Trwa ładowanie...

Omlet na słodko – przepis, wartości odżywcze, kalorie

Omlet na słodko to puszysty placek, który jest lekko przyrumieniony, wilgotny i dość wyrośnięty. Serwuje się go na śniadanie, ale sprawdzi się również na podwieczorek. Podaje się go na wiele sposobów. Jak się robi omlet? Czy można przygotować omlet fit?

Zobacz film: "Sól w diecie - ile można spożywać?"

spis treści

1. Jak zrobić omlet na słodko?

Omlet na słodko, czyli smażony placek z jajek i mąki, to doskonała propozycja na śniadanie, podwieczorek czy kolację, ale i koło ratunkowe, gdy przyjdzie ochota na coś słodkiego. Wystarczy mieć dobry przepis. Aby przygotować biszkoptowy, puszty omlet na słodko, potrzebne są takie składniki jak:

  • 2 jajka,
  • 2 łyżki mąki pszennej (na każde jajko przypada 1 łyżka mąki),
  • łyżeczka cukru, cukru wanilinowego lub cukru pudru,
  • masło do posmarowania patelni

Mąkę przesiej do miseczki, dodaj cukier. Białka oddziel od żółtek i ubijaj je na sztywną pianę na wysokich obrotach miksera. Zmniejsz obroty i powoli dodawaj żółtka. Dodaj przesianą mąkę, delikatnie mieszając szpatułką lub drewnianą łyżką.

Wyłóż masę na rozgrzaną patelnię posmarowaną masłem. Smaż omlet przez 3 minuty na średnim gazie. Po tym czasie obróć omlet na drugą stronę i smaż go kolejne 2 minuty.

Omlet połóż na talerz. Możesz go polać sosem, posypać cukrem pudrem, udekorować bitą śmietaną lub zjeść z owocami (mango, truskawkami, borówkami, jagodami, malinami czy brzoskwiniami), twarogiem, dżemem, serkiem homogenizowanym czy kremem orzechowo-czekoladowym. Można też zrobić omlet czekoladowy, dodając do ciasta kakao i pokruszoną czekoladę lub omlet jabłkowy, zatapiając w klasycznym omlecie kawałki jabłka.

Omlet można również przygotować dzień wcześniej, pociąć na kawałki bądź zwinąć. W takiej formie doskonale sprawdzi się w roli lunchu do pracy czy do szkoły.

2. Omlet na słodko - wartości odżywcze

Jakie wartości odżywcze cechują typowy, klasyczny omlet biszkoptowy? Te pochodzą zarówno z jajek, jak i mąki oraz dodatków. Co warto wiedzieć? Średnie jajko kurze dostarcza białko (około 7 g), które jest bogate w ważne aminokwasy. To białko wzorcowe, zawierające wszystkie aminokwasy, w tym niezbędne, których organizm nie potrafi sam wyprodukować.

W jajach znajduje się wiele składników mineralnych i witamin. To źródło minerałów, takich jak fosfor, potas, sód, wapń, żelazo, magnez, miedź, cynk i selen oraz witamin: A, E, D i K oraz witamin z grupy B. W jajkach obecne są również niezbędne kwasy tłuszczowe i lecytyna. W żółtku zaś luteina.

Choć żółtko zawiera sporo tłuszczu, występuje on w postaci emulsji. Rozbity na bardzo drobne cząsteczki jest łatwy do strawienia. Ma też korzystny skład. Na 5 g tłuszczu zawartego w jednym jajku nasycone kwasy tłuszczowe („złe”) stanowią tylko 0,1 g.

Pozostałe to niezbędne dla organizmu nienasycone kwasy tłuszczowe, w tym kwasy omega-3 i omega-6, których organizm nie potrafi syntetyzować. Warto pamiętać, że w 100 g jajka znajduje się aż 372 mg cholesterolu.

Z kolei dodawana do omletów na słodko mąka jest głównie źródłem węglowodanów (77 procent), dostarcza także nieco błonnika. Porcja 100 g mąki zawiera od 34 do 360 kcal. Warto pamiętać, że mąka biała ma najniższą zawartość minerałów i witamin.

3. Ile kalorii ma omlet na słodko?

Czy omlety na słodko są kaloryczne? Przyjmuje się, że porcja 100 g jaj bez skorupki dostarcza 143 kcal. Kaloryczność jajek zależy od ich wielkości. I tak:

  • jajko o rozmiarze S waży poniżej 53 g i dostarcza do 67 kcal,
  • jajko o rozmiarze M waży 53-63 g i ma 67-80 kcal,
  • jajko o rozmiarze L waży 63-73 g i dostarcza 80-93 kcal,
  • jajko o rozmiarze XL waży powyżej 73 g i ma co najmniej 93 kcal.

Przyjmuje się, że jedno jajko (około 55 g) zawiera około 80 kalorii (60 kcal żółtko, 20 kcal białko). Omlet z dwóch jajek i 2 łyżek mąki (około 70 kcal), z odrobiną masła i cukru (20 kcal), bez dodatków, dostarcza więc około 250 kcal.

Aby nieco obniżyć wartość energetyczną dania, można przygotować omlet na słodko fit. Wystarczy zamiast mąki dodać płatki owsiane (omlet owsiany), mąkę pełnoziarnistą lub mąkę ryżową czy migdałową.

Sprawdzi się także omlet z odżywką białkową. Zamiast cukru można dodać ksylitol. W takiej odsłonie omlet będzie nie tylko lżejszy i mniej kaloryczny, ale i zdrowszy.

Przepis na omlet owsiany fit

Aby przygotować zdrowy, owsiany omlet fit, należy wymieszać 2 jajka z płatkami i otrębami owsianym (około 2,5 łyżki płatków owsianych górskich i 1 łyżeczka otrębów owsianych), dodać pół pokrojonego banana i łyżeczkę cynamonu. Na patelni trzeba rozgrzać masło i wylać masę. Omlet smaży się do przyrumienienia. Następnie trzeba go obrócić. I gotowe.

Zobacz także:

Omlet na słodko – przepis, wartości odżywcze, kalorie
Omlet na słodko – przepis, wartości odżywcze, kalorie (adobestock)
Produkty o podobnej zawartości kalorii w 100 g

Brak produktów w wybranej kategorii.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.