Trwa ładowanie...

Śniadania dla dzieci

Pierwsze i drugie śniadanie to podstawowe posiłki dla dziecka w ciągu dnia – są źródłem energii i przygotowują dziecko do nauki w szkole. Często jednak zajęci rodzice nie mają czasu na ich przygotowanie – wyręczają się żywnością gotową lub dają dziecku pieniądze na zakup w szkolnym sklepiku niezdrowego jedzenia. Efekty takiego działania są już widoczne w polskich szkołach. Mowa tu nie tylko o otyłości, ale i o gorszych wynikach w nauce dzieci, których dieta nie zawiera podstawowych składników odżywczych.

Zobacz film: "Jak ograniczyć węglowodany w diecie?"

spis treści

1. Rola śniadania dla dzieci

Badania pokazały, że dzieci, które nie jedzą pierwszego śniadania skarżą się na bóle i dolegliwości żołądkowe. Dziecko nie może jeść za dużo, ale nie może być też głodne. Należy więc znaleźć złoty środek. Gdy maluch jest głodny, ma problemy ze skupieniem i przyswojeniem materiału na lekcjach. Młody uczeń powinien jeść co 3-4 godziny. Prawidłowo skomponowana dieta wpływa pozytywnie na pracę mózgu i jest niezbędna do prawidłowego rozwoju dziecka.

2. Składniki odżywcze w śniadaniach dla dzieci

Pełnowartościowe śniadanie
Pełnowartościowe śniadanie [2 zdjęcia]

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia.

zobacz galerię

Ze względu na szybki rozwój fizyczny i psychiczny dzieci w okresie szkolnym, potrzebują one przede wszystkim energii. Dlatego

zdrowa dieta dla dziecka powinna zawierać węglowodany i kwasy tłuszczowe (głównie omega-3), białko pełnowartościowe, a także wapń , żelazo, cynk, witaminy z grupy B. Właśnie te składniki stanowią źródło energii do nauki i aktywności fizycznej. We właściwie skomponowanym śniadaniu powinny znaleźć się wędliny, nabiał, owoce i warzywa. Zdrowe śniadanie dla dziecka powinno wpisać się w jego zdrową dietę.

W odpowiednio zbilansowanej diecie dziecka należy zapomnieć o słodkich napojach gazowanych (mają mnóstwo pustych kalorii, dodatkowo utrudniają przyswajanie składników odżywczych), słonych przekąskach, czyli chipsach, paluszkach, krakersach (za dużo soli i kalorii, a żadnych składników odżywczych) oraz batonach. Takie produkty powinny być rzadkością w diecie malca.

Śniadanie dla dziecka powinno dostarczać około 30% kalorii przewidzianych na wszystkie posiłki w ciągu dnia (dzienne zapotrzebowanie dziecka wynosi ok. 2100-2400 kcal, w okresie dojrzewania wzrasta). Ważne jest też zachowanie proporcji: właściwa dieta to 10-14% energii pochodzącej z białka, 30% z tłuszczu i około 60% z węglowodanów.

Zdrowa dieta dla dziecka to kilka podstawowych składników. Nabiał (ser biały, jogurt naturalny, mleko) stanowi źródło pełnowartościowego białka, niezbędnego do wzrostu oraz rozwoju dziecka. Ponadto produkty nabiałowe dostarczają wapń niezbędny do budowy kości oraz witamin A i D. W diecie dziecka ważną rolę odgrywają nienasycone kwasy tłuszczowe , gdyż zwiększają odporność organizmu, warunkują prawidłową pracę mózgu oraz wzrost. Źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych są oleje roślinne (oliwa z oliwek, olej lniany, olej słonecznikowy) oraz ryby morskie (dorsz, morszczuk, łosoś norweski, makrela). Odżywiając dziecko, nie należy zapominać o produktach zbożowych (pieczywo pełnoziarniste, kasza gryczana, jęczmienna, ryż brązowy), zawierają one błonnik, witaminy z grupy B, białko oraz węglowodany. Musli na śniadanie zawierające miks płatków, otrąb, orzechów oraz suszone owoce to idealne rozwiązanie dla zabieganych rodziców - nie wymagają wiele przygotowań i czasu.

3. Przepisy na zdrowe śniadanie

Istnieje wiele przepisów na idealne śniadanie dla dziecka. Oto kilka z nich - są nieskomplikowane, ale dostarczają dziecku podstawowych składników odżywczych.

I. Kanapeczka rybka

Potrzebne produkty:

  • kromka chleba pełnoziarnistego,
  • masło,
  • serek twarogowy,
  • rzodkiewki,
  • ogórek,
  • odrobina czerwonej i żółtej papryki,
  • szczypiorek.

Kromkę chleba smarujemy masłem, a następnie serkiem. Z boków kromki wycinamy wgłębienia, tak żeby powstał zarys ciała ryby i ogon. Z wyciętych kawałków układamy płetwy. Szczypiorek tniemy w paski i zdobimy nim ogon ryby. Wystające końce można łatwo przyciąć nożyczkami. Rzodkiewki i ogórki kroimy w talarki. Układamy je na kanapce (zaczynając od ogona) rzędami, tak żeby następna warstwa nieco przykrywała poprzednią. Tym sposobem rybka ma łuski. Z czerwonej papryki wycinamy buzię, żółtą zaś kroimy w kostkę i ozdabiamy nią płetwy.

II. Śniadanko MIX

Potrzebne produkty:

  • bułka krojona balaton,
  • masło,
  • ser biały,
  • jajko,
  • 10 dag szynki z indyka,
  • łyżeczka majonezu.

Bułkę krojoną smarujemy masłem, następnie nakładamy plasterek szynki, biały ser, jajko i na wierzch majonez. Kroimy w kosteczkę i podajemy dziecku (uwaga na alergię pokarmową).

Następny artykuł: Zdrowy podwieczorek dla dziecka

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.