Trwa ładowanie...

Tak obniżysz wysoki cholesterol. Efekty nawet po dwóch tygodniach

Dieta DASH polecana jest najczęściej osobom walczącym z nadciśnieniem. Najnowsze badania sugerują jednak, że ten sposób żywienia obniża też poziom cholesterolu całkowitego. Dzięki temu może być pomocny w profilaktyce wielu chorób. Jaki wpływ na zdrowie ma dieta DASH?

spis treści

1. Nie tylko w walce z nadciśnieniem

Najnowsze badania opublikowane w "British Journal of Nutrition" sugerują, że dieta DASH nie tylko skutecznie obniża ciśnienie tętnicze, ale też stężenie cholesterolu we krwi. Przez co może być pomocna w leczeniu chorób układu sercowo-naczyniowego oraz w ich profilaktyce.

Zobacz film: "Dieta low carb pod lupą. Naukowcy o skuteczności odżywiania niskowęglowodanowego"

Żeby określić wpływ diety DASH na czynniki ryzyka sercowo-naczyniowego badacze przeprowadzili przegląd systematyczny oraz metaanalizę randomizowanych badań kontrolowanych – RCT (metoda losowego przydzielania uczestników do co najmniej dwóch podgrup eksperymentalnych).

W celu zebrania kompletnych informacji badacze korzystali z biomedycznych i naukowych baz danych (Medline, Embase i Scopus). Dotarli w sumie do dwudziestu artykułów raportujących dane dotyczące 1 917 uczestników, gdzie czas działań wynosił od dwóch do 24 tygodni.

2. Obniża poziom cholesterolu całkowitego

Przegląd badań wykazał, że dieta DASH wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu całkowitego. U badanych będących na diecie zauważono też wyraźne obniżenie ciśnienia krwi. Pozwoliło to badaczom podsumować przegląd wnioskiem, że dieta obniża ryzyko zdarzeń sercowo-naczyniowych i działa korzystnie u osób ze zwiększonym ryzykiem kardiometabolicznym.

Oczywiście niezbędne jest wykonanie kolejnych badań, by możliwe było precyzyjne określenie wpływu diety DASH na poziom cholesterolu. Jednak już teraz wnioski płynące z przeglądu i metaanalizy są bardzo obiecujące.

Podobne informacje ukazały się w "The American Journal of Clinical Nutrition". Opublikowane tam badanie, przeprowadzone na 36 uczestnikach wykazało, że dieta DASH obniża poziom cholesterolu LDL. I to już po zaledwie dwóch tygodniach przestrzegania zasad diety.

3. Na czym polega dieta DASH?

Dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) to elastyczny i zrównoważony sposób żywienia, który opiera się na spożywaniu produktów o niskiej zawartości tłuszczu. Podstawą jadłospisu są warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste oraz nabiał o obniżonej zawartości tłuszczu. W diecie zaleca się też spożywanie ryb, drobiu, nasion roślin strączkowych, orzechów oraz olejów roślinnych.

Chociaż dieta została skomponowana głównie z myślą o nadciśnieniu, to jednak coraz więcej mówi się o jej nadzwyczaj korzystnym działaniu na cały organizm.

Katarzyna Kurek, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Nasiona roślin strączkowych wpływają pozytywnie na poziom cholesterolu we krwi
Nasiona roślin strączkowych wpływają pozytywnie na poziom cholesterolu we krwi (Getty Images)
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.