Trwa ładowanie...

Sezon na szparagi. Jak je przygotować, żeby nie straciły swoich właściwości?

Sezon na szparagi rozpoczyna się już w kwietniu i trwa tylko do połowy lipca. Warto go wykorzystać i przygotować w domu te pyszne zielone warzywa. Jak wybrać świeże i smaczne szparagi i jak je przygotować, żeby nie straciły wartości odżywczych?

Zobacz film: "Nie wyrzucaj obierków po szparagach"

1. Właściwości odżywcze szparagów

Szparagi nie są zbyt popularne w naszym kraju, ale z roku na rok to się zmienia. Są nie tylko smaczne i łatwe w przygotowaniu, ale mają też szereg cennych właściwości. W 100 g szparagów jest ok. 18 kcal. Warzywa te w większości składają się z wody. Są też cennym źródłem witamin i minerałów.

Znajdziemy w nich m.in. kwas foliowy ważny dla kobiet starających się o dziecko i ciężarnych, a także witaminy C i E, asparaginę, wapń, fosfor, potas, błonnik, glutation i inulinę.

Obecność tych substancji sprawia, że jedzenie szparagów korzystnie wpływa na nasz organizm. Pomaga obniżyć ciśnienie krwi i stężenie złego cholesterolu, a także wzmacnia serce. Ponadto łagodzi objawy infekcji dróg moczowych i działa moczopędnie.

Szparagi wpływają też korzystnie na wzrok, odporność i kondycję skóry, włosów i paznokci. Żeby jednak substancje zawarte w szparagach miały szanse zadziałać, warzywa te trzeba dobrze przygotować.

2. Jak przygotować szparagi?

W sklepach dostępne są dwa rodzaje szparagów: białe i zielone. Białe mają lekko zdrewniałą skórkę, więc przed dalszą obróbką należy je obrać, omijając główkę. Zielonych szparagów nie trzeba obierać. Kolejnym krokiem jest odłamanie zdrewniałych końcówek warzywa. Następnie szparagi krótko zagotowujemy. Ważna jest odpowiednia technika.

Do wysokiego naczynia wlewamy wodę i doprowadzamy ją do wrzenia. Do wrzącej wody wstawiamy luźno związane szparagi, tak aby główka wystawała ponad poziom wody. Zielone szparagi gotujemy ok. 2-3 minuty. Białe mogą gotować się ok. 13 minut.

Do wody możemy dodać odrobinę soli i soku z cytryny. Pamiętaj! Jeśli gotujesz białe szparagi, nie dodawaj soli. Po wyjęciu dokładnie odsączamy je z wody.

Szparagi możemy przygotować też na parze. Dzięki temu zachowają większość swoich składników odżywczych. W specjalnym garnku do gotowania na parze, przygotowujemy je nie dłużej niż 5-10 minut. Powinny być sprężyste, ale nie zbyt twarde.

3. Błędy, które psują smak szparagów

Błędy, które popełniamy przy wyborze i przechowywaniu szparagów wpływają na ich smak i wartości odżywcze. Po pierwsze już podczas kupowania należy zwrócić uwagę na świeżość szparagów. Warto wybierać te, które mają domknięte główki.

Unikajmy szparagów, które mają przebarwienia na pędach i sprawiają wrażenie lekko zwiędniętych. Ważny jest też sam kolor łodygi. Zielone szparagi powinny mieć żywy kolor. Biała odmiana ma bardzo jasny biały odcień. Szarawe i żółtawe zabarwienie jest niepożądane.

Błąd popełniamy też podczas przechowywania szparagów. Po przyniesieniu ich do domu warto wstawić je do wody i dopiero wtedy włożyć do lodówki. Nie powinniśmy też zbyt długo przechowywać szparagów, bo stracą swoje walory smakowe.

Podczas obróbki szparagów pamiętajmy o tym, żeby ich nie rozgotować. Nie będą smaczne i nie zachowają swoich wartości odżywczych. Jeśli nie usuniemy zdrewniałych części przed gotowaniem, szparagi będą gorzkie w smaku.

Sezon na szparagi trwa krótko, dlatego warto go w pełni wykorzystać.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Dowiedz się więcej:

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.