Trwa ładowanie...

Jedz jak najczęściej. Hamują procesy prowadzące do chorób mózgu

 Katarzyna Prus
09.07.2024 00:29
Mogą pomóc w walce z alzheimerem. Znajdziesz je w każdym warzywniaku
Mogą pomóc w walce z alzheimerem. Znajdziesz je w każdym warzywniaku (Getty Images)

Przeciwutleniacze, które zawiera aronia i czerwona kapusta mogą hamować procesy prowadzące do chorób neurodegeneracyjnych. Polscy naukowcy odkryli, że te związki są w stanie przenikać do płynu mózgowo-rdzeniowego.

spis treści

1. Przeciwutleniacze pomogą w walce z alheimerem?

Związki o silnym działaniu przeciwutleniającym, ktore zawiera między innymi aronia i czerwona kaputa mogą stać się istotnym elementem profilaktyki chorób neurodegeneracyjnych. Naukowcy z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie wpadli na ważny trop.

"Mózg jest organem szczególnie podatnym na uszkodzenia oksydacyjne, które z kolei mogą prowadzić do zaburzeń neurologicznych takich jak udary mózgu i choroby neurodegeneracyjne (demencja, choroby Alzheimera i Parkinsona - red.)" – wskazuje prof. Wiesław Wiczkowski z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN w Olsztynie, cytowany w komunikacie opublkowanym na stroni Instytutu.

Zobacz film: "Sumak - egzotyczna bomba przeciwutleniaczy"

"Działaniem profilaktycznym może być spożywanie związków o działaniu przeciwutleniającym jak np. antocyjany. Po raz pierwszy wykazaliśmy, że przenikają one z krwi do płynu rdzeniowo-mózgowego" – zaznacza naukowiec.

Przeciwutleniacze z aronii mają korzystny wpływ na mózg
Przeciwutleniacze z aronii mają korzystny wpływ na mózg (Getty Images)

Aby związki mogły się dostać do środowiska komórek nerwowych (np. do płynu rdzeniowo-mózgowego), muszą najpierw przejść jedną z barier: krew-mózg lub krew-płyn mózgowo-rdzeniowy, których zadaniem jest ochrona ośrodkowego układu nerwowego m.in. przed substancjami toksycznymi.

Naukowcy z PAN w Olsztynie wykazali, że antocyjany z aronii i czerwonej kapusty tę barierę pokonują.

"Wykazaliśmy, że antocyjany przenikają do płynu mózgowo-rdzeniowego, a skoro tam docierają, to – teoretycznie – mogą brać udział we wszystkich procesach, które zachodzą w środowisku komórek nerwowych, szczególnie tych ograniczających procesy oksydacyjne" – zaznacza prof. Wiczkowski.

2. Jedz jak najczęściej

Naukowcy badali kilka form cyjanidyny – najpowszechniejszej formy antocyjanów.

Stężenie antocyjanów w płynie rdzeniowo-mózgowym wykryto na poziomie nanomolowym. Dlatego niezbędne jest przeprowadzenie dalszych badań, by zweryfikować, czy przy tak niskim stężeniu mechanizmy przeciwutleniające będą zachodzić.

Jak jednak przekonują autorzy badań, niezależnie od tego, warto spożywać jak najwięcej owoców i warzyw bogatych w antocyjany (czyli o kolorach: niebieskim, fioletowym, czerwonym i pomarańczowym).

"Regularne dostarczanie antocyjanów do organizmu wpływa również korzystnie na skład naszej mikroflory, na funkcjonowanie naszego wzroku oraz licznych narządów. Co ważne, jak do tej pory nie wykazano negatywnych działań tych barwników" – podsumowuje prof. Wiczkowski.

Katarzyna Prus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze