Trwa ładowanie...

Jakie warzywa wybierać jesienią i zimą?

Zgodnie z zaleceniami specjalistów, aby zachować dobre zdrowie, należy jeść dziennie pięć porcji warzyw i owoców, z czego minimum trzy powinny stanowić warzywa. Jakie wybierać jesienią i zimą?

Zobacz film: "Tłuszcze mogą być zdrowe. Sprawdź jakie są najlepsze dla dziecka"

1. Warzywa sezonowe

Przede wszystkim warto sięgać po świeże produkty. Wśród warzyw sezonowych znajdziemy buraki, seler, marchew, pietruszkę, pasternak, ziemniaki, kapustę białą i czerwoną, jarmuż, brukselkę, szpinak oraz dynię.

Buraki zawierają kwas foliowy, witaminę C, żelazo, wapń, potas i magnez. Ich spożywanie zapobiega anemii oraz ma działanie antynowotworowe. Można z nich przyrządzić zupę, użyć do tarty lub upiec i dodać do sałatki. 

Od września do marca możemy cieszyć się smakiem dyni. Znajdziemy w niej witaminy: C, D, B1, B2, PP, żelazo, magnez, miedź, potas, kwas foliowy i beta-karoten. Dynia świetnie wpływa na wzrok i zapobiega powstawaniu chorób układu krążenia. Najczęściej występuje w postaci zupy, ale dobrze sprawdza się też jako składnik ciast. Warto też jeść pestki dyni, które zawierają cynk i lecytynę.

Por znany jest jako źródło witamin A, C i E, magnezu, potasu, kwasu foliowego oraz żelaza. Zapobiega powstawaniu żylaków i naturalnie wzmacnia odporność organizmu. Sprawdza się jako składnik sałatek, surówek, zup i zapiekanek.

2. Warzywa mrożone

Jesienią i zimą można też wykorzystać mrożonki. To skuteczny sposób przechowywania warzyw, a dzięki mrożeniu niektóre mikroelementy (np. żelazo) zyskują nawet lepszą bioprzyswajalność. Aby warzywa zachowały jak najwięcej wartości, najlepiej mrozić je od razu po zerwaniu, w temperaturze -18 stopni Celsjusza.

3. Warzywa kiszone

W sezonie przeziębień i grypy warto włączyć do jadłospisu warzywa kiszone (kapustę i ogórki). Dzięki fermentacji mlekowej, warzywa zyskują dodatkową porcję witaminy C oraz witamin z grupy B.

Jedzenie kiszonek wpływa korzystnie na odporność, a także układ trawienny (poprawia perystaltykę jelit oraz odbudowuje florę bakteryjną). Należy jednak zwrócić uwagę, aby warzywa były kiszone, a nie kwaszone.

Jakie warzywa wybierać jesienią i zimą?
Jakie warzywa wybierać jesienią i zimą? (Zdjęcie mrożonych warzyw / Shutterstock)

Dieta na jesień i zimę musi odpowiadać potrzebom organizmu, dlatego nie może w niej zabraknąć bogatych w witaminy, minerały i antyoksydanty warzyw. 

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.