Trwa ładowanie...

Co Polacy sądzą na temat "małpek"? Prawie połowa chce jednego

Avatar placeholder
11.01.2025 13:12
Zapytali Polaków o "małpki"
Zapytali Polaków o "małpki" (Getty Images)

Najnowsze badania przeprowadzone przez SW Research wskazują, że Polacy dostrzegają problem społeczny i zdrowotny związany z dostępnością alkoholu w małych opakowaniach, tzw. "małpek". Niemal połowa ankietowanych powiedziała wprost, czego oczekuje.

spis treści

1. Dostępność i konsekwencje społeczne

Badania pokazały, że 57 proc. Polaków uważa, że "małpki” są zbyt łatwo dostępne, podczas gdy tylko 4 proc. twierdzi, że są za mało dostępne. Tylko 10 proc. respondentów uznało, że ich ceny są bardzo wysokie.

7 chorób, które powoduje nadużywanie alkoholu
7 chorób, które powoduje nadużywanie alkoholu [8 zdjęć]

Picie małych dawek alkoholu regularnie obniża np. stężenie fibrynogenu, czyli jednej z ważniejszych

zobacz galerię

Popularność małych opakowań alkoholu wiąże się z łatwością ich zakupu i spożycia. Aż 78 proc. badanych przyznało, że widziało osoby pijące "małpki" w okolicach sklepów, a 25 proc. przed lub w trakcie pracy.

Zobacz film: "Droższe "małpki". Polacy przerzucą się na piwo? "Potwierdzimy to za rok""

Co ciekawe, 39 proc. badanych wskazało, że "małpki" są produktem atrakcyjnym dla nastolatków, którzy chcą spróbować mocnego alkoholu, a 61 proc. uznało je za popularne wśród osób z problemami alkoholowymi.

Co Polacy sądzą o tzw. małpkach?
Co Polacy sądzą o tzw. małpkach? (Pixabay)

Spożywanie tego typu alkoholu zdaniem większości respondentów (74 proc.) zwiększa ryzyko uzależnienia, a 70 proc. uważa, że sprzyja regularnemu piciu.

2. Podatki jako narzędzie regulacji

Zdaniem Bartłomieja Morzyckiego ze Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie, podatek akcyzowy jest ważnym instrumentem, który powinien ograniczać spożycie alkoholu i promować napoje o niższej zawartości procentowej.

Obecnie "małpki" obłożone są dodatkową opłatą wprowadzoną w 2021 roku, jednak 46 proc. badanych uważa, że podatki te powinny być jeszcze wyższe, aby ograniczyć dostępność tego typu produktów. Co więcej, aż 45 proc. ankietowanych popiera wprowadzenie całkowitego zakazu sprzedaży "małpek".

Badania wskazują, że są często spożywane w sposób kompulsywny, co rodzi ryzyko związane z bezpieczeństwem publicznym. Zaskakujący jest fakt, że aż 74 proc. respondentów dostrzega ryzyko uzależnienia wynikające z popularności małych opakowań alkoholu, a 70 proc. uważa, że przyczyniają się one do problemów zdrowotnych.

Zobacz także: Zrezygnuj z alkoholu na miesiąc. Zobacz co się stanie

3. Kierunek zmian

Eksperci podkreślają, że potrzebne są dalsze działania regulacyjne, aby zmniejszyć dostępność "małpkek" i ograniczyć ich negatywny wpływ na społeczeństwo. Propozycje te mogą obejmować zarówno podniesienie podatków, jak i ograniczenia w sprzedaży.

Badanie SW Research zostało przeprowadzone na próbie 805 osób w wieku 18-65 lat w formie wywiadów online w grudniu 2024 roku. Wyniki potwierdzają wcześniejsze dane z sondażu IBRiS z lipca 2024 roku, gdzie ponad połowa respondentów poparła podwyżki cen alkoholu w małych opakowaniach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze