Trwa ładowanie...

Liczenie kalorii - jak się odżywiać prawidłowo, zapotrzebowanie kaloryczne

Moda na bycie fit i zdrowy tryb życia zyskuje coraz większe rzesze zwolenników. Na szczęście w tym przypadku jest to trend, dzięki któremu wprowadzamy pozytywne zmiany do naszego życia – uprawiamy więcej sportu, przykładamy większą wagę do kondycji naszego organizmu, a także skrupulatnie dbamy o nasz codzienny jadłospis. Ta ostatnia kwestia jest szczególnie istotna, a na jej temat zdania są często podzielone.

Zobacz film: "Polacy mają bardzo złe nawyki żywieniowe. Coraz więcej otyłych"

spis treści

1. Liczenie kalorii - jak się odżywiać prawidłowo?

Zwolennicy dietetycznych posiłków często mówią o diecie opierającej się na liczeniu kalorii spożywanych przez nas posiłków. Podaje się, że dzienne zapotrzebowanie kaloryczne dla kobiet w wieku 19-50 lat to około 2200 kcal, zaś dla mężczyzn w tym samym przedziale wiekowym – 2900 kcal. Słyszy się głosy, że gdy myślimy o zbijaniu wagi, nasze dzienne zapotrzebowanie kaloryczne może wynosić nawet około 1000 kcal. Czy jednak taka norma jest uniwersalna i czy liczenie kalorii może faktycznie wyjść nam na zdrowie?

Kaloria kalorii nie jest równa
Kaloria kalorii nie jest równa (123RF)

Ilość energii, jaką dostarczymy organizmowi z pożywienia, może mieć różne źródło, a dostarczać taką samą ilość kalorii. I tak na przykład garść bobu dostarcza około 75 kcal, podobnie jak garść chipsów ziemniaczanych (także 75 kcal). Czy jednak jest to taka sama dawka energii? Ilość oczywiście się zgadza, jednak w przypadku bobu 75 kcal pochodzi z 8g białka, 18g węglowodanów i 7g błonnika. Zjadając garść chipsów, powyższe kalorie stanowią 6g tłuszczów i 7g węglowodanów. To daje nam gotową odpowiedź, jak wartościowa jest sama informacja dotycząca kaloryczności produktu – zupełnie bezwartościowa.

Podczas liczenia kalorii musimy zwracać uwagę na ich pochodzenie. Ważne jest, aby dostarczać naszym organizmom kalorie z odpowiednich źródeł i przede wszystkim w odpowiednich stosunkach. Białko i węglowodany są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, jednak nie możemy zapominać o istotnej roli niewielkiej ilości tłuszczów w naszej diecie. Pozwalają one bowiem na odpowiednie przyswajanie się witamin. Nie powinniśmy więc rezygnować z tłuszczów w całości, a jedynie minimalizujmy ich ilość i rozsądnie wybierajmy ich źródło. Warto sięgać po tłuszcze pochodzące z orzechów, awokado czy oliwek czyli tak zwane tłuszcze nienasycone, natomiast wystrzegać się tłuszczów trans. Te ostatnie obecne są przede wszystkim w chipsach, wyrobach cukierniczych i innych wysoko przetworzonych produktach.

Przekąski poniżej 100 kalorii
Przekąski poniżej 100 kalorii [11 zdjęć]

Lody to jedne z najbardziej niskokalorycznych przekąsek. Dodatkowo zawierają białko i wapń. Najlepiej...

zobacz galerię

2. Liczenie kalorii - zapotrzebowanie kaloryczne

Kolejną kwestią jest sama norma dziennego zapotrzebowania kalorycznego. Jak traktować wartość 2200 kcal na dzień? Czy nie jest to za dużo, a może za mało? Niestety, nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, bowiem dzienne zapotrzebowanie kaloryczne jest różne dla każdego z nas. Zależy od wielu czynników, takich jak nasza aktywność fizyczna, waga czy wzrost. Istnieją metody oszacowania naszego indywidualnego zapotrzebowania energetycznego, dzięki którym późniejsze liczenie kalorii może mieć większy sens. Jednak i to nie może dać nam ostatecznej odpowiedzi na pytanie, ile jeść.

PYTANIA I ODPOWIEDZI LEKARZY NA TEN TEMAT

Wszystkie odpowiedzi lekarzy

Aby nie utonąć w szale mody i fałszywych informacji, warto kierować się przede wszystkim własnym organizmem. Dobrze jest słuchać siebie i jeść wtedy, kiedy pojawia się uczucie głodu. Przegładzanie nie jest dobrym rozwiązaniem, podobnie jak opychanie się po brzegi. Liczenie kalorii może nam pomóc kontrolować ilość spożywanych produktów, jednak istotne jest, aby nie było to najważniejszym wyznacznikiem. Jeśli naszym celem będzie dramatyczne zaniżanie ilości dostarczanych kalorii, nasz organizm przyjmie postawę obronną i zacznie gromadzić zapasy, powodując tym samym wzrost wagi, zamiast jej spadku. Nie zapominajmy o zdrowym rozsądku i racjonalnym myśleniu. W końcu moda na zdrowe odżywanie ma wyjść nam na zdrowie!

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.