwie miseczki. Do jednej trzeba wbić białka, do drugiej żółtka. Żółtka uciera się mąką i mlekiem, a białka ubija na sztywną pianę.

Kolejnym krokiem jest połączenie składników: trzeba dodać białka do masy z żółtek, mąki i mleka. Całość należy wymieszać. Na patelni należy rozgrzać masło i wylać masę. Omlet smażyć do przyrumienienia, następnie obrócić. Gotowe.

4. Omlet z warzywami fit

Ponieważ klasyczny omlet jest neutralny w smaku, można go podać zarówno na słodko, jak i wytrawnie, dodając pomidory, rzodkiewki, szpinak, ogórki, wędlinę, pieczarki, paprykę, oliwki, mozarellę lub inny ser, kukurydzę czy szczypiorek. Dodatki można zarówno ułożyć na przygotowanym omlecie lub dodać je do surowej masy jajecznej.

5. Omlet na słodko fit

Omlet na słodko najlepiej smakuje z owocami (sezonowymi, świeżymi, mrożonymi), konfiturą, syropem klonowym, serkiem waniliowym czy twarogowym typu Bieluch.

Wystarczy przygotowany omlet złożyć na pół i dodać ulubione dodatki. Doskonale sprawdzą się truskawki, borówki czy maliny, ale i starte jabłko (na przykład z cynamonem lub cukrem waniliowym).

6. Przepis na fit omlet na słodko

Doskonałym pomysłem na danie dla osoby, która dba o linię i formę jest omlet owsiany fit. Jak go zrobić? Wystarczy przygotować:

  • 2 jajka,
  • około 2,5 łyżki płatków owsianych górskich,
  • 1 łyżeczkę otrębów owsianych,
  • pół banana,
  • łyżeczkę cynamonu,
  • łyżkę tłuszczu.
Omlet fit to świetna propozycja na śniadanie lub drugie śniadanie.
Omlet fit to świetna propozycja na śniadanie lub drugie śniadanie. (gettyimages)

Aby przygotować owsiany omlet fit, należy wymieszać jajka z płatkami i otrębami owsianymi, dodać pokrojonego banana i cynamon. Na patelni trzeba rozgrzać masło i wylać masę. Omlet należy smażyć do przyrumienienia. Następnie trzeba go obrócić. Gotowe.

7. Omlet ze szpinakiem fit

Kolejną propozycją na omlet fit, tym razem na słono, jest wersja ze szpinakiem. Wystarczy przygotować składniki:

  • 2 jajka,
  • łyżeczkę mąki (np. owsianej, pełnoziarnistej, gryczanej),
  • pomidor (lub pomidorki koktajlowe),
  • garść świeżego szpinaku,
  • ćwierć małej cebuli,
  • ząbek czosnku,
  • masło,
  • sól i pieprz do smaku.

Jak przygotować omlet ze szpinakiem fit? Należy na rozgrzanej patelni zeszklić posiekaną cebulę, dodać umyty szpinak i ząbek czosnku. Wszystko dokładnie wymieszać i dusić przez chwilę. Doprawić solą i pieprzem.

Żółtka trzeba oddzielić od białek. Białka ubić na sztywną pianę, następnie wymieszać je z żółtkami i mąką. Wylać na patelnię i smażyć jak klasyczny omlet, do zrumienia obydwóch stron.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.