Trwa ładowanie...

Olej, który obniża wysokie ciśnienie. Sprawdź, czy wiesz, co jeść

Wysokie ciśnienie krwi powoduje złe samopoczucie. Może również stanowić zagrożenie dla życia. Nawet drobne zmiany w diecie pomogą obniżyć ciśnienie krwi.

Zobacz film: "Co się dzieje gdy zjadamy posiłek?"

1. Olej dobry dla zdrowia

Ważnym dodatkiem, który obowiązkowo powinien znaleźć się w kuchni osoby z nadciśnieniem, są oleje bogate w tłuszcze nienasycone. Ich dobroczynne działanie pomaga obniżyć poziom cholesterolu.

Olej rzepakowy zawiera tłuszcze wielonienasycone i jednonienasycone. Tłuszcze nienasycone znajdziemy również w oliwie z oliwek, a także w oleju słonecznikowym.

W przypadku obróbki termicznej potraw, niewskazana jest jednak oliwa z oliwek. Lepiej wówczas sięgnąć po olej rzepakowy lub słonecznikowy.

Oczywiście, jak w przypadku każdego tłuszczu, warto zachować umiar, ponieważ mogą sprzyjać przybieraniu na wadze.

Zobacz też :Naturalny lek na nadciśnienie i cholesterol

2. Wyniki badań

Badanie przeprowadzone przez American Heart Association na grupie 436 pacjentów udowadnia wpływ diety na wysokość ciśnienia. Część uczestników testowało tzw. dietę DASH, opartą w dużym stopniu na założeniach diety śródziemnomorskiej. Pozostali jedli dania tradycyjnej amerykańskiej kuchni, natomiast u niektórych badanych dodatkowo dietę wzbogacono o warzywa i owoce.

Dieta DASH okazała się najzdrowsza. Ryzyko zawału, choroby wieńcowej i innych chorób układu krążenia, okazało się najmniejsze w tym wariancie. Ponadto, spadał poziom złego cholesterolu i obniżyło się ciśnienie. DASH uważa się za więcej niż dietę, jest to skuteczna metoda walki z chorobami układu krążenia. Bogactwo owoców, warzyw, pieczywa pełnoziarnistego, ryb, a także wspomnianych tłuszczów nienasyconych, to optymalny zestaw kulinarny dla zachowania odpowiedniego ciśnienia.

Zobacz też: Które pieczywo jest najzdrowsze? (WIDEO)

3. Nadciśnienie - przyczyny i skutki

Objawy wysokiego ciśnienia krwi niekiedy można przeoczyć. Sygnalizować je mogą np. bóle głowy.

Jeśli osoba z wysokim ciśnieniem krwi nie podejmuje odpowiedniego leczenia, ryzyko chorób układu krążenia, zawału i udaru mózgu może znacząco wzrosnąć.

Żeby w naturalny sposób poprawić stan zdrowia, warto sięgać po zdrową żywność i posiłki bogate w owoce i warzywa. Dietetycy i lekarze dla osób z nadciśnieniem polecają dietę ubogą w tłuszcze zwierzęce oraz czerwone mięso. Warto zrezygnować ze słodyczy i słodkich napojów.

Istnieją również inne czynniki zwiększonego ryzyka zachorowania na nadciśnienie, dlatego też warto wówczas zachować większą ostrożność w doborze spożywanych produktów.

Uważnie przyjrzeć się diecie powinny osoby starsze, z nadwagą, obciążone podobnymi chorobami w wywiadzie rodzinnym, sięgające po zbyt dużo soli.

Po 40 r.ż. zalecane są regularne kontrole ciśnienia, samodzielnie w warunkach domowych lub u lekarza. Występowaniu nadciśnienia zdecydowanie lepiej zapobiegać, bo gdy już ten objaw się pojawi, nie jest łatwo go wyleczyć.

Zobacz też: Nowe badania: mięso odpowiada za epidemię otyłości

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.